کد خبر: 35627
تاریخ انتشار: یکشنبه, 24 تیر 1397 - 17:55

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

ساخت کتابخانه مسکن مهر استان گیلان در زمین ۳ هزار متری

منبع : لیزنا
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان در نخستین جلسه انجمن کتابخانه های عمومی استان به افزوده شدن دو کتابخانه به کتابخانه های عمومی استان از ساخت کتابخانه ای در مسکن مهر گیلان در زمینی ۳ هزار متری خبر داد.
ساخت کتابخانه مسکن مهر استان گیلان در زمین ۳ هزار متری

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی گیلان، نخستین جلسه انجمن کتابخانه های عمومی استان گیلان سه شنبه ۱۹تیر به ریاست علی اصغر جمشیدنژاد، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری گیلان؛ هادی نوری، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان؛ فیروز فاضلی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ علی خاوری، مدیرکل مسکن و شهرسازی؛ علی اوسط اکبری مقدم، مدیرکل نوسازی مدارس؛ هوشنگ عباسقلی زاده، مدیرکل امورشهری استانداری؛ فاطمه رفیعی، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری گیلان؛ محمدحسن عاقل منش، رییس کمسیون فرهنگی شورای اسلامی رشت و نمایندگان دستگاه های فرهنگی در استانداری برگزار شد.

نوری با تاکید بر اینکه کتابخانه‌های عمومی گیلان سال گذشته در شاخص‌ها در مقایسه با سال ۹۵ با رشد مطلوبی روبه‌رو بوده است، افزود: حوزه امانت کتاب در کتابخانه‌های عمومی استان گیلان روند مثبتی داشته و در نیم سال دوم با رشد ۲۳ درصدی روبه‌رو بوده است.

نوری فضای مطالعه و زیربنای کتابخانه‌های استان گیلان را ۲۷ هزار و ۲۱۶ متر مربع عنوان کرد و گفت: گیلان ۱۰۷ کتابخانه دارد که از این میزان ۸۴ کتابخانه زیر نظر مستقیم این اداره کل فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه شهرستان رشت از لحاظ فضای کتابخانه‌ای رتبه شانزدهم را در استان دارد، خاطرنشان کرد: مجموعه فعالیت‌های فرهنگی از جمله نشست‌های کتابخوان تخصصی، مدرسه‌ای و کتابخانه‌ای در استان گیلان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

نوری با تاکید بر اینکه مسابقات نویسندگی، قصه‌گویی و نمایشگاه کتاب بخشی از فعالیت‌های فرهنگی این مجموعه است، گفت: برنامه‌های آموزشی چون خوشنویسی، طراحی، کاردستی، کار با رایانه، نقد و رونمایی کتاب از دیگر اقدامات انجام شده در کتابخانه های عمومی گیلان است.

وی با اشاره به اینکه تمامی کتابخانه‌های گیلان از بخش ویژه کودک برخوردار هستند و گیلان در این حوزه از استان‌های برتر کشور است، تصریح کرد: وضعیت فعالیت‌های فرهنگی کتابخانه‌های عمومی گیلان با رشد مطلوبی مواجه بوده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان با بیان اینکه اعتبارات ساخت و شاداب‌سازی کتابخانه‌های عمومی گیلان سال گذشته رشد ۶ برابری داشته است، گفت: امسال مجوز ساخت دو کتابخانه در روستاهای شهرستان رضوانشهر و مسکن مهر رشت دریافت شده و درحال احداث است.

وی با تاکید بر اینکه زمین کتابخانه مسکن مهر به متراژ ۳ هزار متر تحویل داده شده است، اظهار داشت: این کتابخانه امسال در مساحت ۴۵۰ مترمربع ساخته می‌شود و محوطه باقی مانده این کتابخانه برای توسعه کتابخانه در سال های آینده حفظ می شود.

نوری با بیان اینکه ۵ شهرستان در استان گیلان کتابخانه‌های مستقل ندارند و با اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در یک مجتمع فعالیت می‌کنند، اعلام کرد: این شهرستان‌ها نیازمند کتابخانه‌های مستقل هستند و باید توجه ویژه‌ای به این مقوله شود.

وی شفت، املش، رودبار، ماسال و فومن را از شهرستان‌های مذکور نام برد و بیان کرد: در شهرستان شفت زمینی به مساحت ۳۰۰ مترمربع برای احداث کتابخانه مستقل در نظر گرفته شده که در مرکز شهر واقع است و این فرآیند در املش نیز در حال انجام است.

نوری از احداث بوستان کتاب در بلوار آیت‌الله رودباری شهر رشت خبر داد و با بیان اینکه این بوستان با همکاری شهرداری رشت احداث شده است، افزود: انجمن خیرین کتابخانه‌ساز در استان گیلان تشکیل شده است و جشنواره خیرین کتابخانه‌ساز در آینده در استان گیلان برگزار می‌شود.

معاون استاندار گیلان: از ظرفیت خیرین برای حل مشکلات بهره برداری شود.

در این نشست معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری گیلان نیز با اشاره به لزوم هم افزایی و همفکری بیشتر در رفع مشکلات موجود گفت: امروز برای حل بسیاری از مشکلات باید از کمترین امکانات بیشترین استفاده را برد و با همفکری و همکاری با سایر دستگاه ها زمینه رشد و توسعه استان را رقم زد.

وی گفت: مدیر موفق مدیری است که از منابع کم، دستاوردهای مفیدتری داشته باشد.

علی اصغر جمشید نژاد، همچنین با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت خیرین در عرصه های مختلف گفت: خیرین می توانند با مشارکت خود بیشتر مشکلات در حوزه کتابخانه ها را حل و فصل کنند.

معاون استاندار گیلان با بیان اینکه امروز بسیاری از مردم در منازل خود کتاب های خوانده شده بسیاری دارند، بر لزوم برگزاری جشنواره هایی با موضوع اهدای کتاب از سوی مردم به کتابخانه های عمومی تاکید کرد.

جمشید نژاد همچنین اضافه کرد: اگر نتوانیم از ظرفیت های موجود استفاده مناسبی ببریم نباید به فکر افزایش کمی زیرساختها باشیم.

معاون استاندار گیلان همچنین برگزاری برنامه های فرهنگی خصوصا نقد منابع و کتب مختلف را از مهمترین نشانه های گویایی کتابخانه عنوان کرد.

در این جلسه همچنین هریک از اعضای انجمن به بیان دیدگاه های خود در زمینه توسعه شاخص های مختلف مطالعه پرداختند.

 

 

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: