یلدا؛ شب قصه‌گویی ایرانیان نام گرفت

به گزارش لیزنا به نقل از روابط عمومی کانون، سید صادق رضایی مدیرعامل کانون در این زمینه از طراحی برنامه‌هایی گسترده توسط کانون برای برپایی جشن‌های شب یلدا در سراسر کشور خبر داد.

وی که در مراسم پایانی پانزدهمین جشنواره‌ی منطقه‌ای قصه‌گویی در تهران سخن می‌گفت تاکید کرد که کانون با برگزاری این جشنواره‌ها و اجرای فعالیت‌هایی در حوزه قصه‌گویی بی‌تردید ایران را به پایتخت قصه‌گویی در جهان تبدیل کرده است و اکنون قصد دارد شب یلدا را به عنوان شب قصه‌گویی ایرانیان به ثبت برساند.

رضایی از معاونان و مدیران کانون خواست هرچه زودتر اساسنامه و شیوه‌نامه‌ی برپایی این جشن‌ها را طراحی و تدوین کنند و استان تهران و چند استان داوطلب می‌توانند امسال به صورت نمادین این حرکت را آغاز کنند.

مدیرعامل کانون جشن‌های شب یلدا را آیین و سنتی ایرانی دانست که اکنون به یک سنت دینی، اسلامی و ملی تبدیل شده است و مردم به صورت خودجوش این آیین را پاس می‌دارند و به نظر من کانون با دارا بودن بیش از 800 مرکز و در اختیار داشتن ابزار مهمی مانند قصه‌گویی باید این آیین را بیش از پیش ترویج کند.

وی یادآور شد در جریان برپایی این جشن‌ها همواره سنت‌های ارجمندی مانند صله ارحام و احترام به بزرگترها مورد توجه قرار می گیرد و ما از این پس روز منتهی به شب یلدا را در مراکز خود جشن خواهیم گرفت.

رضایی همکاری مسوولان کشور، خانواده‌ها به ویژه پدر بزرگ‌ها و مادر بزرگ‌ها همچنین رسانه‌های جمعی را در این راه با اهمیت دانست و از آنان خواست کانون را در اجرای این جشن‌ها کمک کنند.

بخش دیگری از سخنان مدیر عامل کانون به اهمیت قصه گویی و جایگاه آن در ادیان الهی به ویژه دین مبین اسلام و کتاب آسمانی آن قرآن اختصاص داشت و او در این بخش قصه‌گویی را فعالیتی عاشقانه و در عین حال سخت و دشوار توصیف کرد و به مدیران کانون گفت که باید شرایط حضور تمامی مربیان را در جشنواره‌های قصه گویی فراهم کنند.

وی تاکید کرد که از قصه گویی ابتدا قصه گو و بعد مخاطب لذت می برد و این ابزار بیشترین تاثیر را بر روی بچه‌ها به جای می‌گذارد.

در آیین پایانی پاندهمین جشنواره منطقه ای قصه گویی کانون در تهران که با حضور 31 قصه‌گو از استان‌های تهران، گلستان، مازندران، البرز، خراسان رضوی، خراسان شمالی و سمنان برگزار شد 5 قصه‌گو به عنوان برگزیده معرفی شدند.

گروه داوری مشترک جشنواره‌های 5 گانه‌ی منطقه‌ای کانون در نهایت تعدادی از برگزیدگان این جشنواره را به مرحله‌ی بین‌المللی آن در ارومیه معرفی خواهد کرد.

این جشنواره به گفته‌ی مدیر عامل کانون با احتساب 31 جشنواره‌ی استانی و 5 جشنواره منطقه‌ای سی و ششمین جشنواره‌ی قصه گویی است که کانون در سال جاری آن را برگزار کرده است.

مرحله‌ی بین‌المللی پانزدهمین جشنواره قصه‌گویی بهمن ماه 1390 در ارومیه برگزار خواهد شد.