کد خبر: 17935
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 10 دی 1393 - 19:50

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

تجليل از پژوهشگران علم اطلاعات و دانش شناسي در پنجمين جشنواره پژوهش

  پنجمين جشنواره پژوهش سازمان اسناد و كتابخانه ملي در مركز همايش هاي كتابخانه ملي برگزار شد.
تجليل از پژوهشگران علم اطلاعات و دانش شناسي در پنجمين جشنواره پژوهش

 به گزارش لیزنا، اين جشنواره همه ساله با هدف تجليل از پژوهشگران علم اطلاعات و دانش شناسي، آرشيو و اسلام شناسي و ايران شناسي، برگزار مي شود.

 

امسال نيز جشنواره پنجم با همت اداره كل پژوهش و آموزش سازمان اسناد و كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران، و با نمايش دستاوردهاي پژوهشي و انتشاراتي اين سازمان برگزار شد.

 

در اين دوره از همايش دكتر صالحي رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي كه به دليل ديدار از آرشيو ملي عمان به اين كشور سفر كرده در اين مراسم حضور نداشت و پيام ضبط شده او در اين مراسم پخش شد.

 

دكتر صالحي در اين پيام تصويري گفت: مباني علوم انساني از تفكرات مادي سرچشمه مي گيرد. براي فعاليت هاي سازمان سه حوزه تعريف شده است و نخستين حوزه وظيفه سازمان گردآوري اسناد ملي و پژوهشي است.

 

او افزود: پژوهش در حقيقت روح حركت سازمان و اهداف متعالي است و منشاء اي است كه مي تواند در جهت گيري توسعه كشور نقش مهمي ايفاء مي كند.

 

صالحي با بيان اين مطلب كه توسعه بدون پژوهش قطعا  ما را به مقصد نخواهد رساند، گفت: در راستاي تحقق برنامه هاي سازمان در امر پژوهش بايد برنامه هاي فرهنگي سازمان مستمر باشد از اين رو انديشگاه فرهنگي راه اندازي شد كه از ابتداي سال جاري تاكنون شاهد برگزاري 100 نشست در انديشگاه بوده ايم.

 

او ادامه داد: نشست هاي تخصصي فرهنگي مي تواند منشاء خدمات ارزنده اي براي سازمان اسناد و كتابخانه ملي و كشور باشد.

 

در ادامه دكترخاني پور مديركل پژوهش و آموزش سازمان اسناد و كتابخانه ملي، گزارشي از روند پژوهشي سازمان اسناد و كتابخانه ملي و چگونگي برگزاري جشنواره پنجم پژوهشي اين سازمان، ارائه كرد و گفت: سازمان اسناد و كتابخانه ملي از نيروهاي متخصصي برخودار است كه از اين نيروها مي توان در بخش پژوهش استفاده كرد. بسياري از بزرگان ما بهترين آثار خود را در وقت هاي مرده همچون زمان هاي كه در زندان در حبس بوده اند تاليف كرده اند.

 

او با اشاره به جايگاه پژوهش در كشور گفت: با اين كه پژوهش از اهميت ويژه اي برخوردار است اما متاسفانه در كشور ما قدر پژوهش دانسته نمي شود و حوزه پژوهش در ايران بسيار آسيب پذير است.

 

خاني پور با اشاره به بي برنامگي هايي كه در بخش پژوهش در كشور ديده مي شود گفت: متاسفانه بخش عمده اي از پژوهش ها براساس نيازها انجام نشده اند و روز آمد نيست. پژوهشگران بايد در پژوهش هايي كه انجام مي دهند آينده نگري داشته باشند.

 

در ادامه دكتر ناصر مهدوي به ايراد سخنراني پرداخت و گفت: خرد و انديشه بسيار ارزشمند است و با خرد و انديشه مي توان از بحران خارج شد، اما متاسفانه همواره در طول تاريخ عقل پرسشگر مورد انتقاد قرار گرفته است. و هر كجا كه عقل به نفع ما باشد آن را قبول مي كنيم و هر كجا كه عقل در پي كشف حقيقت بسياري از زنجيرها را مي درد آن را طرد مي كنيم.

 

مهدوي با اشاره به اين مطلب كه براساس آموزه هاي ديني انسان مكلف زاده شده است گفت: در قرآن هيچ كجا انسان را از تفكر كردن منع نكرده اند اما اگر تاريخ را نگاه كنيم مي بينيم كه در كشور هر كسي كه عقل آزاد و پرسشگري داشته اند به آن ها به چشم دشمن نگاه كرده اند.

 

او با اشاره به قرآن كريم گفت: خدا در قرآن كريم بارها انسان را به تفكر و فضليت اخلاقي دعوت مي كند و از حضرت ابراهيم (ع) به عنوان نمونه عالي براي تمام انسان ها ياد مي كند. حضرت ابراهيم انسان صديقي بود و او روح بزرگي داشت. او هنگامي كه به پيامبري مبعوث شد حتي با پدر خودش نيز براي ساخت و پرستش بت ها برخورد كرد و او  را به يكتا پرستي دعوت كرد.

 

مهدوي ادامه داد: با اين كه در قرآن بارها احترام به پدر و مادر توصيه شده است اما در داستان ابراهيم در قرآن مي بينيم چون هدف او به تفكر واداشتن پدرش درباره يكتا پرستي بوده مورد انتقاد قرار نمي گيرد.

 

او با بيان اين مطلب كه حقيقت مهم تر از مصلحت است گفت: متاسفانه بارها شاهد هستيم كه حقيقت را فداي مصلحت مي كنند. با اين كه در طول تاريخ ما ايراني ها معتزله بوديم اما در باطن اشعري بوده ايم. هر جا كه عقل به زنجير كشيده شود و به كنار گذاشته شود ما به ديوار خواهيم خورد.

 

همچنین دكتر خسروي، معاون پژوهش، برنامه ريزي و فناوري سازمان اسناد و كتابخانه ملي در بخش ديگري از اين مراسم سخنرانی کرد. 

 

 

در پايان اين مراسم از برگزيدگان پنجمين جشنواره پژوهش تقدير شد.

 

گفتنی است بخش طرح های پژوهشی به جشنواره امسال افزوده شده است. در این بخش طرح پژوهشی «بررسی عوام، عناصر و ملزومات تدوین و پیاده سازی برنامه راهبردی توسعه پژوهش در سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی» که دکتر رحمت الله فتاحی مجری آن بودند برگزیده شد. همکاران این طرح دکتر مهری پریرخ، دکتر محمود سالاری، محمد زره ساز، رضا رجبعلی بگلو و فاطمه پازوکی هستند.

 

در بخش پايان نامه ها، ابوالفضل طاهري، رضا پورعبادي، فرشته اسپرايي، محمد خندان و سودايه نوذري تقدير شدند و در بخش كتاب محمد جواد مرادي نيا، محمد حسن احمدي، نورالله پهلوان، فريد قاسملو و احمد فتاحي تجليل شدند و در بخش پژوهشگران سازمان از غلامرضا عزيزي، ابوالفتح مومن و علي محمد طرفداري تقدير شد.

 

همچنين در بخش پاياني تقدير ها از فارغ التحصيلان مقطع دكترا سودابه نوذري، سعيده اكبري، اعظم نجف قلي نژاد، سيد محمود سادات بيدگلي، ربابه معتقدي و مولود ستوده تجليل شد.

 

برچسب ها :
كتابدار
|
Iran
|
1393/10/11 - 15:35
4
2
براي داوري متاسفم
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: