کد خبر: 31370
تاریخ انتشار: شنبه, 13 آبان 1396 - 11:49

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

فرماندار یزد: زیرساخت‌های کتابخوانی را برای افزایش مطالعه مردم فراهم کنیم

منبع : لیزنا
مصطفی سالاری در جلسه مشترک انجمن‌های کتابخانه‌های عمومی شهرستان یزد بر لزوم فراهم کردن زیرساخت‌های کتابخوانی برای افزایش مطالعه مردم تأکید کرد.
فرماندار یزد: زیرساخت‌های کتابخوانی را برای افزایش مطالعه مردم فراهم کنیم

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی یزد، مصطفی سالاری فرماندار یزد در جلسه مشترک انجمن‌های کتابخانه‌های عمومی شهرستان یزد با اشاره به افزایش اعتبارات تعمیر و تجهیز کتابخانه‌های شهرستان در سال‌های اخیر، بیان داشت: در سال جاری اعتبارات تعمیر و تجهیز کتابخانه‌ها با رشدی قابل ملاحظه همراه بوده است و امیدواریم بخش اعظمی از این پیش‌بینی‌ها، محقق شود.

 وی به همکاری و تعامل مطلوب شهرداران و شوراهای اسلامی شهرها با مجموعه کتابخانه‌های عمومی، عنوان داشت: امیدواریم این همکاری و همدلی با حضور شهرداران جدید تداوم یابد و شاهد رشد کیفی هرچه بیشتر کتابخانه‌ها در آینده باشیم.

 فرماندار یزد، وضعیت سرانه مطالعه را در شأن کشور و استان ندانست و گفت: برخی مواقع از مردم توقع داریم به حوزه‌های فرهنگی توجه و عنایت ویژه داشته باشند، ولی زیرساخت‌های این امر را فراهم نکرده‌ایم. در موضوع افزایش سرانه مطالعه نیز همین توقع وجود دارد که در کنار این انتظار از مردم و جامعه، همه ما نیز باید تلاش کنیم فضای مطالعه و کتابخوانی را بهبود بخشیم و به استانداردها نزدیک کنیم.

 رقیه دوست فاطمی‌ها مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد نیز در این جلسه با تبریک تداوم صدرنشینی یزدی‌ها در قبولی کنکور سراسری، این موفقیت را حاصل تلاش همه دستگاه‌های فرهنگی دانست و گفت: کتابخانه‌های عمومی و کتابداران استان نیز با فراهم کردن محیطی امن و آرام برای مطالعه، نقش مؤثری در این موفقیت بزرگ داشته و دارند.

 وی ایجاد پویایی و شادابی در کتابخانه‌های استان طی سه سال گذشته را مهم‌ترین فعالیت اداره کل کتابخانه‌های عمومی دانست و گفت: تلاش ما این بوده است که فضایی شاداب، امن و دلپذیر را برای اعضا و مراجعان کتابخانه‌های عمومی فراهم کنیم که در این راستا چندین کتابخانه در سطح استان بهسازی و بخش‌های کودک همه کتابخانه‌ها در این مدت شاداب‌سازی شده‌اند.

 وی به رشد شاخص‌های کتابخانه‌ای در شهرستان یزد طی سه سال گذشته اشاره کرد و اظهار داشت: این شهرستان در همه شاخص‌های نرم‌افزار مدیریت کتابخانه‌ای «سپهر» رشد چشمگیری داشته و جزو شهرستان‌های اول تا سوم استان است.

 دوست فاطمی‌ها در پایان از تلاش‌ها و عنایت‌های همه مدیران فرهنگی، خیران نیک‌اندیش یزدی، اعضای انجمن کتابخانه‌های عمومی، شهرداران و اعضای شوراهای اسلامی شهرها، به دلیل همراهی صمیمانه با کتابخانه‌ها قدردانی کرد.

 مهدی جمالی‌نژاد شهردار یزد نیز به عنوان سخنران بعدی جلسه، بر همراهی شهرداری با کتابخانه‌های عمومی تأکید کرد و گفت: بنده و همکارانم به هیچ عنوان خود را از مجموعه کتابخانه‌های عمومی جدا نمی‌بینیم، چراکه موفقیت و افتخارآفرینی هریک از بخش‌های شهر، برای همه اجزای شهر مایه افتخار است.

 محسن رفیعی رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان یزد در این جلسه با توجه به تغییر در ترکیب انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرها، به بیان برخی قوانین این انجمن‌ها و معرفی اعضای جدید پرداخت و گزارشی از فعالیت‌های فرهنگی و عمرانی اداره متبوع خود در در دو سال گذشته ارائه کرد.

وی برگزاری نشست‌های متعدد کتاب‌خوان ویژه، کتابخانه‌ای و مدرسه‌ای، بهسازی و شاداب‌سازی بخش کودک در همه کتابخانه‌های شهرستان، همکاری مؤثر در برگزاری ششمین و هفتمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی، برگزاری دوره‌های قصه‌گویی و نمایشنامه‌خوانی در کتابخانه‌ها، برگزاری دوره‌های اوقات فراغت تابستانی در بیشتر کتابخانه‌های شهرستان و برپایی غرفه در نمایشگاه بزرگ کتاب استان را از مهم‌ترین فعالیت‌های فرهنگی این اداره عنوان کرد.

 رفیعی با اشاره به حجم گسترده اقدامات عمرانی در کتابخانه‌های عمومی شهرستان، بیان داشت: تجهیز و راه‌اندازی ساختمان جدید کتابخانه دکتر جوادی یزد به همت خیّر مجموعه، افتتاح فاز دوم دو کتابخانه خیرساز شهید شفیعی و وکیلی زارچ، بهسازی و تعمیر کتابخانه عمومی شرف‌الدین علی به عنوان قدیمی‌ترین کتابخانه شهر یزد، بهسازی کتابخانه‌های امام علی(ع)، غدیر، علامه جعفری و رئیس فرهمند و خرید تجهیزات ویژه چاپ برای استفاده در بخش نابینایان کتابخانه عمومی امام علی(ع) مهم‌ترین فعالیت‌های عمرانی و تجهیزاتی در کتابخانه عمومی شهرستان یزد در دو سال گذشته است.

 وی همچنین در بخشی دیگری از سخنان خود به اهم برنامه‌های اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان یزد در هفته کتاب و کتابخوانی اشاره کرد و افزود: در روز نخست این هفته، مسئولان و کتابداران کتابخانه‌های عمومی یزد با حضور در مسجد روضه محمدیه به مقام شامخ سومین شهید محراب و امام جمعه فقید یزد ادای احترام می‌کنند.

 رفیعی ادامه داد: عیادت از کودکان بستری در بیمارستان شهید صدوقی و اهدای کتاب به آنان، برگزاری آیین نمادین کتاب و کتابخوانی به مناسبت روز «کتاب، کتابخوانی و کتابدار» در یکی از مدارس شهر یزد و عضویت رایگان در همه کتابخانه‌های شهرستان یزد در روز ۲۴ آبان‌ماه، نیز از دیگر برنامه‌هایی است که توسط اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان یزد در هفته کتاب اجرا می‌شود.

 در ادامه جلسه مشترک انجمن‌های کتابخانه‌های عمومی شهرستان یزد، محمدرضا انتظاری و علی اصغر سمسار یزدی از اعضای حقیقی انجمن یزد، محمدعلی دست‌افشان مدیرعامل انجمن خیرین کتابخانه‌ساز یزد، سیدعلی میرنژاد شهردار شاهدیه، محمدرضا دهبیدی‌پور معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و عبدالحمید صابری مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک یزد، به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود برای بهبود وضعیت کتابخانه‌های شهرستان پرداختند. همچنین رؤسای شورای اسلامی شهرها و شهرداران حمیدیا، شاهدیه و زارچ نیز در این جلسه بر تعامل مؤثر با کتابخانه‌های عمومی تأکید کردند.

 فضاسازی شهری همزمان با هفته گرامیداشت کتاب، کتابخوانی و کتابدار، انعقاد تفاهم‌نامه با شهرداری‌های سطح شهرستان به منظور پرداخت به موقع سهم نیم‌درصد کتابخانه‌ها، همکاری با آموزش و پرورش نواحی برای گرامیداشت هفته کتاب در مدارس سطح شهرستان و تهیه نقشه پیش‌بینی و جانمایی نیازهای کتابخانه‌ای در سطح شهر و شهرستان یزد نیز از مهم‌ترین مصوبات جلسه مشترک انجمن‌های کتابخانه‌های عمومی شهرستان یزد بود.

 

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: