داخلی
»مطالب کتابداری
»سخن هفته
لیزنا، دکتر مهدی علیپور حافظی، عضو هیأت علمی پژوهشکده علوم اطلاعات پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، با مقدمه چینی در اهمیت آموزش وقت عزیزتان را نمیگیرم و تنها به مهمترین عناصر مهم و تاثیر گذار این مقوله اشاره میکنم. از جمله عناصر مهم و تأثيرگذار آموزش ميتوان به عناصري مانند آموزشدهنده، آموزشگيرنده، محتواي آموزشي، ابزارهاي آموزشي، و كانال يا كانالهاي ارتباطي اشاره كرد.
علوم كتابداري و اطلاعرساني، همچون بسیاری از رشتههاي علمي، از جمله علومي است كه در زمينه آموزش در ایران با چالشهاي مهمی مواجه است. ب با سیاستهای آموزش عالی در 20 سال گزشته مبنی بر توسعه کمی بک جانبه ، در عمل حفظ کیفیت آموزشی در نظام آموزش عالی بسیار سخت و حتی دست نایافتنی به نظر می رسد. علاوه بر این تحولات فنآورانه باعث ايجاد تغييراتي در تمام جوانب اين رشته و به تبع آن در آموزش اين رشته شده است. با توجه به نياز بازار كار به آشنايي فارغ التحصيلان اين رشته با فنآوريهاي روز، توجه به كسب چنين مهارتهايي در اين رشته از اهميت روزافزوني برخوردار گشته است.
از جمله اقداماتي كه در جهت حل مشکلات در سطح برنامهريزي انجام گرفته، ميتوان به اقدام به تدوين سرفصلهاي جديد در مقاطع كارشناسي و كارشناسي ارشد در سالهاي 1382-1384 اشاره كرد. اين اقدام باعث شد تا دروس جديدي به واحدهاي پيشين اضافه شود. با توجه به بررسيهايي كه انجام گرفت سعي شد تا دروس جديد متناسب با نياز روز جامعه باشند. از جمله اين تغييرات ميتوان به ارائه دو گرايش مديريت اطلاعات و مديريت فنآوري اطلاعات در مقطع كارشناسي ارشد اشاره كرد كه داراي سرفصلهايي نسبتاً متفاوت نسبت به گرايشهاي پيشين بودند. تعيين اينكه تغييرات جديد تا چه حد توانستهاند به نيازهاي جامعه پاسخگو باشند و همسو با فنآوريها نو باشند ، نياز به گذشت زمان و بررسيهاي علمي دارد. ولي به نظر ميرسد كه تغييرات انجام گرفته به تنهايي نميتوانند تأثيرگذار باشند. از اين رو به نظر ميرسد فعاليتهاي مكملي نيز در اين راستا بايد بوقوع بپيوندند تا شاهد تأثيرات ارزشمندي در اين زمينه باشيم. از جمله اين اقدامات بايد به دو موردي كه در زير اشاره ميشود توجه داشته باشيم.
با توجه به تغييرات سريع و دائمي تحولات فنآورانه به نظر ميرسد كه فعاليت انجام گرفته بايد مستمر باشند. به اين معني كه بايد همواره نسبت به ايجاد تغييرات در سرفصلهاي مقاطع مختلف اين رشته اقدام نماييم و اين اقدام را نه به عنوان اقدامي مقطعي بلكه به عنوان اقدامي بلکه اقدامی مستمر در نظر داشته باشیم.. در این زمینه چالش بزرگ کمبود و حتی نبود استاد برای تدریس دروس جدید و حتی برگزار شدن کلاسها با نام جدید دروس ولی با محتوایی کهنه خواهد بود. نگاهي اجمالي به فرآيند جذب اساتيد هیأت علمي در دانشگاهها و نيز اساتيد موجود در گروههاي آموزشي نشانگر وجود معظلاتي در اين زمينه ميباشد.
از طرفي نيز فرآيند طولاني جذب اعضاي هیأت علمي در دانشگاهها كه در شرايط عادي حدود دو سال ميباشد باعث تحليل انگيزه كانديداهاي عضويت در هیأت علمي در صورت جذب خواهد شد. از اين رو، بسياري از اوقات شاهد گروههاي آموزشي هستيم كه با وجود دارا بودن دانشجويان كارشناسي ارشد (به تعداد زياد) داراي اعضاي هیأت علمي معدودي هستند كه توانايي پاسخگويي به خيل عظيم نيازهاي دانشجويان را ندارند. حتي با گذر از اين قضيه و با وجود تعداد كافي اعضاي هیأت علمي، اغلب گروههاي آموزشي شاهد عدم وجود تخصصهاي مورد نياز براي تدريس دروس مورد نظر هستيم. همين امر باعث ميشود تا دانشجويان فارغ التحصيل در گروههاي آموزشي مذكور فاقد تواناييهاي مورد انتظار باشند. براي پوشش معظل مذكور پيشنهادات متعددي را ميتوان ارائه داد كه در صورت اقبال ميتوانند تا حدودي راهگشا باشند. هر چند ريشه اصلي اين معظل فرهنگي است و بسياري از اساتيد ما خود را علامه دهر ميدانند و صاحب نظر در تمامي مباحث ميباشند. ولي واقعيت اين است كه روند توسعه علمي در جهان باعث تخصصيتر شدن تمامي علوم شده است و هيچ متخصصي نميتواند ادعا كند كه عالم به تمام علوم حوزه تخصصي خود است و تنها ميتواند به يك حوزه تخصصي خاص وارد شده و طي مسير كند، هر چند در غير اينصورت نميتواند به علوم روز در آن حوزه تخصصي احاطه داشته باشد. به هر حال براي رفع معظل مذكور در صورت رفع معظل فرهنگي مذكور، استفاده از اساتيد مدعو و يا گردشي شدن اساتيد در دانشگاهها و حتي در مورد برخي از دروس استفاده از اساتيد بين رشتهاي ميتوانند راهگشا باشند.
پيشنهاد مهم ديگر در اين زمينه ايجاد تغييرات در محتواي درسي سرفصلهاي موجود است كه به نظر ميرسد مورد غفلت واقع شده است. نگاهي به محتواهاي ارائه شده در هر يك از دروس نشان ميدهد كه قدیمی شده و کهنه هستند و همين کهنگی باعث شده تا شاهد عدم تناسب دانش فارغ التحصيلان اين رشته با علم روز و نياز جامعه باشيم. به روز رساني محتواها و استفاده از منابع علمي مناسب و جديد در مباحث مطرح شده در هر يك از واحدهاي درسي به خودي خود باعث روزآمدي دانش فارغ التحصيلان اين رشته علمي خواهد شد. به نظر ميرسد كه ايجاد تحولاتي در اين بخش ميتواند بسيار تأثيرگذارتر از ايجاد تغييرات در ساير حوزهها باشد.
بنابراين پيشنهاد ميشود تا در كنار ايجاد تغييرات مداوم در سرفصلهاي مقاطع مختلف به فكر ايجاد تغييرات و بهروز رساني محتواهاي هر يك از واحدهاي درسي در اين رشته باشيم. البته تدريس محتواهاي جديد نيز نياز به دانش جديد در اساتيد اين حوزهها ميباشد كه در مواردي شاهد به روز نبودن دانش اساتيد هستيم. از اين رو، پيشنهاد ميشود تا اقداماتي در راستاي به روز رساني دانش اساتيد انجام گيرد. تغييرات مذكور در كنار ايجاد تغييرات در ساير عناصري كه در مقدمه بحث حاضر اشاره شدند، ميتوانند در ارتقاء سطح كيفي آموزش اين حوزه علمي راهگشا باشند.
این نکته را هم ناگفته نگذاریم که بحث ما آموزش بود وگر نه کمبود محیطهایی برای کاربرد آموختهها و آموزش حرفهای نیز از مشکلات موجود است که از دایره این سر سخن خارج است و در فرصتهای بعدی بدان پرداخته خواهد شد.
علیپور حافظی، مهدی. «باز هم چالشهای آموزش». پایگاه تحلیلی خبری لیزنا. سخن هفته شماره 17. 9 اسفند 1389.
۱. از توهین به افراد، قومیتها و نژادها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهامزنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیامها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمانها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.