کد خبر: 35478
تاریخ انتشار: یکشنبه, 17 تیر 1397 - 10:26

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

برگزاری کارگاه‌های آموزشی با هدف تقویت مهارت‌های لازم در خراسان رضوی

منبع : لیزنا
مهری پریرخ، استاد دانشگاه و مدرس دوره آموزشی تفکر فلسفی گفت: دوره آموزش تفکر فلسفی در پی این هدف است که با ارائه آموزه‌هایی،‌ شیوه‌های استدلال و کنجکاوی را در کودک نهادینه و او را در مسیر اندیشه ورزی هدایت کند.
برگزاری کارگاه‌های آموزشی با هدف تقویت مهارت‌های لازم در خراسان رضوی

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، به دنبال برگزاری سلسله کارگاه های آموزشی با هدف تقویت مهارت های لازم در برخورد با کودک ویژه کتابداران کتابخانه‌های عمومی، کارگاه  دو روزه «آموزش تفکر فلسفی به کودکان و نوجوانان» ویژه کتابداران استان خراسان رضوی از سوی معاونت برنامه ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با همکاری «موسسه کیهان دانش پاژ» در خراسان رضوی برگزار شد.

مهری پریرخ، استاد دانشگاه و مدرس دوره آموزشی تفکر فلسفی در حاشیه این کارگاه ها با اشاره به این که تفکر فلسفی، مهارت خوب فکر کردن و اندیشه ورزی را آموزش می‌دهد، توجه به اهمیت آموزه‌های دوران کودکی در شکل‌گیری شخصیت فرد،‌ نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور دوره آموزشی «تفکر فلسفی» را با هدف آموزش شیوه‌های درست تفکر و قدرت تصمیم‌گیری به کودکان، برگزار کرد.

وی ادامه داد: بر اساس نظریات موجود در حوزه تفکر فلسفی، نبود قدرت استدلال در افراد، علت اصلی مشکلات جامعه امروز است. یکی از رسالت‌های اصلی کتابخانه‌های عمومی شناسایی مشکلات جامعه و کمک به حل آن‌ها است و دوره آموزش تفکر فلسفی در پی این هدف است که با ارائه آموزه‌هایی،‌ شیوه‌های استدلال و کنجکاوی را در کودک نهادینه و او را در مسیر اندیشه‌ورزی هدایت کند.

پریرخ ادامه داد: در حال حاضر اکثر کتابخانه‌های عمومی کشور دارای بخش ویژه کودک و کتابدار کودک هستند. حضور کتابداران در دوره‌های آموزشی و تجهیز آنان به آموزه‌های نوین تربیتی، آن‌ها را در امر آموزش کودکان و نوجوانان همیار و همراه والدین می‌کند.

وی ادامه داد: آموزش تفکر فلسفی شیوه‌ای رایج و امتحان شده در دنیا است. در این شیوه بر اساس برنامه‌ای گفتگو محور، کودک به مهارت‌هایی همچون قدرت بیان، انتقادپذیری، جرأت‌ورزی و غیره مجهز می‌شود.

پریرخ در خصوص مباحث ارائه‌شده در این دوره دو روزه گفت: مباحث ارائه‌شده در نخستین روز این دوره بر محور شناخت مفهوم فلسفه استوار بود. درواقع منظور از فلسفه، قدرت اندیشه‌ورزی و مهارت‌های تفکر و درست فکر کردن است تا کودک از این رهگذار به دریافت جدیدی برسد و خلاقیت، تفکر، تحلیل و مراقبت را یاد بگیرد. ازاین‌رو با معرفی ابزاری همچون فیلم، موسیقی، شعر، کاردستی، نمایشنامه و تئاتر تمرین‌های زیادی در این خصوص انجام شد.

وی یادآور شد: این دوره آموزشی، با مشارکت فعال سی تن از کتابداران منتخب پنج شهر استان خراسان رضوی تشکیل شد. آنان نمونه‌های خوبی از تجربیات کاری خود مطرح کردند و توضیحات ارائه‌شده بیانگر این موضوع بود که تفکر فلسفی به‌عنوان دانشی قابل‌استفاده در شرایط عادی نیز کمک‌کار انسان است.

گفتنی است این کارگاه در روزهای ۲۳ و ۲۴ تیرماه، ‌در سطح تکمیلی به معیارهای مفهوم‌سازی، استدلال، قضاوت در تفکر فلسفی و کاربرد آن در کتابخانه، زندگی شخصی، حرفه‌ای و تحصیلی اختصاص خواهد داشت.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: