داخلی
»مطالب کتابداری
»گفتگو
150 مقاله به دبیرخانه همایش ملی خواندن رسید
دکتر سید مهدی حسینی، دبیر اجرایی «اولین همایش ملی خواندن» در مصاحبه با خبرنگار لیزنا درباره دستاوردهای قابل پیش بینی برای برگزاری این همایش درجامعه علمی و عمومی گفت: با توجه به زمان باقی مانده تا برگزاری همایش (28 و 29 آبانماه 1394)، قضاوت درباره دستاوردهای اولین همایش ملی خواندن، قدری زود است. اما استقبال کم نظیر جامعه دانشگاهی در سطح ملی نشان میدهد که محورهای همایش دارای اهمیت است و جزو دغدغه های پژوهشگران حوزه های مرتبط با خواندن است.
از تمامی استانهای کشور برای این همایش خواندن چکیده ارسال شده است
وی در ادامه درباره چکیده های ارسالی به دبیرخانه همایش اظهار داشت: تقریبا، از تمامی استانهای کشور برای این همایش چکیده ارسال شده است. همچنین، بازخوردهایی اعضای هیئت علمی رشته های مختلف، دلگرم کننده و مشوق ما در ادامه مسیر برگزاری همایش بوده است. اگرچه هدف همایش تشویق دانشگاهیان به انجام پژوهشهای علمی برای تولید محتوا در این زمینه است، اما در سطح عمومی نیز مسئولان سازمانهای مختلف اظهار علاقه نموده و بر اهمیت موضوع تأکید داشتهاند.
310 چکیده به دبیرخانه همایش ارسال شد
سپس سید مهدی حسینی آماری از تعداد مقالات دریافتی و همچنین تعداد مقالات داخلی و خارجی ارائه کرد و گفت: ابتدا 310 چکیده به دبیرخانه همایش ارسال شد. در این مرحله هدف تناسب عناوین چکیدهها با محورهای همایش و تشویق نویسندگان به اجرای پژوهش در زمینه خواندن بود.
150 مقاله به دبیرخانه رسید
وی افزود: به بیش از هشتاد درصد نویسندگان پاسخ مثبت داده شد تا روی مقاله کار کنند. سپس در مرحله دریافت متن کامل مقالات که تا 10 شهریور ماه تمدید شد، 150 مقاله به دبیرخانه رسید که از این تعداد، 130 مقاله در مرحله پیش داوری از لحاظ معیارهای ساختاری امتیاز قرار گرفتن در فرایند داوری را کسب کردند و برای داوران ارسال شدند.
محورهای موضوعی پنجم، نهم و اول به ترتیب در اولویت اول تا سوم دریافت مقاله هستند
دبیر اجرایی «اولین همایش ملی خواندن» ادامه داد: آمار تعداد مقالات ارائه شده در هر محور به این شرح است: « محور اول) مبانی نظری و معرفتی خواندن/22 مقاله»، « محور دوم) خواندن و لایه های مدیریتی (ارزش ها، باورها، آداب و رسوم، قوانین و مقررات، مجریان/ 4 مقاله»، «محور سوم) خواندن و نهادهای فرهنگی/18 مقاله»، « محور چهارم) خانواده و خواندن/ 12 مقاله»، « محور پنجم) نظام آموزش و پرورش و خواندن/ 29 مقاله»، « محور ششم) نهضت سوادآموزی و خواندن/ 4 مقاله»، « محور هفتم) آموزش عالی و خواندن/15 مقاله»، « محور هشتم) صنعت نشر و خواندن/ 2 مقاله»، « محور نهم) خواندن و محیط الکترونیکی و مجازی/24 مقاله».
وی افزود: البته این آمار توسط سیستم همایش استخراج شده است و تناسب مقاله با محورها براساس تشخیص نویسندگان است. ممکن است برخی نویسندگان در تشخیص دقیق محور اشتباه کرده باشند. در صورتی که نظر نویسندگان را درباره تناسب مقاله با محور بپذیریم، می توان گفت که درباره محورهای دوم و سوم کمترین مقاله دریافت شده است. و محورهای پنجم، نهم و اول به ترتیب اولویت اول تا سوم هستند.
برگزاری چهار کارگاه در حاشیه همایش
استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه کردستان درباره زمان برگزاری همایش و برنامه های آن گفت: چهار کارگاه با عناوین «اصول مرورنویسی در شبکه های اجتماعی کتاب محور برای ترویج خواندن»، «آموزش مهارتهای یادداشت برداری علمی: فعالیتی پشتیبان و مکمل در خواندن»، «آموزش مهارت های تند خوانی» و «مدیریت آسان و کاربردی استنادها در نگارش های علمی با نرم افزار EndNote» پیشنهاد شده است و مخاطبان می توانند برای هرکدام از آنها در سامانه درخواست ثبت نام دهند. زمان برگزاری کارگاهها و هزینه شرکت در آنها از طریق سایت اطلاع رسانی خواهد شد.
3 مقاله برتر همایش، در مجلات علمی مرتبط با بحث خواندن به چاپ می رسد
سید مهدی حسینی در پایان بیان کرد: تلاش می کنیم به شیوه ای مقالات را منتشر کنیم که امکان دسترسی و استفاده جامعه از آن به نحو مناسب فراهم گردد. همچنین پیش بینی این است که 3 مقاله برتر این همایش، از طریق مجلات علمی مرتبط با بحث خواندن به چاپ برسد.
گفتنی است، همایش «تلاش برای شناخت همه جانبه خواندن» به عنوان اولین همایش ملی خواندن (مطالعه)، روزهای ۲۹ و ۲۸ آبان در دانشگاه کردستان برگزار می شود.
در صورتی که نظر داوران را نامناسب می دانید، با دلیل توضیح دهید، حتی اگر مقاله نویسنده ای پس از تمامی فرایند داوری و ارزیابی های کمیته علمی مرکزی پذیرفته نشود، دست کم دو نفر نوشته شما را خوانده است و بازخورد داده است که کار شما در کجاها ایراد دارد.
می توانید روی آن بیشتر کار کنید و برای همایش های بعدی، یا مجلات معتبر داخلی ارسال کنید.
در هر صورت، تلاش تمامی نویسندگان، حتی کسانی که اثرشان پذیرفته نشود، فایده اش در در جه ا ول بازخورد علمی است که از طریق همایش دریافت می کند، از این طریق متوجه خواهد شد که ایده، روش، سبک نگارش، موضوع و ... که انتخاب کرده است، از چه جایگاهی برخوردار است.
هدف اصلی همایش ها همین است. برقرار ارتباط علمی برای اشتراک ایده و دریافت بازخورد.
موفق باشید
ممنون که روشن و کامل توضیح دادید.
در صورتیکه (براساس لیست نهایی پذیرفته شدگان) از نویسنده خواسته شده، متن اصلاح شده را ارسال نماید، اقدام نماید.
چون بعضی از نظرات اصلاحی داوران چندان قابل قبول نیست و یا نظرات دو داور اصلا مثل هم نیست. داوری حذف یه قسمتی رو صلاح دونسته و دیگری نه، در این وضعیت چه باید کرد؟
ممنون
ای کاش تاریخ اعلام نتایج داوری رو هم گفته بودین
دکتر نتایج داوری کی معلوم میشه؟