کد خبر: 34079
تاریخ انتشار: یکشنبه, 02 ارديبهشت 1397 - 10:25

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

اخبار کتابخانه ملی

برپایی نمایشگاهی از نسخ خطی اسلواکی در موزه کتاب و میراث مستند ایران

منبع : لیزنا
نمایشگاهی از نسخ خطی کتابخانه ملی دانشگاه براتیسلاوا اسلواکی در موزه کتاب و میراث مستند به نمایش در می‌آید.
برپایی نمایشگاهی از نسخ خطی اسلواکی در موزه کتاب و میراث مستند ایران

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران نمایشگاهی از نسخ خطی موجود در کتابخانه ملی دانشگاه براتیسلاوا در اسلواکی، فردا، یکشنبه، دوم اردیبهشت ماه ساعت 13 با حضور علی اوجبی؛ مدیر کل بخش کتاب‌های خطی و نادر کتابخانه ملی ایران و سیلویا استاسلووا؛ مدیر کتابخانه ملی دانشگاه براتیسلاوا گشایش می‌یابد.

این مجموعه که متعلق به مجموعه‌دار بوسنیایی؛ صفوت بِگ بَشاگیچ (1870-1934) است، در سال 1924 توسط کتابخانه ملی دانشگاه براتیسلاوا خریداری شد که حاوی 393 نسخه خطی به زبان عربی و 117 نسخه خطی به زبان ترکی و 88 کتاب نسخه خطی به زبان فارسی است.

این مکتوبات مربوط به قرون ششم و هفتم هجری و در موضوعات قرآن، عرفان، آداب و رسوم، حقوق، فیزیک، پزشکی، سیاست، تاریخ، نجوم، متافیزیک و شعر است. مقرر شده تا با امضای تفاهم‌نامه میان کتابخانه ملی ایران و کتابخانه دانشگاه براتیسلاوا، آثار یاد شده که همگی فهرست نویسی شده و نسخه دیجیتال‌ آنها در کتابخانه دانشگاه مذکور موجود است، مطالعه و مورد بررسی بیشتر قرار گیرند.

گفتی است این مجموعه در سال 1997 در میراث معنوی یونسکو، به ثبت جهانی رسیده و حتی مورد بازدید بان‌کی‌مون؛ دبیرکل سازمان ملل متحد، نیز قرار گرفته است. در همین راستا 10 اثر به همراه 20 عکس که نشان از اهمیت این مجموعه دارد، به مدت 5 روز در موزه کتاب و میراث مستند ایران به نمایش در می‌آید.

لازم به ذکر است اسلواکی، کشوری کوچک در اروپا است و وجود چنین مجموعه‌ای از آثار خطی ایرانی در آن، برای اهالی فرهنگ از اهمیت به‌سزایی برخوردار است.

علاقمندان جهت بازدید از این نمایشگاه می‌توانند تا شش اردیبهشت ماه به موزه کتاب و میراث مستند ایران واقع در ساختمان کتابخانه ملی مراجعه کنند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: