کد خبر: 29629
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 11 مرداد 1396 - 16:51

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

رییس بنیاد سعدی

زبان آموزی به سود صلح جهانی است

منبع : لیزنا
آیین اختتامیه هشتاد و چهارمین دوره دانش افزایی زبان و ادبیات فارسی امروز (چهارشنبه، 11 مرداد ماه) با همت بنیاد سعدی  و در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.
زبان آموزی به سود صلح جهانی است

به گزارش خبرنگار لیزنا  مراسم اختتامیه هشتاد و  چهارمین دوره دانش افزایی زبان و ادبیات فارسی با حضور سید رضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی،غلامعلی حداد عادل، رییس بنیاد سعدی، حسین سلیمی، رییس دانشگاه علامه طباطبایی، سفیران و نمایندگان کشورهای مختلف و بیش از 140 فارسی آموز از 44 کشور جهان برگزار شد.

«آغاز دوستی» شعار امسال دوره دانش افزایی

 در ابتدای جلسه رضا مراد صحرایی، معاون آموزش و پرورش بنیاد سعدی گزارشی از برگزاری این دوره دانش افزایی ارائه داد.

صحرایی تسلط قابل قبول به زبان فارسی از سوی پذیرفته شدگان در این دوره، ثبت نام اینترنتی و ارائه آزمون شفاهی  از طریق برنامه های اینترنتی جهت پذیرفته شدن در این دوره را از تفاوت های هشتاد و  چهارمین دوره دانش افزایی زبان و ادبیات فارسی برشمرد.

به گفته وی 452 نفر از کشورهای مختلف دنیا متقاضی شرکت در این دوره دانش افزایی بودند؛ 352 نفر در آزمون اینترنتی شرکت کردند و 145 نفر قبول شدند و 123 نفر در نهایت به ایران آمدند. میانگین سنی دانشجویان 29 سال و 60 درصد زنان و 40 درصد آنان را مردان تشکیل می دادند.

او ادامه داد: دوره دانش افزایی با برگزاری آزمونی متناسب با استانداردهای مرجع آموزش زبان فارسی در سه بخش دانش زبانی، مهارت نگارش و مهارت شفاهی برگزار شد. دانشجویان در سطح مقدماتی و پیشرفته و همچنین سطح آموزش برای آموزگاران زبان فارسی، روزانه 6 ساعت، هفته ای 30 ساعت و در کل 100 ساعت آموزش دیدند.

وی  دلیل عدم غیبت هیچ زبان آموزی از این کلاس ها را، علاقه دانش جویان و توانایی مدرسان عنوان کرد و از استفاده این دانشجویان از سه اپلیکیشن آموزش زبان به نام های مینا، جای خالی و واژه یابی خبر داد.

به گفته صحرایی شرکت کنندگان در این دوره در قالب برنامه های فرهنگی تفریحی از مراکز فرهنگی تهران، کاشان و اصفحان دیدن کردند.

او در پایان شعار امسال دوره دانش افزایی را #آغاز-دوستی عنوان کرد.

دانشجویان دوره های دانش افزایی در اشاعه نظریه های ایرانی-اسلامی کمک کنند

حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی ضمن ابراز خوشحالی از حضور در آیین اختتامیه دوره دانش افزایی زبان و ادبیات فارسی با حضور دانشجویان و سفرای کشورهای مختلف گفت: دانشگاه علامه طباطبایی برای دومین سال متوالی میزبان این جمع تاثیرگذار و مروج فرهنگ، اندشه و مفاهیمی که مبتنی بر زبان و فرهنگ فارسی است.

سلیمی فارسی آموزان به دلیل انتخاب زبان فارسی به عنوان نماد اندیشه، فرهنگ، دانش  و مفاهیم تبریک گفت و زبان و ادب فارسی را راه نجات انسان امروز در مواجه با چالش های پیش روی جهان جدید عنوان کرد.

به گفته او دانشگاه علامه طباطبایی با 600 استاد و 17 هزار دانشجو، پایگاه اصلی نظریه پردازی ایرانی مبتنی بر اندیشه های اسلامی است. در این دانشگاه نظریه های جدیدی که مسئولین و نظریه پردازان ایرانی مطرح کرده اند ارائه می شود.

سلیمی ادامه داد: حضور شما زبان آموزان فرصت مغتنمی است تا بتوانیم اندیشه های جدید و نظریه های علمی ایرانی-اسلامی را در سطح جهان مطرح کنیم.

او به زبان آموزان گفت که اگر می خواهند در دوره های دیگر شرکت کنند و یا در ایران ادامه تحصیل بدهند، در این دانشگاه همیشه به روی آنان باز خواهد بود.

وی علامه طباطبایی را فیلسوف بزرگ ولی ناشناخته در جهان امروز خواند که توانسته است واقع گرایی را با بنیاد اندیشه های اسلامی ترکیب کند و از زبان آموزان درخواست کرد تا در اشاعه و معرفی تفکرات وی کمک کنند.

رییس دانشگاه علامه طباطبایی در پایان ابراز امیدواری کرد که همکاری این دانشگاه با بنیاد سعدی زمیننه را برای همکاری دیگر مراکز علمی با این بنیاد فراهم کند.

سالار آملی، قائم مقام وزارت علوم  تحقیقات و فناوری سالار در سخنان کوتاهی گفت: زبان و ادبیات فارسی در طول تاریخ و در طی قرن ها شاهد حملات بسیاری بوده ولی به دلیل فرهنگ غنی مردم در طول تاریخ همیشه از میان این حملات سربلند بیرون آمده است.  در حالی که بسیاری از زبان ها مثل زبان رومی از میان رفته اند. امیدوارم در قرن 21  که زبان فارسی در میان آماج حملات پیشرفت و تکنولوژی قرار گرفته است نیز سربلند بیرون بیاید و در جهان توسعه یابد.

زبان آموزی گامی است برای ایجاد صلح

غلامعلی حداد عادل در ابتدای سخنان خود از سفیران کشورهای خارجی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، بنیاد ایران شناسی و مسئولان دانشگاه طباطبایی به دلیل شرکت در این جلسه و همکاری در برگزاری دوره دانش افرایی تشکر کرد.

حداد عادل دنیای امروز را دنیای اختلاف زبانی نامید و گفت: این اختلاف زبانی باعث می شود که ما مقصود یکدیگر را درک نکنیم. آموزش زبان گامی است برای تفاهم بین المللی و برای درک یکدیگر تا سخن همدیگر را بفهمیم و از ذهن یکدیگر آگاه شویم. زبان آموزی گامی است برای ایجاد صلح و به سود صلح جهانی است.

او ادامه داد: امروز جهان بیشترین نیاز را به صلح دارد. نیاز اصلی جهان امروز، ثروت، فناوری، اقتصاد و غیره نیست بلکه صلح است. در همه همایش ها و نشست های جهانی از تروریسم که بر جهان سایه افکنده صحبت می شود. در منطقه ما هم هیچ روزی نیست خبر بدی از یکی از کشورها اطراف شنیده نشود.

او افزود: جهان تشنه صلح است و لازمه صلح، آشنایی با دیگران  و فهم دیگران  و معرفی خود است. این نیز محتاج زبان آموزی است.

حداد عادل در ادامه خطاب به زبان آموزان گفت: قدر زبان فارسی را بدانید زیرا این برای شما یک سرمایه است و گنجی است از فرهنگ، حکمت، اندیشه، دانش، معنویت و محبت انسان شرقی. تجربه های هنری و تاریخی انسان شرقی را در زبان فارسی می توانید بیابید.

او به فارسی آموزان توسعه کرد که زمانی که به کشور خود بازگشتند آموزش زبان فارسی و ارتباط خود را با بنیاد سعدی را ادامه دهند. همچنین ایران و مردم ایران را همانگونه که اینجا دیدند برای هم وطنان خود توصیف کنند و بگویند که آیا ایران آنگونه بود که رسانه ها تبلیغ می کنند؟

 زبان فارسی عامل بقا و تداوم حیات در این سرزمین است

سیدرضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در  مراسم اختتامیه هشتاد و چهارمین دوره دانش‌افزایی زبان و ادبیات فارسی بنیاد سعدی  ضمن ابراز خوشحالی از حضور در این جلسه و صحبت با فارسی آموزان به زبان فارسی گفت: در ایران دو شخصیت برجسته نقش بی‌بدیلی در اشاعه زبان فارسی وجود دارد. شخص اول مقام معظم رهبری است. ما در این سرزمین شخصیتی را سراغ نداریم که نسبت به زبان و ادبیات فارسی تا این حد دقت و حساسیت داشته باشند. شخصیت دوم ادبیات فارسی در کشور، غلامعلی حداد عادل هستند.

او در مورد حداد عادل گفت: هر کجا از زبان فارسی سخن گفته می‌شود با حضور وی یک معنی و بدون حضور ایشان معنی دیگری دارد.

صالحی امیری علت پایدارماندن این تمدن ایرانی، زبان فارسی در تراز نخست قرار داد و افزود: زبان فارسی به مثابه ظرف و مجموعه‌ای است که همه ایرانیان را در همه دنیا در کنار هم قرار داده است. اگر امروز در این سرزمین تمدنی می‌بینیم ریشه‌های آن زبان فارسی است که به قدمت و درازای تاریخ است. زبان فارسی عامل بقا و تداوم حیات در این سرزمین است.

او در ادامه به توضیح تمدن ایرانی اسلامی پرداخت و توضیح داد: تمدنی که اکنون در آن قرار داریم به تعبیر رهبر، تمدن نوین اسلامی است. سطح دوم تمدنی ما به صفویه به 450 تا پانصد سال قبل برمی‌گردد. توسعه سرزمینی، قدرت ملی، انسجام ملی، دولت ملی و تحولات ملی در این دوره به شدت محسوس است.

وزیر ارشاد دوره دوم را تمدن صفویه عنوان کرد و گفت: صفویه در پایگاه اصلی خود اردبیل به سمت اصفهان می‌آیند و دولت را آنجا تشکیل می دهد. به این دلیل است که مبنای مهاجرت به اصفهان، تشکیل دولت ملی به جای دولت قومی است. ویژگی دوم این دوره این است که سیاست را در کنار دیانت قرار می‌دهند.

او دوره قبل از آن را  دوره ساسانی نامید که ظهور اسلام در همین دوره ساسانی است. در دوره ساسانی ظهور اسلام با پذیرش فطری و جهانی جامعه همراه بود. از این نگاه جامعه اسلامی با جامعه ملی رابطه درونی و عمیق ایدئولوژیک برقرار کرد.

صالحی امیری دوره بعدی را عصر هخامنشیان در 2 هزار و 500 سال قبل عنوان کرد و ادامه داد: تمدن در دوره هخامنشی را می‌توان در شهرهای مختلف مشاهده کرد. 72 ملت با 72 زبان، آئین، رنگ، نژاد و مذهب یک جا جمع شدند. در طول تاریخ حکومتی به مثابه هخامنشی نداریم که تا این حد انسجام ملی ایجاد کرده باشد.

وی در ادامه به تمدن جیرفت اشاره کرد و گفت: بیش از 6 هزار اثر از تپه‌های جیرفت از کشور خارج شده و هزاران اثر هنوز مدفون است. ایران سرزمین رمزها و رازهاست. وزارت نفت در اکتشافات خود برای استخراج نفت با آثاری روبرو می‌شود که بیانگر هویت و شناسنامه این سرزمین است. هیچ نقطه‌ای از این سرزمین فاقد هویت تمدنی نیست. این مجموعه به ما هویتی به نام تمدن ایرانی داده و نقطه اتصال ما به این تمدن زبان فارسی است. اگر امروز از چنین تمدنی برخورداریم مدیون زبان فارسی هستیم. اگر تمدن جیرفت با 10 تا 12 هزار سال سابقه اثبات شود نظریات مردم شنای در مود آغارز تمدن زیستی از بین النهرین تغییر خواهد کرد.

لازم به ذکر است شعرخوانی و خاطره گویی فارسی آموزان از حضورشان در ایران، پخش فیلم مستند دوره، پخش فیلم همخواهی فارسی آموزان و اهداء جوایز به نفرات برتر از دیگر برنامه هایی است که در مراسم اختتامیه این دوره از دانش افزایی اجرا شد.

همچنین وزارت فرهنگ و ارشاد در مورد اعطای تسهیلات 3 هزار دلاری برای ترجمه و چاپ کتاب ها به زبان های دیگر و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای اعطای بورس به فارسی آموزان جهت ادامه تحصیل در ایران قول مساعد دادند.

غفوری
|
iran
|
1396/05/14 - 15:12
0
1
شعری زیبا در مورد زبان شیرین فارسی از شاعر جوان و خوش ذوق سرزمین مان "حمیدرضا محمودزاده" (شاعر زرندی) تقدیم به همه دوستداران زبان فارسی:

دل گلستان می شود از بوستان فارسی
جان فدای مردم روشن روان فارسی

از خلیج فارسی تا هند و تا چین می رود
موج های بر سر دریا روان فارسی

صدهزاران آفتاب و صدهزاران ماهتاب
می درخشد در میان آسمان فارسی

ما دماوندیم و می گفتند و می گوییم باز
قله گیتی ست این آتش فشان فارسی

زن اگر تهمینه باشد مرد اگر چون تهمتن
پس سلام من به مردان و زنان فارسی

زنده باد هر کس سخن می گوید از لفظ دری
آفرین بر هر که باشد پاسبان فارسی

یک زمان آفاق عالم را نوردیدیم و باز
باش تا بار دگر گردد زمان فارسی

از کنار دجله تا جیحون و سیحون پر شدست
از اشارت های پیدا و نهان فارسی

کوه های سربلند و رودهای سر به زیر
باز می گوید تو را از داستان فارسی

فارسی را در خزان هرگز نمی بیند کسی
تا زبان فارسی باشد نشان فارسی

با زبان فارسی؛ نه با زبان پارسی
مشکل آغاز است از این طرز بیان فارسی

سال ها سال است مردم فارسییّش گفته اند
پارس می گویند گاهی دشمنان فارسی

ناجوانمردان به نام خود سخن ها گفته اند
از زبان های فرنگی با دهان فارسی

بس که داغ دوست و خنجر ز دشمن دیده است
می چکد خون جای اشک از دیدگان فارسی

پس خداوندا به حقّ خاندان مصطفی (ص)
کز گِل ایشان سرشتی خاندان فارسی

چون تهمتن در دل میدان رجزخوان می شود
کام دیوان تلخ باد از شوکران فارسی

حیله ی افراسیاب از خاک ایران دور باد
تیر آرش تیز بادا در کمان فارسی

از صف بیگانگان پیوسته باشد در امان
در کف ایرانیان بادا عنان فارسی

از لر و ترک و بلوچ و گیلک و کرد و عرب
خاک ایران کم مبادا از کسان فارسی

سایه ی پر برکت این لفظ شیرن کم مباد
از سر ایران و از همسایگان فارسی

می شنیدم شاعر می گفت در مُلک ادب
پادشاهانند گویا شاعران فارسی

من ولی می گویم اصلاً هر که شاعر میشود
شعر باید گفته باشد با زبان فارسی
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: