کد خبر: 37463
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 18 مهر 1397 - 11:36

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

نشست نسخ خطی با حضور مجموعه‌دار مصری در کتابخانه آستان‌قدس‌رضوی

منبع : کتابخانه آستان قدس رضوی
جلسه‌ای با حضور عبدالعاطی محیی الشّرقاوی، مجموعه‌دار مصری و جمعی ازکارشناسان نسخ خطی و نشریات آستان‌قدس‌رضوی، در مرکز اسناد آستان‌قدس‌رضوی برگزار گردید.
نشست نسخ خطی با حضور مجموعه‌دار مصری در کتابخانه آستان‌قدس‌رضوی

 به گزارش لیزنا، عبدالعاطی محیی الشّرقاوی، مجموعه‌دار مصری که پیش از این، با سفر به کشورهای مختلف، مجموعۀ کاملی از تصویر نسخه‌های خطی کتابخانه‌های دنیا را گردآوری و فهرست‌نویسی کرده، در جلسه‌ای با حضور جمعی ازکارشناسان نسخ خطی و نشریات آستان‌قدس‌، در محل تالار شیخ بهایی مرکز اسناد آستان‌قدس‌رضوی به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی در این جلسه که با موضوع آشنایی با مجموعه‌های نسخه‌های خطی و نشریات علمی جهان اسلام و اهمیت دیجیتال‌سازی منابع مکتوب برگزار شده بود، تصریح کرد: از سال‌ها قبل سفر به کشورهای مختلف را با هدف گردآوری تصویر نسخ خطی و نشریات کتابخانه‌های بزرگ دنیا، با سرمایۀ شخصی آغاز و تصاویر نسخ خطی و مجلات را از کتابخانه‌های عمومی، خصوصی و شخصی سراسر دنیا گردآوری، فهرست‌نویسی و سازماندهی کردم.

این تاجر مصری، هدف خود را از این سفر، آشنایی با کتابخانه‌ها و مجموعه‌داران نسخ خطی در سراسر جهان و تکمیل مجموعۀ خود عنوان کرد و گفت: در سفرهایی که داشته‌ام، برخی کتابخانه‌ها ازجمله کتابخانه‌های شخصی را که تاکنون نسخ خطی آن، فهرست‌نگاری و تصویربرداری نشده بود، شخصاً با کیفیت بالایی تصویربرداری و آن را به صورت کامل فهرست‌نگاری کردم.

وی ویژگی برجستۀ فهرست‌نگاری خود را، نمایه‌کردن همۀ یادداشت‌های خارج از متن کتاب دانست و افزود: تاکنون هفت هزار صفحه مطلب خارج از متن کتاب همچون حواشی نسخ خطی، یادداشت‌های صفحات اول و آخر، مُهرها، وقف‌‌نامه‌ها، یادداشت‌های‌ مالکان و... در مجموعه‌ای گردآورده‌ام.

عبدالعاطی الشّرقاوی، با اشاره به بزرگ‌ترین مجموعۀ مجلات و نشریاتی که گرد آورده، اضافه کرد: این مجموعه در قالب پایگاهی شبیه به پایگاه مقالات نورمگز، در حال حاضر قابل جستجوست؛ با این تفاوت که در این پایگاه، با کلیدواژه‌ای که تدوین شده، تمام مقالات به تفکیک مؤلف، ناشر، موضوع و... به‌سهولت قابل بازیابی است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود 500هزار تصویر نسخۀ خطی از کتابخانه‌های مختلف دنیا همچون مصر، ترکیه، لبنان، سوریه، کشورهای اروپایی و افریقایی و... را گرد آورده‌ام، در این رابطه ادامه داد: در حال حاضر، در مرحلۀ تکمیل این مجموعه که بزرگ‌ترین مجموعۀ تصویر نسخ خطی در جهان است، هستم و در آیندۀ نزدیک، پایگاهی اینترنتی را برای استفادۀ محققین سرتاسر دنیا راه‌اندازی خواهم کرد.

در پایان، سیدمحمدرضا فاضل هاشمی، کارشناس‌مسئول گنجینۀ مخطوطات آستان‌قدس‌رضوی، در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: این مجموعه‌دار مصری، گردآوری مجموعۀ ارزشمند و منحصربه‌فرد تصویر نسخ خطی را از طریق مبادله و خرید نسخه‌ها از کتابخانه‌های مختلف دنیا انجام داده و در حال حاضر، پیشنهاد همکاری علمی و فنی و مبادلۀ تصاویر منابع با کتابخانه‌های آستان‌قدس‌ را دارد که در حال رایزنی و بررسی این موضوع هستیم.

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: