کد خبر: 29746
تاریخ انتشار: سه شنبه, 17 مرداد 1396 - 21:16

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

برنامه های فرهنگی ویژه در کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی

منبع : لیزنا
کتابخانه های عمومی استان خراسان جنوبی، همزمان با دهه کرامت، برنامه های متنوع فرهنگی ویژه این ایام برگزار کردند.
برنامه های فرهنگی ویژه در کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی، جلسه قصه‌گویی، برپایی نمایشگاه کتاب، نشست‌های جمع‌خوانی، نشست کتاب‌خوان، شعرخوانی و مسابقه نقاشی از برنامه‌های کتابخانه‌های عمومی استان در دهه کرامت بود.

جلسه قصه‌گویی در کتابخانه عمومی استاد سعیدی

کتابخانه استاد سعیدی بیرجند با همکاری کانون شهید آوینی، «هدهد در قصر ملکه» از کتاب «قصه آیه‌ها» را در جمع علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی روایت کرد.

داستان «هدهد در قصر ملکه»، قصه‌ای از حضرت سلیمان(ع) و ملکه سبا با روایتی تازه، کلماتی ساده و نثری روان است. تصویرسازی زیبای سحر حقگو هم به قصه رنگ و بویی تازه داده که آن را چون خاطره‌ای به‌یادماندنی در ذهن کودک زنده نگه می‌دارد.

نمایشگاه کتاب «ضامن آهو» در کتابخانه استاد سعیدی

در این نمایشگاه، چندین جلد کتاب با موضوع مرتبط باشخصیت و زندگانی امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س)، معجزات، سخنان و احادیث ایشان معرفی شد.

«مهارت‌های زندگی در سیره امام رضا(ع)» نوشته محمدرضا شرفی، «قرآن حکیم از منظر امام رضا(ع)» نوشته آیت‌الله جوادی آملی، «پژوهشی دقیق در زندگانی امام علی بن موسی‌الرضا(ع)» تألیف باقر شریف قرشی، «زندگانی حضرت معصومه(س) و تاریخ قم» نوشته سید مهدی صحفی و «حضرت معصومه(س)» نوشته فرید مسعودی و...  از کتاب ارائه شده در این نمایشگاه بود.

جمع‌خوانی کتاب «بانوی ملکوت» در کتابخانه استاد سعیدی

این کتاب توسط آیت‌الله علی کریمی جهرمی در ۱۶۴صفحه نگاشته شده و توسط مؤسسه بوستان کتاب انتشاریافته است.

آستان سبز «بانوی ملکوت» حضرت فاطمه معصومه(س)، تصویری از بهشت الهی است که خدای بزرگ بر بندگان شایسته خویش وعده کرده است؛ آنجا که جان هر زائر مشتاق در ترنم سبز زیارت به تمنای بلند شفاعت نشسته و در حریم آن بانوی با جلال، دل به عطای او بسته است. کتاب «بانوی ملکوت»، پس از نگاهی اجمالی به قم در کلام روایات و تحلیلی از آن اخبار، به بررسی ابعاد مختلفی از حیات طیبه کریمه آل ‌محمد، حضرت فاطمه معصومه(س)، می‌پردازد و خاتمه کتاب، ذکر و یاد جرعه ‌نوشانی از صهبای علم و معنویت کریمه اهل‌بیت است که در هم‌جواری با دختر موسی بن جعفر(ع)، قرین سعادت ابدی شده‌اند.

جمع‌خوانی کتاب «۱۰ قصه از امام رضا (ع) برای بچه ها» در کتابخانه شهید مرتضی حاجی‌آبادی

این کتاب نوشته مژگان شیخی است که توسط انتشارات قدیانی به چاپ رسیده است. این مجموعه همراه با تصویرهای زیبا، کودکان را با گوشه‌هایی از زندگی امام رضا(ع) آشنا می‌سازد و شامل ده قصه از امام رضا(ع) با این عناوین است: سیب‌های گاز زده، یک درس تازه، غریبه آشنا، گنجشک چه می‌گفت؟، قرض عبدالله، صیاد و آهو، درخت بادام، نماز باران، پیراهن یادگاری و مسافران مدینه.

نشست کتاب‌خوان کتابخانه شهید مرتضی حاجی‌آبادی بیرجند

در این نشست، شش نفر از گروه کودک و نوجوان به ارائه کتاب‌هایی که قبلاً خوانده بودند پرداختند که به شرح ذیل است:

«قنات مظهر روشنایی» نوشته محمدرضا افضلی، چاپ شرکت انتشارات فنی ایران؛ «خیلی سبز: بازیافت، بازمصرف، بازکاهی» نوشته استیون کرول، ترجمه هایده کروبی، چاپ شرکت انتشارات فنی ایران؛ «من جوجه شدم» نوشته مهری ماهوتی، انتشارات آستان قدس رضوی؛ «قصه‌های منظوم از ۱۴معصوم» نوشته محمدکاظم مزینانی، انتشارات قدیانی؛ کتاب‌های بنفشه؛ «۱۰ قصه از قصه‌های امام رضا(ع)» نوشته مژگان شیخی، انتشارات قدیانی و «دهمین آفتاب ویژه امام رضا(ع)» نوشته صفا امیری، انتشارات براق.

نمایشگاه کتاب با موضوع امام رضا(ع) در کتابخانه شهید مرتضی حاجی‌آبادی

هدف از برپایی این نمایشگاه، بزرگداشت دهه کرامت و معرفی کتاب‌های مربوط به زندگی امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) به مراجعان جهت آشنایی آنها با این دو اختر تابناک آسمان ولایت است.

در این نمایشگاه، منتخبی از آثار به شرح ذیل در معرض دید عمومی قرار گرفت:

«امام رضا(ع) و زندگی»، «سبک زندگی منشور زندگی در منظر امام رضا(ع)»، «مهارت‌های زندگی در سیره امام رضا(ع)»، «چلچراغ شیراز»، «ماه غریب من»، «۱۰ قصه از امام رضا (ع)»، «کاش تو را می‌دیدم: فرازهایی از زندگی حضرت معصومه (س)»، «بانوی ملکوت» و...

کلاس آموزش قرآن شامل روخوانی و حفظ جزء ۳۰ ویژه اعضا در فضای کتابخانه و همچنین کلاس هنری و آموزشی گونی‌بافی که به آن شبه فرش هم گفته می‌شود، از دیگر برنامه‌های کتابخانه شهید مرتضی حاجی‌آبادی در دهه کرامت بود.

برگزاری مسابقه نقاشی و تجلیل از دختران باحجاب برتر عضو کتابخانه به مناسبت دهه کرامت از دیگر بخش های این برنامه بود.

معرفی و جمع‌خوانی کتاب «بانوی ملکوت» در کتابخانه قائم(عج) فردوس

در این جلسه که با حضور ۱۰ نفر از اعضای دختر کتابخانه برگزار شد، سعادتی کتابدار کتابخانه به معرفی کتاب «بانوی ملکوت» نوشته علی کریمی جهرمی و از سری کتاب‌های هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی پرداخت و در ادامه جلسه این کتاب توسط اعضا جمع‌خوانی شد. همچنین شعرخوانی پیرامون حضرت معصومه(س) و پذیرایی از دختران عضو کتابخانه پایان‌بخش این جلسه بود.

هم‌زمان با برگزاری همایش «دختران آفتاب» در پارک بانوان، جلسه معرفی کتاب‌های رضوی به همت اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان فردوس برگزار شد.

در این جلسه صالح نیا کتابدار کتابخانه به معرفی کتاب «مهارت‌های زندگی در سیره‌ی رضوی» نوشته محمدرضا شرفی پرداخت. همچنین در این جلسه از زهرا پورشهریار، بهترین معرفی کننده کتاب «من زنده‌ام» نوشته معصومه آباد و عضو کتابخانه عمومی قائم(عج) تقدیر شد.

برپایی ایستگاه نقاشی در پارک بانوان به همت اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان فردوس

هم‌زمان با فرارسیدن دهه کرامت و میلاد باسعادت حضرت معصومه(س) و امام رضا(ع) ایستگاه نقاشی با دو موضوع   «دهه کرامت» و «آزاد» در پارک بانوان شهر فردوس برگزار شد.

هدف از برپایی این ایستگاه، آشنایی کودکان با زندگانی امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) و نیز بالا بردن روحیه نشاط در آنان بود. در این برنامه ۲۵ کودک در رده‌های سنی ۳ تا ۸ سال به نقاشی پرداختند و در پایان به همه شرکت‌کنندگان جوایزی اهدا شد.

معرفی و جمع‌خوانی کتاب «پایی که جا ماند» در کتابخانه عمومی علامه شیخ مفید اسلامیه

در این نشست که با حضور جمعی از دختران جوان عضو کتابخانه برگزار شد، کتاب «پایی که جا ماند» نوشته سید ناصر حسینی از سری کتاب‌های کتاب‌خوان مردادماه ۹۶ توسط عابدینی مسئول کتابخانه علامه شیخ مفید معرفی و توسط اعضا جمع‌خوانی شد.

پایی که جا ماند، کتابی است به نویسندگی سید ناصر حسینی‌پور که وی آن را به یک گروهبان عراقی (سرنگهبان اردوگاه ۱۶ تکریت، که در زمان اسارت او را بسیار شکنجه و آزار داده) تقدیم کرده است. این کتاب شامل  ۱۵ فصل بوده و پایان کتاب به اسناد و عکس‌ها و فهرست اعلام اختصاص دارد.

ویژه‌برنامه بزرگداشت ولادت حضرت معصومه(س) و روز دختر در کتابخانه عمومی علامه شیخ مفید

به مناسبت ولادت باسعادت حضرت معصومه(س) و روز دختر، برنامه‌های متنوعی ازجمله نشست کتاب‌خوان، شعرخوانی، دکلمه‌خوانی و تقدیر از دختران فعال و باحجاب عضو کتابخانه برگزار شد.

هدف از برگزاری این برنامه آشنایی اعضا باشخصیت و سیره حضرت معصومه (س) به‌عنوان الگوی دختران مسلمان و ارائه کتاب‌های مناسب در این خصوص بود.

 

در این برنامه که با حضور ۴۰ نفر از دختران جوان و نوجوان عضو کتابخانه برگزار شد، عابدینی به معرفی شخصیت و مختصری از زندگی بابرکت آن حضرت پرداخت و در ادامه هشت کتاب به شرح ذیل معرفی شد:

«دختر شینا» نوشته بهناز ضرابی زاده، «کاش تو را می‌دیدم» نوشته مژگان شیخی، «بانوی ملکوت» نوشته علی کریمی جهرمی، «برای ریحانه: رهنمودهایی برای دختران جوان» نوشته محمود اکبری، «راز سلامتی» نوشته مستوره سادات مدرسی، «دختران آفتاب» نوشته امیرحسین بانکی و «دختران، پندها و هشدارها» نوشته محمود اکبری.

شعرخوانی و دکلمه خوانی دو نفر از دختران عضو کتابخانه در رسای شخصیت حضرت معصومه(س) و معرفی کتاب «پایی که جا ماند» نوشته سید ناصر حسینی از سری کتاب‌های کتاب‌خوان ماه توسط مسئول کتابخانه و جمع‌خوانی آن توسط اعضا نیز از دیگر برنامه‌های این جلسه بود.

در پایان جلسه نیز از کلیه دختران فعال و باحجاب عضو کتابخانه با اهدای گل و یک جلد کتاب تقدیر شد.

معرفی و قصه‌گویی رضوی به همت کتابخانه شیخ مفید اسلامیِ در مهدکودک امام حسن مجتبی(ع) 

 در این جلسه صالح نیا، کتابدار کتابخانه ضمن حضور در مهدکودک امام حسن مجتبی (ع) اسلامیه به معرفی و  قصه‌گویی از کتاب «۱۰ قصه از امام رضا(ع)» و شعرخوانی کتاب «حضرت معصومه(س)» برای ۲۵ نفر از کودکان مهدکودک پرداخت.

هدف از برگزاری این جلسه، ایجاد انگیزه کتابخوانی در کودکان و آشنایی آنها با سیره زندگی حضرت معصومه (س) و  امام هشتم شیعیان حضرت علی بن موسی‌الرضا(ع) بود.

کتاب «۱۰قصه از امام رضا(ع)» به روایت مژگان شیخی و تصویرگری حسام‌الدین طباطبایی خوانندگان را با گوشه‌هایی از زندگی امام رضا(ع) آشنا می‌سازد.

شعرخوانی و اهدای کتاب و جوایز به کودکان و تقدیر از دو کودک با نام‌های «معصومه» و «رضا»  نیز از دیگر برنامه‌های این جلسه بود.

نمایشگاه «نسیم کرامت» در کتابخانه علامه شیخ مفید اسلامیه

این نمایشگاه شامل ۲۵ جلد کتاب با موضوع زندگی، سیره و سخنان و کرامات حضرت معصومه (س) و امام رضا(ع) بود که باهدف آشنایی اعضا با سیره و زندگی آن دو بزرگوار از ۳ مردادماه به مدت ۱۰ روز برای بازدید علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی برپا شد.  

برگزاری مسابقه نقاشی «ضامن آهو» در کتابخانه علامه شیخ مفید اسلامیه

در این مسابقه که به مناسبت دهه کرامت و ولادت باسعادت امام رضا(ع) برگزار شد، ۱۵ نفر از کودکان عضو کتابخانه در دو بخش نقاشی و رنگ‌آمیزی و در سه رده سنی ۴ تا ۷، ۷ تا ۹ و ۹ تا ۱۴ سال به رقابت پرداختند.

هدف از برگزاری این مسابقه، آشنایی بیشتر کودکان و نونهالان بافرهنگ دینی و تلاش برای انس کودکان با سیره ائمه(ع) بود. در پایان برنامه نیز از برگزیدگان با اهدای جایزه تقدیر شد.

معرفی و جمع‌خوانی کتاب «مهارت‌های زندگی در سیره رضوی» به همت کتابخانه علامه شیخ مفید در مسجد صاحب‌الزمان(عج)

در این جلسه که با حضور جمعی از مادران و زنان خانه‌دار عضو کتابخانه برگزار شد، صالح نیا، کتابدار کتابخانه به معرفی کتاب «مهارت‌های زندگی در سیره رضوی» نوشته محمدرضا شرفی پرداخت و سپس کتاب موردنظر توسط بانوان حاضر در جلسه جمع‌خوانی شد.

این کتاب، اندیشه و سیره علمی و عملی امام رضا(ع) و سبک زندگی اسلامی را که در جامعه ایرانی جایگاه برجسته‌ای دارد، در موضوعاتی چون مهارت‌های زندگی، خانوادگی و فرزند پروری بررسی کرده است.

معرفی کتاب «لذت دیدار ماه» نوشته مهدی خدامیان آرانی در باب فضیلت زیارت امام رضا(ع)، مولودی‌خوانی پیرامون امام رضا(ع) از دیگر برنامه‌های این جلسه بود.

مراسم گرامیداشت دهه کرامت ویژه مسئولان ادارات بخش مود

این مراسم به‌منظور گرامیداشت میلاد باسعادت کریمه اهل‌بیت حضرت معصومه(س) و میلاد سراسر سعادت و پر خیروبرکت، ثامن‌الحجج و توجه بیشتر مسئولان به بخش کودک در سالن کودک کتابخانه امیرالمؤمنین(ع) برگزار شد.

در این مراسم پس از قرائت قران کریم و خواندن بخشی از زیارت‌نامه امام رضا(ع)، مدیحه‌سرایی در باب مقام و منزلت هشتمین آفتاب عالم‌تاب و خواهر بزرگوارشان انجام شد.

در ادامه، امام‌جمعه شهر مود ضمن بیان فضایل و مناقب اهل‌بیت (ع) به بیان اهمیت کتاب و کتابخوانی از دیدگاه ائمه معصومین(ع) پرداخت و در ادامه مراسم از خواهران باحجاب برتر عضو کتابخانه و همچنین فعالان جشنواره کتابخوانی رضوی تقدیر شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: