کد خبر: 31940
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 08 آذر 1396 - 08:55

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

در تهران «مهارت‌های زندگی» به کودکان آموزش داده می‌شود

منبع : لیزنا
 کارگاه «مهارت‌های زندگی برای کودکان» با آموزش مهارت‌های خودآگاهی، همدلی، ارتباط مؤثر، مهارت‌های ارتباطی، کنترل استرس و مدیریت هیجان‌های منفی به میزبانی ۵ کتابخانه عمومی شهر تهران در حال برگزاری است.
در تهران «مهارت‌های زندگی» به کودکان آموزش داده می‌شود

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی تهران، جلسات کارگاه آموزشی «مهارت‌های زندگی برای کودکان» از روز شنبه بیست و دوم مهرماه مهر با حضور جمعی از اعضای کودک کتابخانه‌های عمومی این استان به صورت هفتگی و به مربیگری کارشناسان‌ارشد روان‌شناسی در قالب تمرین و بازی به میزبانی کتابخانه‌های عمومی ولیعصر(عج)، علامه دهخدا، پیروزی، بسیج و شهدای شهر تهران در حال برگزاری است.

در اولین جلسه این کارگاه آموزشی مربیان درباره مهارت «خود آگاهی» مطالبی به اعضای کودک ارائه کردند و به آنها متذکر شدند: خودآگاهی به معنی توانایی خودشناسی و آگاهی از نقاط قوت و ضعف، آرزوها، ترس‌ها و خواسته‌هایمان است. این توانایی به ما کمک می‌کند که یک دیدگاه واقع‌گرایانه نسبت به خودمان داشته باشیم و حقوق و مسئولیت‌هایمان را بهتر بشناسیم.

در دومین جلسه؛ در خصوص مهارت «همدلی» برای اعضاء نکاتی به این شرح بیان شد: مهارت همدلی یعنی این که قادر باشیم زندگی دیگران را درک کنیم، حتی اگر در آن شرایط نباشیم. همدلی کمک می‌کند که ما آنهایی را که افرادی که با ما متفاوت‌اند را بپذیریم و به آنها احترام بگذاریم. کسانی که همدلی بیشتری نسبت به دیگران دارند، علاقه و توجه بیشتری نسبت به آنها دارند و با آدم‌های متفاوت مدارا می‌کنند، پرخاشگری کمتری دارند و دوست‌داشتنی‌ترند. این مهارت، به بهبود روابط اجتماعی ما کمک می‌کند.

«ارتباط مؤثر» مهارت دیگری بود که در هفته سوم توسط مربیان برای اعضای کودک آموزش داده شد. در بخشی از این کارگاه در این خصوص عنوان شد: مهارت ارتباط مؤثر (توانایی داشتن روابط بین فردی) به ما کمک می‌کند که همکاری و مشارکت بهتری با دیگران داشته باشیم، بتوانیم به آنها اعتماد کنیم و مرزهای رابطه‌مان را با آنها تعریف کنیم، روابط دوستانه خوبی برقرار کنیم و در ابتدا و انتهای مکالمات و ارتباطاتمان به صورت مؤثر رفتار کنیم.

 

 هفته چهارم این کارگاه نیز با برگزاری دوره‌های آموزشی «مهارت‌های ارتباطی» ادامه یافت. مربیان در این کارگاه با استفاده از روش‌های متنوعی نظیر: نقاشی، پانتومیم و ... در مورد مفهوم این مهارت توضیحاتی ارائه کردند و گفتند: بیشتر زمان ما در طول روز به معاشرت با دیگران برای ابراز نیازهایمان و فهمیدن نیازهای دیگران اختصاص پیدا می‌کند. توانایی‌های تعاملی به ما کمک می‌کنند که ارتباطات کلامی و غیرکلامی مؤثرتر داشته باشیم، و فکرهایمان را (با فائق آمدن بر احساس خجالت) به دیگران انتقال دهیم. داشتن مهارت‌های ارتباطی ما را توانمند می‌کند که در صورت لزوم با تقاضای نامعقول و نامناسب دیگران مخالفت کنیم.

 «کنترل استرس» مهارت بعدی بود که در هفته پنجم به اعضای کودک شرکت کننده در این کارگاه آموزش داده شد. در این مهارت اعضا کودک با استرس‌های مختلف زندگی و تأثیرات آن بر رفتار آشنا شدند. این مهارت همچنین اعضای کودک را قادر ساخت که منابع استرس روانی را بشناسند و راه‌های صحیح کاهش استرس را دنبال کنند.

 در نهایت در هفته‌ای که گذشت مهارت «مدیریت هیجان‌های منفی» توسط مربیان برای اعضاء آموزش داده شد. این مهارت شامل توانایی شناخت هیجانات خود و دیگران و همچنین شناخت تأثیرات هیجانات بر رفتارهای ماست. کودکان با حضور در این کلاس و کسب این مهارت به خوبی دریافتند که در مواقع شکست، خشم، ناراحتی، و اضطراب واکنش مناسبی از خود نشان دهند.

 کارگاه‌های آموزشی گروه کودکان را در ۳ گروه سنی و در ۱۰ جلسه به صورت هفتگی در کتابخانه‌های عمومی ولیعصر(عج)، علامه دهخدا، پیروزی، بسیج و شهدا برگزار می شود و مباحثی چون خودآگاهی، همدلی، ارتباط موثر، مهارت‌های ارتباطی، کنترل استرس، مدیریت هیجان‌های منفی، تفکر خلاق، تفکر انتقادی، حل مسئله، تصمیم‌گیری برای اعضای کودک این کتابخانه‌ها ارائه می شود.

 گفتنی است در این کارگاه‌های آموزشی که ۶ جلسه از آن برگزار شده است؛ مباحث و مهارت‌های متنوعی در خصوص «مهارت‌های زندگی» به اعضای کودک کتابخانه‌های عمومی استان تهران آموزش داده می‌شود.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: