داخلی
»مطالب کتابداری
»گزارش
در حوزه نشر به صورت آکادمیک آموزشی داده نمیشود
به گزارش خبرنگار لیزنا، نهمین نمایشگاه کتاب استان قم در روزهای 27 دی تا 5 بهمن 1392 در مجتمع ناشران قم در حال برگزاری است. در طول برگزاری نمایشگاه نشستهای علمی متعددی با حضور کارشناسان، فرهیختگان و فعالان حوزه نشر جهت ارتقای کمی و کیفی حوزه نشر تدارک دیده شده است. در روزهای اول و دوم بهمن «نشست علمی آسیبشناسی کتابهای دینی» به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم، شرکت تعاونی ناشران و انجمن قلم حوزه برگزار گردید.
این نشست علمی با حضور آیتاله سبحانی، آیتاله شمس و آقای محمد اسفندیاری در نهمین نمایشگاه کتاب استان قم برگزار شد.
حجتالاسلام و المسلین سبحانی که با پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی همکاری دارند، سرآغاز آسیبهای این حوزه را عدم تعریف دقیق مقولهای به نام کتاب و دین دانست و افزود: «ما برای آسیبشناسی کتاب دینی گردهم آمدهایم، یکی از آسیبهایی که وجود دارد نداشتن تعریف از دو کلیدواژه کتاب و دینی است؛ با ارائه تعریف دقیق، متوجه میشویم که کتاب دینی چیست، سپس میتوانیم به آسیبشناسی بپردازیم. براین اساس ابتدا باید ببینیم مقوله کتاب چه تعریفی دارد و با چه نگاهی به آن توجه کنیم. و ثانیا کتاب دینی چیست و چه جور میتوانیم بگوییم یک کتاب دینی هست یا نه، تا تعریف و تلقی نادرست از کتاب دینی به عنوان یک آسیب حل شود. به کتاب از ابعاد مختلفی میتوان نگاه کرد مخصوصا در فضای قم که فعالان این بخش زیاد هست، انتظار میرود نشست برگزار شود و جنبهها و زوایای کتاب - به خصوص در عصر حاضر و با توجه به فرصتها و تهدیداتی که فضای مجازی پیش روی ما قرار داده - را بررسی کرد. به کتاب میتوان از سه منظر «کتاب به عنوان یک کالای اقتصادی (توجه به اقتصاد نشر)»، «کتاب به عنوان یک مدیا/ رسانه (وسیله انتقال پیام)»، و «کتاب به عنوان یک جنس/ پدیده فرهنگی (بخشی از تمدن و تمدنساز - حامل یک هویت و پاسدار یک هویت)» توجه کرد.
حال ناشران از چه زاویهای نگاه میکنند. اگر نگاه رسانهای داشته باشیم رسانه عناصری دارد که آسیبشناسی آن متفاوت میشود، یکی از این عناصر جذابیت است. پس با توجه به زوایا و کارکردهای مختلف کتاب متوجه میشویم که ما تنها با چند برگ کاغذ معمولی سروکار نداریم. امروزه تمامی تمدنها به آثار مکتوب خود افتخار میکنند و حافظ آن هستند. حال منظور از کتاب دینی چیست؟ مثلا اگر کتابی صرفا حاوی گفتار دینی باشد، دینی است؟ من اعتقاد دارم که ممکن است کتابی ظاهر دینی داشته باشد ولی باطنا دینی نباشد و یا حتی ضددینی باشد ولی ممکن است کتابی ظاهر دینی نداشته باشد ولی با مطالعه آن در خواننده شور دینی ایجاد شود. پس کتاب دینی آن است که اولا شعور و آگاهی دینی به خواننده بدهد و ثانیا انگیزه و شور دینی ایجاد کند وثالثا در تصحیح رفتار خواننده نقش داشته باشد».
سیّدمحمّدکاظم شمس، (استاد و پژوهشگر حوزه، مدیر انتشارات و مدیر سایت کتاب ناب، عضو هیأت مدیره مجمع ناشران انقلاب اسلامی، عضو هیأت انتخاب آثار ارزشمند کتب دینی استان قم، عضو هیأت امنای کتابخانه های استان قم. سابقه 16سال مدیریت موسسه بوستان کتاب و ...) در باب آسیبشناسی کتب دینی گفت: «معجزه پیامبر (ص) کتاب بود میتوان با نظر به آن کتاب و رسالت، شاخصها و ویژگیهای آن، کتاب دینی را تعریف کرد. مشکلاتی که ما کلا در نشر و کتاب داریم متعدد و همه آنها به علاوه مشکلات دیگر همه در حوزه کتاب دینی وجود دارد. یکی از مشکلات غیرعلمی بودن حوزه نشر است. اکثر فعالیتها به صورت تجربی و سینه به سینه است البته ناشران خیلی خوب و تاثیرگذاری داریم ولی علیالقاعده کار تجربی است نه علمی و آکادمیک. ناشران ما با آزمون و خطا کار میکنند. در حوزه نشر به صورت آکادمیک آموزشی داده نمیشود. یعنی از هنگام تولید محتوا تا آمادهسازی نشر و توریع و ... سلسله فعالیتهایی صورت میگیرد که همه نیاز به آموزش دارند ولی متاسفانه در دانشگاهها چنین رشته و آموزشی را نداریم به همین خاطر نمیتوان ناشران را نیز سرزنش کرد حتی ناشران خوب نیز وقتی میخواهند اثری را منتشر کنند به مخاطب توجه نمیکنند و تنها صرف انجام و انتشار پژوهش کار انجام میدهند».
محمد اسفندیاری (نویسنده شناختنامه الذریعه، اخلاق نویسندگی، کتابشناخت، کتابپژوهی، نان و کتاب و کتابشناسی های متعدد در زمینه های موضوعی گوناگون) که سالهاست در این حوزه قلم فرسایی میکند، عوامل آسیبرسان به نشر کتابهای دینی را این گونه برشمرد: «من در مورد وضعیت کتابهای دینی شفاها و کتبا صحبتهای زیادی کردم که حتی مثقال ذره هم تاثیری نداشت به طوری که انگیزهام در این خصوص از بین رفته است. من از سال 70 طی یک قضیه و عوامل گوناگونی نسبت به این مسأله حساس شدم و شدیدا حساسم که مبادا ما کتابی را به عنوان دینی بنویسیم که به وسیله آن بهانهای دست دشمن بدیم و موجب شرمساری خود و شادی دشمن شویم. در عصر حاضر دیگر حیاط خلوتی وجود ندارد، خیلی باید مراقبت را بیشتر کنیم چون همه چیز در فضای وب منتشر و به سراسر دنیا صادر میشود. در حوزه کتابهای دینی، نمیدانم این اصطلاح آسیبشناسی را چه کسی وارد ادبیات ما کرد ولی اصطلاح بسیار قشنگ و خوبی است. خودانتقادی در ارتقاء و پیشرقت خیلی مهم است. یکی از ویژگیهای کتاب دینی این است که مخاطب آن عموم مردم است وقتی مخاطب عموم مردم شد (دین مخاطبش عموم مردم است) پس ممکن است و حتما به سمت عامیانه شدن میرود، ولی کتابهای فیزیک و شیمی هیچ وقت این طور نیست (البته آنها اسیب مخصوص به خودشان را دارند) این آفت کتابهای دینی را تهدید میکند. و شاید نویسنده در راه عامیانه نوشتن بخواهد عقاید عامه مردم را نیز در نظر بگیرد و وارد کتاب کند. آفت دیگر وارد شدن انگیزه های تجاری و اقتصادی در کتابهای دینی است به معنای دیگر بازاری شدن فرهنگ، دنیوی شدن فرهنگ؛ البته این انگیزه وجود دارد ولی اگر تنها انگیزه باشد، بد است».
سبحانی در ادامه ضرورت توجه به ظاهر کتاب در کنار محتوا را گوشزد کرد و گفت: «یک مسأله آسیب است، مسأله دیگر بحث درمان است. بعضی از آسیبها مشهود هستند و بعضی دیگر نامشهود حتی برای متخصصان. پاره ای از آسیبها بحث سودجویی است و صرفا در طمع نان و نام هستند، پارهای دیگر کینهتوزی و دشمنی است قلم به دست میگیرند و به نام دین عاملا و عامدا به تخریب دین میپردازند. پس نیاز است که نظام تنبیه و تشویق داشته باشیم. اعتقادم این است که کتاب یک کالای اقتصادی است و باید بماند ولی درعین حال باید رسانهای باشد و حامل پیام و در عین حال فرهنگی باشد. پس یک تعریف کامل از کتاب دینی میشود: یک کالای رسانهای دارای بعد فرهنگی. حال برای دوری از آسیب در کنار محتوا و باطن باید توجه زیادی نیز به ظاهر کتاب داشته باشیم. بحث ویراستاری بسیار مهم است و بعضا دیده میشود ناشر کتاب را از نویسنده میگیرد، بعد از تایپ بدون نظارت و بازبینی آن را چاپ میکند. این کار نه تنها به ضرر نشر است به ضرر حوزه دین هم هست. چون اگر مخاطب به دلیل جملات و کلمات نامفهوم در اعتقاداتش خللی ایجاد شود، از مطالعه آثار دینی زده شود و دیگر سراغ کتاب دینی نرود، دیدگاهش نسبت به این جور کتب عوض شود، وقتی کتاب را در دست میگیرد رغبت مطالعه نکند و .... ما در حوزه دین آسیب میبینیم و هم در حوزه فرهنگی. و مورد آخر، آنچه ما اصلا در حوزه نشر کتب دینی به آن توجهی نداریم، مخاطب است یعنی عدم توجه به مشتری محوری. ناشر خوب باید بازار رو ببینه نیازسنجی و اولویت سنجی کند سپس به نویسنده متخصص و متعهد سفارش بدهد و کتاب را وارد بازار کند. از پیشگامان این بحث میتوان دکتر فلاطوری، استاد مطهری، استاد حکیمی، دکتر شریعتی (در کتاب پدر مادر ما متهمیم)، حجتالاسلام مهدوی راد (سردبیر دوماهنامه آینه پژوهش)، آیت اله استادی و ... را نام برد که در این زمینه فعال بودن، زحمت کشیدند موضوع را مطرح کردند و برای بهبود تولیدات دینی وقت صرف کردند.
در پایان نیز موسوی نژاد (معاونت فرهنگی هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد استان) از دوستان در خواست کرد تجریبات و نظریات خود را به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی منتقل کنند تا برای نظارت بر نشر کتاب مخصوصا کتب دینی شاخصهای مشخصی تعریف و تدوین شود.
۱. از توهین به افراد، قومیتها و نژادها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهامزنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیامها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمانها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.