کد خبر: 29156
تاریخ انتشار: شنبه, 17 تیر 1396 - 16:44

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

دیدار اعضای شورای شهر شیراز با مسئولان اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی فارس

منبع : لیزنا
منتخبین مردم شیراز در پنجمین دوره شورای اسلامی، در جلسه‌ای با مسئولان اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی فارس به بیان نقطه‌نظرات و اهداف شورا در زمینه توسعه فرهنگ و کتابخانه‌های عمومی پرداختند.
دیدار اعضای شورای شهر شیراز با مسئولان اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی فارس

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی فارس، روح‌الله منوچهری در ابتدای این نشست، ضمن تبریک به منتخبین شورای شهر شیراز، با بیان اینکه اعتقاد داریم که در دوره جدید حال فرهنگ شیراز بسیارخوب خواهد شد، افزود: شورای حاضر به مراتب نگاه فرهنگی بیشتری دارد و مطمئناَ این شورا می‌تواند به اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی فارس در زمینه پیشبرد اهداف خود کمک شایانی کند.

سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی فارس، با تصریح اینکه تاکنون بیشتر جلسات کتابخانه‌های عمومی با شهردار‌ی‌ها به‌صورت مطالبه‌گری بوده است، افزود: طبق قانونی که در سال 1382 تصویب شد، شهرداری‌ها باید نیم‌درصد از درآمد خود را به کتابخانه‌های عمومی بدهند و این، تنها راه درآمد کتابخانه‌های عمومی است و نیاز است که شهرداری‌ها به این موضوع اهتمام جدی‌تری داشته باشند.

وی با تأکید بر کمبود کتابخانه‌های عمومی در شهر شیراز، گفت: در سال 1329 کتابخانه عمومی شهید دستغیب (کتابخانه ملی پارس) نخستین کتابخانه عمومی شیراز افتتاح شد و از آن زمان تاکنون، گرچه کتابخانه‌های بسیاری به این شهر افزوده شده؛ اما تنها کتابخانه‌ای که با معیارهای استاندارد ساخته شده، کتابخانه‌عمومی رئیسی اردکانی شیراز است که کتابخانه‌ای خیرساز است.

 منوچهری با بیان اینکه شیراز تنها کلان‌شهری است که کتابخانه مرکزی ندارد، افزود: مجموعه استانداری فارس و مهندس افشانی استاندار محترم فارس پیگیری‌های لازم را در خصوص کتابخانه مرکزی شیراز انجام داده‌اند اما متأسفانه هنوز تکلیف زمین کتابخانه مرکزی شیراز مشخص نشده است؛ زیرا زمین‌هایی که تاکنون پیشنهاد شده، برای ساخت کتابخانه مرکزی مناسب نیست و این در حالی است که چندین سال است که بودجه ساخت کتابخانه مرکزی شیراز به علت مشخص نبودن زمین کتابخانه برگشت داده می‌شود.

ارتباط مؤثرکمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر شیراز با مجموعه کتابخانه‌های عمومی

احمدرضا دستغیب منتخب مردم شیراز در پنجمین دوره شورای اسلامی شیراز، در این دیدار با بیان اینکه رویکرد شورای پنجم حفظ هویت فرهنگی شیراز است، اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین اهداف شورای جدید ترویج و توسعه فرهنگ و حفظ فرهنگ شهروندی است و به سوی توسعه زیرساخت‌‌های فرهنگی حرکت خواهیم کرد.

وی با تصریح اینکه شیراز نه تنها در ایران بلکه در جهان با فرهنگ و ادبیات غنی خود شناخته شده است، مردم شیراز را مردمی اهل اندیشه و کتابخوانی دانست و بیان کرد: تا وقتی که تنها در گرو سیمان و آهن باشیم و از فرهنگ غافل شویم راه توسعه را نخواهیم دید.

منتخب مردم شیراز با تأکید بر ضرورت ساخت هرچه زودتر کتابخانه مرکزی شیراز عنوان کرد: حق شیراز نه تنها داشتن یک کتابخانه مرکزی درخور است؛ بلکه باید در زمینه ساخت چندین کتابخانه عمومی بزرگ و مجهز در مرکز شهر و ایجاد مراکز فرهنگی و هنری اقدام شود.

وی به اقدامات فرهنگی شهرداری شیراز در چند سال اخیر نیز اشاره کرد و گفت: شهرداری شیراز در سال‌های اخیر اقداماتی را در زمینه توسعه مکان‌های فرهنگی انجام داده است که نمونه آن‌ها ساخت چندین فرهنگ‌سرا به‌ویژه در مناطق کمتر برخوردار شهر بوده است.

دستغیب در ادامه با اشاره به سهم نیم‌درصد کتابخانه‌های عمومی از درآمد شهرداری‌ها، عنوان کرد: در زمینه سهم قانونی کتابخانه‌ها باید با تأمل بیشتری نگاه شود و اکنون نمی‌توان اظهارنظری کرد؛ زیرا به‌یقین گاهی نیاز کتابخانه‌ها بیشتر از این نیم درصد خواهد بود. همچنین نیاز است که در زمینه کتابخانه‌های عمومی از ظرفیت خیرین استفاده شود؛ چراکه اگر مردم و خیرین به ما اعتماد کنند بسیاری از کمبودهای کتابخانه‌ای در شهر برطرف می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر شیراز ارتباط مؤثری را با مجموعه کتابخانه‌های عمومی فارس خواهد داشت، گفت: شورای شهر در زمینه ترویج فرهنگ کتابخوانی و توسعه فرهنگ عمومی در کنار مجموعه کتابخانه‌ها خواهد بود و کتابخانه‌ها را بازوی قوی فرهنگی شهر می‌داند.

شورای پنجم با کتابخانه‌های عمومی همراه و همگام خواهد بود

لیلا دودمان منتخب پنجمین دوره شورای اسلامی شهر شیراز نیز در این دیدار با تصریح اینکه پیش از این نیز با مجموعه کتابخانه‌های عمومی فارس همکاری‌هایی صورت گرفته است، عنوان کرد: پیش از این، اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی درخواست داشت که ساختمان قدیمی «شهر و روستا» برای احداث یک کتابخانه در مرکز شهر به این اداره‌کل تعلق گیرد و مهندس اکبری نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، در جلسه‌ای با حضور رئیس بانک ملی کشور این  پیشنهاد را پیگیری کرد اما متأسفانه این ساختمان قبلاَ به سازمان دیگری واگذاری شده بود.

وی با تصریح اینکه این فضا هنوز برای کتابخانه‌های عمومی فارس مهیاست، افزود: اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی فارس می‌تواند زمین مدنظر خود را برای ساخت کتابخانه مرکزی پیشنهاد دهد و این پیشنهاد با پیگیری‌های شورای اسلامی شهر شیراز و حمایت نمایندگان مجلس از طریق تهران رسیدگی می‌شود تا هرچه زودتر مشکل کتابخانه مرکزی شیراز برطرف شود.

دودمان همچنین با بیان اینکه شورا با جدیت از طرح انتخاب شیراز به عنوان پایتخت کتاب و ادبیات در جشنواره‌های ملی و بین‌المللی حمایت می‌کند، افزود: اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی فارس لازم است طرح‌های خود را برای انتخاب شیراز به عنوان پایتخت فرهنگی و ادبی و پایتخت کتاب در جشنواره‌های مختلف ارائه دهد و شورا نیز با کتابخانه‌های عمومی همراه و همگام خواهد بود؛ زیرا کسب عنوان‌های فرهنگی برای شیراز علاوه بر اینکه افتخاری برای این شهر است؛ فرهنگ‌سازی نیز خواهد کرد و این چیزی است که شهر ما به آن نیاز دارد.

بخشی از بودجه‌های فرهنگی شهرداری باید برای کتابخوانی و توسعه کتابخانه‌ها هزینه شود

ابراهیم صبوری دیگر منتخب پنجمین شورای اسلامی شهر شیراز در ادامه این نشست، با بیان اینکه متأسفانه با وجود فرهنگ و تاریخ غنی شیراز و ایران، هنوز اقدام چشمگیری برای غنابخشیدن به فرهنگ مطالعه انجام نشده است، اظهار کرد: این خوشایند نیست که پایتخت فرهنگی ایران هنوز کتابخانه مرکزی ندارد.

وی با بیان اینکه تمام سازمان‌های مدیریتی شهری برای این کار باید کمک کنند، افزود: مجموعه دولت، شهرداری، شورای شهر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید دست به دست هم دهند تا مشکلات فرهنگی این شهر برطرف شود؛ همچنین باید بخشی از بودجه‌های فرهنگی شهرداری برای کتابخوانی و توسعه کتابخانه‌ها هزینه گردد.

صبوری با تصریح اینکه در شیراز تقاضای مردم برای مکان‌های فرهنگی بسیار است، افزود: در برخی شهرها تقاضا برای کتابخانه کم است؛ این در حالی است که در شیراز مردم برای داشتن کتابخانه در جای جای شهر تقاضا دارند اما هنوز نیاز مردم پاسخ داده نشده است؛ در شورای پنجم این اراده وجود دارد که بخش فرهنگی و در رأس آن مبحث مطالعه و کتابخانه‌ها اهمیت گسترده‌ای یابد.

وی با تأکید بر اینکه باید کاری کنیم که افتخاری برای شهر باشد، افزود: کتابخانه عمومی دستغیب 70 سال پیش ساخته شده است؛ اما هنوز افتخار این شهر است و لازم است که در زمینه ساخت کتابخانه مرکزی نیز حرکتی صورت گیرد که تا سال ها چشم وچراغ شیراز باشد.

صبوری همچنین رابطه فرهنگ مطالعه و آسیب‌های اجتماعی را رابطه معناداری دانست و افزود: وقتی فرهنگ مطالعه در جامعه رواج ‌یابد مطمئناَ بسیاری از ناهنجاری‌ها از بین خواهد رفت و این ضرورت وجود دارد که کمیسیون فرهنگی شورای شهر شیراز در زمینه رابطه کتابخوانی و آسیب‌های اجتماعی در سطح شهر مطالعات علمی را انجام دهد.

بودجه‌های فرهنگی برای کتابخانه‌ها

مهدی حاجتی دیگر منتخب پنجمین شورای اسلامی شهر شیراز نیز در ادامه با تأکید بر اینکه فاصله شیراز با کتابخانه‌های مدرن و پیشرفته و کتاب و کتابخوانی همه را غمگین می‌کند، گفت: در دوره پیشین، بسیاری از کارها به علت عدم هماهنگی میان دستگاه‌ها انجام نشد و همچنین بخش بزرگی از بودجه‌های فرهنگی که باید برای فرهنگ و هنر این شهر هزینه شود، صرف ضروریات شهر نشده است.

وی با تأکید بر اینکه دفاع می‌کنیم که بودجه‌های فرهنگی برای کتابخانه‌ها باشد، افزود: سرمایه‌های شیراز باید برای فرهنگ و جامعه این شهر هزینه شود و شورا مدافع نگاهی است که از داشته‌های مادی و معنوی دفاع می‌کند.

رسالت کتابخانه‌ها ایجاد عطش مطالعه در جامعه است

علی ناصری منتخب دیگر پنجمین شورای اسلامی شهر شیراز در ادامه با تصریح اینکه شورای پنجم و مجموعه مدیریت کتابخانه‌های عمومی، دو گروه تازه‌نفس برای پیگیری مطالبات کتابخوانی هستند، افزود: قطعاَ باید به بحث سخت‌افزاری کتابخانه‌ها نگاه ویژه‌ای داشت و کتابخانه‌‌هایی در شیراز ایجاد کرد که نیاز مردم این شهر را تأمین کند.

ناصری با تأکید بر اینکه از بعد دیگر کتابخانه‌های عمومی باید در زمینه فضای مجازی با جدیت ورود کنند، رسالت کتابخانه‌ها را ایجاد عطش مطالعه در افراد دانست و گفت: امروزه فضای مجازی جایگاه بالایی در جامعه دارد و لازم است که ما زمینه دسترسی هرچه بیشتر به کتاب و کتابخوانی را در فضای مجازی ایجاد کرده و از این ظرفیت برای ایجاد عادت به مطالعه در جامعه استفاده کنیم تا بتوانیم مردم را به سمت متفکر بودن سوق دهیم.

شاخصه‌های جهانی کتابخوانی باید چشم‌انداز فرهنگی ما باشد

سینا بنی‌زمانی منتخب دیگر شورای اسلامی شهر شیراز در ادامه این دیدار با تصریح اینکه خواست شورای شهر این است که شیراز در عرصه‌های مختلف در ترازهای بین‌المللی قرار گیرد، بر ضرورت توجه به شاخصه‌های جهانی کتابخانه‌ها و کتابخوانی تأکید و بیان کرد: اگرچه شیراز تاکنون نتوانسته است در رقابت‌های ملی و بین‌المللی کتابخوانی رتبه‌ای را به خود اختصاص دهد؛ اما باید از این پس، شاخصه‌های جهانی کتابخوانی مشخص شده و سرلوحه امور قرار گیرد تا علاوه بر پیروزی در رقابت‌های کتابخوانی، به خواست اصلی خود که ترویج فرهنگ مطالعه است، دست یابیم.

 

گفتنی است بازدید منتخبین پنجمین دوره شورای اسلامی شهر شیراز از بخش‌های مختلف کتابخانه عمومی رئیسی اردکانی بخش پایانی این نشست بود.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: