کد خبر: 32735
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 28 دی 1396 - 21:25

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

کتاب «شب‌های بی‌ستاره» در قم نقد و بررسی شد

منبع : لیزنا
نشست نقد و بررسی کتاب «شب‌های بی‌ستاره» نوشته مرضیه نفری با حضور جمعی از نویسندگان، فعالان عرصه کتابخوانی و پژوهشگران برگزار شد.
کتاب «شب‌های بی‌ستاره» در قم نقد و بررسی شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی قم، نقد و بررسی کتاب «شب‌های بی‌ستاره» با حضور حجت‌الاسلام امیرعطاءاله جباری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی؛ مرضیه نفری، نویسنده کتاب، معصومه میر ابوطالبی، منتقد و جمعی از اهالی قلم و فرهنگ برگزار شد.

نسل امروز را با کتاب‌های خوب آشنا کنیم

حجت‌الاسلام جباری مدیرکل کتابخانه‌های عمومی قم در این نشست گفت: وجه تمایز این نشست با نشست‌های پیشین، حضور نویسنده کتاب در کسوت کتابداری پویا و خلاق است که در حوزه ترویج فرهنگ کتابخوانی فعالیت می‌کند.

وی هدف از برگزاری این نشست‌ها را معرفی نویسندگان خوب و آثار آنان عنوان کرد و افزود: با تشکیل نشست‌های نقد و بررسی و دعوت از اقشار مختلف مردم، می‌توانیم گامی مؤثر در ارتقاء فرهنگ مطالعه برداریم؛ علاوه بر آن برگزاری این برنامه‌های فرهنگی باعث تشویق نویسندگان برای خلق آثار بهتر می‌شود.

جباری با تأکید بر ضرورت توجه به کتابخوانی در گروه سنی کودک و نوجوان گفت: شب‌های بی‌ستاره، کتابی درباره دغدغه نوجوانان و مسائل و مشکلات خانوادگی آن‌ها در بحبوحه بمباران قم در زمان جنگ است که در آستانه سالروز شهادت جمعی از بانوان استان قم در بمباران هوایی رژیم بعثی، معرفی و نقد می‌شود.

جباری افزود: کتاب خوب راهگشای بسیاری از مشکلات و مسائل زندگی است و باید نسل امروز را با کتاب‌های خوب آشنا کنیم.

رمانی درباره زندگی دختران جامعه در اوایل دهه شصت

معصومه میرابوطالبی منتقد اثر با اشاره به تأثیر این کتاب در ایجاد حس نوستالژی در مخاطب، بیان کرد: در نخستین نوبت مطالعه کتاب، ارتباط خوبی با داستان برقرار کردم و برای دومین بار باعلاقه و دقت بیشتر آن را مطالعه کردم.

وی افزود: نقد اثر از ارزش کار نویسنده کم نمی‌کند، هدف از نقد کمک به نویسنده برای رفع نواقص و کاستی‌ها است.

این منتقد با اشاره به‌نقد این رمان نوجوان از دو منظر اندیشه و ساختار گفت: این داستان از منظر اندیشه و دیدگاه روانشناسی دارای جنبه‌های مثبت زیادی است، زیرا به آسیب‌های اجتماعی و فردی نوجوانان می‌پردازد.

وی ادامه داد: انتخاب سوژه رمان نیز بسیار عالی است، عشق موضوعی است که نویسندگان فعال در حوزه نوجوان کمتر به آن پرداخته‌اند، اما نویسنده در این کتاب ماجرای عشق یک دختر نوجوان را به زیبایی نقل می‌کند.

میر ابوطالبی با اشاره به زبان و نثر داستان گفت: زبان داستان و لحن آن بسیار صمیمانه است و با سن شخصیت هماهنگی دارد، راوی داستان نوجوانی پرشور و هیجان است که در بخش‌هایی از داستان از نقشش خارج می‌شود و نویسنده به‌جای شخصیت داستان، صحبت می‌کند.

وی افزود: شروع داستان از هیجان و تحرک کافی برخوردار نیست، اما کتاب، صحنه‌سازی‌ها و شخصیت‌پردازی‌های خوبی دارد.

میرابوطالبی گفت: کتاب از منظر ویراستاری و نشر نیز ایراداتی دارد و طرح روی جلد و عنوان رمان نیز از مواردی است که می‌تواند مورد بازبینی قرار گیرد.

وی افزود: این رمان، اثری ارزشمند و جدید است، چراکه به زندگی دختران این جامعه در اوایل دهه شصت پرداخته و ابعاد روان شناسی و جامعه‌شناسی آن را بررسی می‌کند.

رمانی باهدف انعکاس دغدغه‌های نوجوانان و بحران‌های زمان جنگ

در ادامه مرضیه نفری، نویسنده اثر و مسئول کتابخانه آیت‌الله خامنه‌ای ضمن خوانش بخشی از رمان «شب‌های بی‌ستاره» گفت: هدف اصلی از نگارش این رمان، انعکاس دغدغه‌های نوجوانان و بحران‌های زمان جنگ به‌ویژه در شهر مقدس قم بود.

این کتابدار افزود: برای نگارش این اثر به مطالعه حدود ۴۰ عنوان کتاب در حوزه روان شناسی نوجوان پرداختم و زمان دو سال را صرف نگارش این کتاب کردم.

نفری گفت: در این رمان با چند شخصیت نوجوان روبه‌رو هستیم که ویژگی‌های منحصربه‌فردی در برخورد با رویدادها دارند.

وی در پایان، ضمن ابراز خرسندی از حضور نوجوانان و جوانان، از اداره کل کتابخانه‌های عمومی قم برای برگزاری این نشست نقد، قدردانی کرد.   

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: