کد خبر: 31909
تاریخ انتشار: دوشنبه, 06 آذر 1396 - 21:23

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

برنامه‌های متنوع کتاب‌محور در کتابخانه‌های عمومی کاشمر خراسان رضوی

منبع : لیزنا
شهرستان کاشمر هم‌زمان با گرامیداشت هفته گرامیداشت کتاب، کتابخوانی و کتابدار میزبان برنامه‌های متنوع فرهنگی بود.
برنامه‌های متنوع کتاب‌محور در کتابخانه‌های عمومی کاشمر خراسان رضوی

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، شهرستان کاشمر هم‌زمان با گرامیداشت هفته گرامیداشت کتاب، کتابخوانی و کتابدار میزبان برنامه‌های متنوع فرهنگی مانند دیدار کتابداران شهرستان با امام‌جمعه، برپایی ایستگاه نذر کتاب و رونمایی  از کتاب بود.

دیدار کتابداران با امام‌جمعه کاشمر

امام‌جمعه کاشمر بااشاره به ضرورت ایجاد یک بسیج عمومی برای حل بحران کمبود مطالعه در جامعه، گفت: آمار پایین کتابخوانی جامعه، زیبنده یک فرهنگ اسلامی نیست و از واقفان و نیکوکاران درخواست می‌کنم با ورود به بسترهای رشد و گسترش مطالعه، جامعه را همراهی کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید کاظم طباطبایی افزود: اسلام، کتاب‌محورترین دین الهی است و معجزه پیامبر اسلام (ص) نیز قرآن است و این کتابی است که در بین مسلمانان اختلافی در مورد آن وجود ندارد.

وی ادامه داد: قرآن تنها کتاب آسمانی است که به‌طور کامل باقی‌مانده است؛ این کتاب مهم با کلمه «اقرأ» آغاز می‌شود ضمن اینکه سوره‌ای به نام «قلم» دارد که در آن به قلم و به آنچه با قلم نگاشته می‌شود، سوگند یاد می‌کند؛ در محتوای این کتاب آسمانی نیز بارها بر تفکر و تعقل و کسب علم تأکید شده است.

امام‌جمعه کاشمر با اشاره به کم‌توجهی به کتاب در جامعه ما، افزود: کم‌توجهی مسلمانان به این موضوع، باوجود تأکید زیاد اسلام بر مطالعه و کسب علم از موضوعاتی است که نیاز به ریشه‌یابی و تحقیق دارد.

وی افزود: هرچند ما بسیاری از اقدامات و کارهای کشورهای غربی و غیرمسلمان را قبول نداریم، اما نمی‌توانیم منکر پیشرفت‌های آنها شویم و باید بپذیریم که این جوامع، نسبت به ما، به موضوع کتاب و کتابخوانی اهمیت بیشتری قائل‌اند.

امام‌جمعه کاشمر با اشاره به تأثیر مطالعه در آگاهی و انتخاب، تصریح کرد: رسانه‌ها و به‌ویژه رسانه ملی، همان‌طور که سایر کالاها را تبلیغ می‌کنند باید مطالعه و فواید آن را هم تبلیغ کنند تا مردم به کتابخوانی تشویق شوند.

طباطبایی با اشاره به اهمیت دسترسی آسان جامعه به کتاب، گفت: ارائه کتاب در فضاهای عمومی و طبقه‌بندی منابع برای اقشار و سنین مختلف، فرهنگ‌سازی گسترده در عرصه کتاب و کتابخوانی را منجر می‌شود.

طباطبایی خاطرنشان کرد: در حال حاضر، بحران نخواندن کتاب یکی از معضلات جدی جامعه ما است که رفع آن نیازمند اقدامی جامه به‌منظور آگاه‌سازی مردم است؛ اقدامی که همه اقشار جامعه از افراد دانشگاهی و بازاری تا بانوان خانه‌دار را در برگیرد و همه خطبا و علما باید به این بسیج بپیوندند تا این موضوع، عمومی شود.

امام‌جمعه کاشمر با اشاره به اهمیت گسترش کتابخوانی در روستاها هم‌زمان با شهرهای کشور، گفت: می‌توان کتاب‌های جیبی با حجم اندک تهیه کرد و نویسندگان برای تولید گنجینه‌های علم و دانایی در کتاب‌های کوتاه و ساده تشویق کرد؛ ضمن اینکه در ترویج فرهنگ مطالعه به فرزندان روستایی بیشتر توجه شود چراکه بیشتر نخبگان ما را روستایی‌ها تشکیل می‌دهند.

وی تبلیغات مناسب با امر کتابخوانی در مراکز پرجمعیت، طبقه‌بندی کتاب‌ها برای عموم و نخبگان، دسترسی کتاب‌ در جامعه و تشویق خیرین به موضوع کتاب و کتابخانه را از دیگر راه‌های ترویج فرهنگ مطالعه عنوان کرد.

طباطبایی تصریح کرد: امروزه بسیاری از واقفان برای امام حسین (ع) وقف می‌کنند اما لازم است به موضوع‌های دیگری مانند ورزش و کتابخوانی هم توجه شود، چراکه دوستدار امام حسین (ع) اگر فکر، فرهنگ، اخلاق، بهداشت وزندگی درستی نداشته باشد، فایده‌ای نخواهد داشت.

ایستگاه «نذر کتاب» در کاشمر راه‌اندازی شد

ایستگاه «نذر کتاب» باهدف ترویج فرهنگ مطالعه و تأمین کتاب موردنیاز کتابخانه‌های مناطق محروم و مدارس کاشمر در این شهرستان راه‌اندازی شد.

هم‌زمان با هفته کتاب و کتابخوانی و باهدف ترویج فرهنگ مطالعه، ایستگاه «نذر کتاب» با حضور امام‌جمعه، فرماندار، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی و جمعی از مسئولان فرهنگی کاشمر در این شهرستان افتتاح شد.

فعالیت این ایستگاه که به همت مجتمع فرهنگی زیارتگاه شهید آیت‌الله مدرس (ره) (وابسته به آستان قدس رضوی) و کتابخانه مشارکتی آن ایجادشده است به جمع‌آوری کتاب‌های اهدایی و بلااستفاده مردم برای توزیع آن‌ها در کتابخانه‌های مناطق محروم و روستاهای کاشمر اقدام می‌کند.

مدیر مجتمع فرهنگی زیارتگاه شهید آیت‌الله مدرس (ره) در حاشیه این مراسم گفت: طرح «نذر کتاب» یکی از فعالیت‌های کتابخانه شهید آیت‌الله مدرس (ره) است که در راستای اعتلای کمی و کیفی دانش و فرهنگ دانش‌آموزان مناطق محروم اجرا می‌شود.

محمد یعقوبی ادامه داد: در این طرح کتاب‌های نو و دست‌دوم اهداشده توسط خیرین در ایستگاه «نذر کتاب» جمع‌آوری‌شده و بعد از انتقال به کتابخانه شهید آیت‌الله مدرس (ره)، دسته‌بندی شده و با تفکیک موضوعی و سنی به مدارس و کتابخانه‌های کم برخوردار  ارسال می‌شود.

وی با اشاره به فعالیت کتابخانه زیارتگاه شهید مدرس (ره) به‌عنوان بزرگ‌ترین کتابخانه کاشمر تأکید کرد: این کتابخانه درحال‌حاضر دارای ۲۵ هزار عضو فعال است و خدمات‌ متنوعی را به علاقه‌مندان کتاب و کتابخوانی و پژوهشگران ارائه می‌کند.

یعقوبی افزود: کتابخانه زیارتگاه شهید مدرس (ره) در سال ۱۳۹۲ از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به‌عنوان کتابخانه نمونه مشارکتی کشور برگزیده شد و درحال‌حاضر دارای ۷۵ هزار جلد کتاب در موضوع‌های مختلف است؛ ضمن اینکه با دارا بودن منابع دیجیتال و همچنین ۶۱ عنوان نشریه به‌عنوان غنی‌ترین کتابخانه منطقه در بین شهرستان‌های اطراف شناخته می‌شود.

کتاب «همکلاسی‌های آسمانی» رونمایی شد

هم‌زمان با هفته کتاب و کتابخوانی، آیین رونمایی از کتاب «همکلاسی‌های آسمانی» مشتمل بر فرهنگ شهدای دانش‌آموز کاشمر با همکاری اداره آموزش‌وپرورش و اداره کتابخانه‌های عمومی کاشمر و حضور رئیس اداره آموزش‌وپرورش، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی، مسئول بسیج دانش‌آموزی، مسئول بسیج فرهنگیان و جمعی از مسئولان در مدرسه حضرت معصومه (س) این شهرستان برگزار شد.

مهدی مهدوی نویسنده کتاب در مورد این اثر گفت: منطقه ترشیز شامل شهرستان‌های کاشمر، بردسکن و خلیل‌آباد دارای ۲۰۱ شهید دانش‌آموز است.

مهدوی ادامه داد: کتاب «همکلاسی‌های آسمانی» ششمین کتاب تألیف شده توسط من و چهارمین کتابی است که در حوزه فرهنگ ایثار و شهادت به رشته تحریر درآورده‌ام.

وی افزود: با بسیاری از این شهدا، همکلاس و هم‌دوره‌ای بودم و بر اساس احساسی درونی به جمع‌آوری اطلاعات مربوط به شهدای دانش‌آموز شامل ۹۵ شهید در کاشمر، ۵۵ شهید در بردسکن و ۵۱ شهید در این کتاب خلیل‌آباد اقدام کردم.

این معلم کاشمری با اشاره به اینکه «ارائه بخش‌هایی از وصیت‌نامه هرکدام از شهدا نیز بخش دیگری از این اثر است» تأکید کرد: در این کتاب زندگینامه شهدا به ترتیب الفبایی، تألیف شده است تا دسترسی راحت‌تری برای پژوهشگران به‌وجود آورد.

نویسنده کتاب «همکلاسی‌های آسمانی» با اشاره به اهمیت کتاب و مطالعه گفت: لازم است همه افراد جامعه به موضوع کتاب و فرهنگ کتابخوانی توجهی ویژه داشته باشند؛ چراکه رسیدن به فرزانگی و سعادت و احیای تمدن بزرگ اسلامی تنها با مطالعه میسر می‌شود.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: