کد خبر: 37141
تاریخ انتشار: سه شنبه, 27 شهریور 1397 - 09:43

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

تفاهم‌نامه همکاری ادارات کل اوقاف و امور خیریه و کتابخانه‌های عمومی

منبع : روابط عمومی کتابخانه های خراسان رضوی
تفاهم نامه همکاری بین ادارات کل اوقاف و امور خیریه و کتابخانه های عمومی خراسان رضوی با هدف استفاده از ظرفیتهای مشترک امضا شد.
تفاهم‌نامه همکاری ادارات کل اوقاف و امور خیریه و کتابخانه‌های عمومی

 به گزارش لیزنا، با حضور مدیران کل کتابخانه های عمومی و اوقاف و امور خیریه، تفاهم نامه همکاری بین ادارات کل اوقاف و امور خیریه و کتابخانه های عمومی خراسان رضوی با هدف استفاده از ظرفیتهای مشترک امضا شد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی در ابتدای این جلسه گفت: فرهنگ وقف فرصت مناسبی برای ترویج و توسعه کتابخانه های عمومی استان است.

وی ضمن اشاره به تفاهم نامه با اداره کل اوقاف و امور خیریه بیان کرد: بقا متبرکه ظرفیت خوبی در جهت توسعه و ترویج کتابخوانی و کتابخانه دارد.

حجت الاسلام سبزیان ادامه داد: در کنار حلقه های معرفتی و دانایی که در بقاع متبرکه حضور دارند می توان به معرفی کتاب های مفید و مورد نیاز جامعه پرداخت و همچنین این امکان وجود دارد که در بقاع متبرکه مشاوره منابع مکتوب و مسابقه کتاب خوانی راه انداخت

وی با اشاره به قرار گرفتن کتاب در کنار کتب‌ ادعیه و قرآن در حرم مطهر امام رضا(ع) گفت: در بقا متبرکه دست بازتر است و می توان کتاب‌های معارفی و متنوع تری را در کنار ادعیه و قرآن قرار داد.

سبزیان اظهار داشت: در بسیاری از نقاط فاقد کتابخانه در استان ظرفیت ساخت کتابخانه عمومی وجود دارد که با مشارکت واقفین و خیرین می توان این مناطق را کتابخانه دار کرد.

حجت الاسلام محمد احمدزاده، مدیر کل اوقاف و امور خیریه نیز در ادامه ضمن تسلیت ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و یاران با وفایش عنوان کرد: حسین(ع) تا آخرین لحظه ای که با دشمنان می جنگید تلاش داشت آنها را نصیحت کند و به راه راست هدایت کند.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: وقف ظرفیت بسیار بالایی در زمینه تقویت کتاب و کتابخوانی دارد .

وی ادامه داد: کتاب دشمن جهالت است و پرداختن به مقوله کتاب، کتابخوانی و مطالعه، به خصوص کتاب خوب باعث رشد علمی جامعه می‌شود و می توان بسیاری از معضلات جامعه را به کمک آن حل کرد.

حجت الاسلام احمد زاده با بیان اینکه تبلور وقف در کارهای فرهنگی و مراسمات مذهبی است اظهار کرد: وقف از گذشته تا کنون در تمام ارکان جامعه وجود داشته است به طوری که تنها ۶ درصد مراکز درمانی استان دولتی هستند و بسیاری از مراکز درمانی استان به صورت وقف اهدا شده اند.

وی بیان کرد: اغلب حوزه های علمیه، مکتب خانه ها، آب شرب، حمام ها و حتی حوزه تفریح مردم و موارد مشابه اکثرا به صورت وقف ساخته و فعالیت می کردند همه اینها نشان می دهد که باید از این ظرفیت استفاده شود. 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه افزود: در بخش کتاب و کتابخانه نیز شاهد آن هستیم که اکثر کتابخانه‌های بزرگ استان مثل کتابخانه دانشگاه فردوسی مشهد با وقف کتاب توسط اساتید بزرگ این دانشگاه شکل گرفته و بخش عظیمی از منابع کتابخانه فردوسی مشهد وقفی است. 

حجت الاسلام احمدزاده اضافه کرد: در گام اول باید مراکزی که در زمینه وقف کتاب و کتابخانه موفق عمل کرده اند شناسایی و به مردم معرفی شوند و افراذی که کتاب‌های بسیار خوبی دارند که استفاده نمی شود بدانند این کتاب‌ها به نام خودشان ثبت و وقف می شود آنها را وقف می کنند.

وی با بیان اینکه قسمتی در اداره کل کتابخانه های عمومی به عنوان دفتر مشاوره وقف ایجاد شود، اظهار کرد: دفتر مشاوره وقف باید در همه ادارات و نهادها وجود داشته باشد تا هر کس که می خواهد به یک مجموعه کمک کند با مراجعه به آن بداند چگونه می تواند این کار را انجام دهد.

در پایان بازدیدی از کتابخانه تخصصی وقف که در اداره کل اوقاف ایجاد شده است انجام شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: