کد خبر: 34694
تاریخ انتشار: شنبه, 05 خرداد 1397 - 11:40

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

کتابخانه های مازندران در ماه نزول کتاب خدا حلقه وصل شده اند

منبع : لیزنا
با اجرای طرح «۱۱۴ کتابخانه، ۱۱۴ سوره» از سوی اداره کل کتابخانه های عمومی مازندران به مناسبت ماه مبارک رمضان، برنامه های بخش کودک کتابخانه ها با محوریت داستان های قرآنی اجرا می گردد.
کتابخانه های مازندران در ماه نزول کتاب خدا حلقه وصل شده اند

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی مازندران، همزمان با ماه مبارک رمضان، ۱۱۴ کتابخانه عمومی در استان، هر یک با نام یکی از ۱۱۴ سوره قرآن کریم، میزبان برنامه های قرآنی هستند؛ در این برنامه ها که برای رده های مختلف سنی برگزار می شود، هر کتابخانه، قرائت، ترجمه، تفسیر، داستان ها و مسائل مختلف پیرامون سوره ای که به آن نامگذاری شده است را اجرا می کند.

آرزو ولی پور مدیرکل کتابخانه های عمومی استان در این رابطه اظهار داشت: ترویج معارف قرآنی و فراهم آوری زمینه مناسب برای تدبر در قرآن کریم، از اهدافی بوده است که منجر به اجرای چنین طرحی شده که قرآن را محور برنامه های همه کتابخانه های عمومی مازندران در ماه نزول قرآن قرار داده است.

وی با بیان اینکه تاکید ویژه ای بر اجرای برنامه های مناسب برای کودکان در بخش های کودک کتابخانه های عمومی داشته ایم، گفت: داستان ها و پیام های قرآنی در صورتی که از کودکی با شیرینی و حلاوت کودکانه بیان شود، تاثیرگذار خواهد بود و آموزه های قرآنی را در تفکر انسان ها ماندگار می کند.

در همین راستا ندا داننده رئیس اداره کتابخانه های عمومی بابلسر به تشریح برنامه های کتابخانه عمومی امیرپازواری که به نام سوره «آل عمران» در ماه مبارک رمضان و اجرای طرح «۱۱۴ کتابخانه، ۱۱۴ سوره» نامگذاری شده است، پرداخت.

وی با اشاره به اینکه در این سوره بخشی از تاریخ انبیاء از جمله آدم، نوح، ابراهیم، موسی و عیسی و سایر انبیاء علیهم السّلام و داستان مریم و مقامات این زن بزرگ ذکر شده است، بیان داشت: سعی خواهیم کرد با کارشناسان خبره، برنامه هایی نظیر قصه گویی و مسابقات نقاشی را برای تبیین پیام های داستان ها به زبانی کودکانه به کودکان فعال در کتابخانه انتقال دهیم.

داننده افزود: پس از آنکه قصه گویی برای کودکان انجام شد، از آنها می خواهیم برداشت های خود را در قالب نقاشی پیاده سازی کنند تا در مسابقه شرکت داده شوند، علاوه بر این نقاشی های آماده از داستان های سوره آل عمران برای رنگ آمیزی در اختیار آنها قرار می دهیم تا ذهنیت بیشتری پیدا کنند.

رضا اکبری رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان جویبار نیز با اعلام اینکه کتابخانه عمومی شهید رضا کاکو در این طرح به سوره حجر نامگذاری شده است، اذعان کرد: از جهات مختلف و برای اقشار مختلف می توان تفسیر این سوره را انجام داد اما نقل داستان‌های مختلف، مثل داستان خلقت حضرت آدم،‌ سجده ملائکه بر او به جز ابلیس، داستان حضور ملائکه نزد حضرت ابراهیم و بشارت آنان، عذاب قوم لوط و داستان قوم ثمود، داستان های این سوره هستند و برای کودکان عضو کتابخانه با اجرای برنامه های ویژه بیان می شود.

وی افزود: البته فقط داستان ها گفته نخواهد شد بلکه مباحث اعتقادی عمیقی که در سوره حجر وجود دارد هم با بیان کودکانه مطرح می شود تا پندها و درس ها در کنار هم، ماه رمضان پربرکتی برای کودکان فعال در کتابخانه رقم بخورد.

فاطمه سادات جعفری رئیس اداره کتابخانه های عمومی نکا نیز داستان هایی که در شأن نزول آیات وجود دارد را بسیار مهم و آموزنده دانست و گفت: در بخش کودک کتابخانه عمومی حضرت باقرالعلوم(ع) که در این طرح به سوره نحل نامگذاری شده است، تلاش می کنیم تا با بررسی شأن نزول آیات، داستان های شیرینی برای بچه ها نقل کنیم و پندهای قرآنی را با زیبائی ها و لطافت های قصه گویی به آنها منتقل کنیم.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از نام های سوره نحل، نعم است، اظهار داشت: برشمردن نعمت های الهی در این سوره، علت این نامگذاری است و برنامه هایی برای بیان شیوای این آیات هم در نظر داریم.

گفتنی است طرح «۱۱۴ کتابخانه، ۱۱۴ سوره» تا پایان ماه مبارک رمضان برای رده های مختلف سنی برگزار می شود.

علاقمندان می توانند با مراجعه به کتابخانه های عمومی، از برنامه های قرآنی کتابخانه ها در این ماه مبارک بهره مند شوند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: