کد خبر: 48499
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 02 فروردين 1403 - 18:48

داخلی

»

کتابخانه و کتابداری

مجموعه کتابهای مسعود گلزاری به کتابخانه ملی اهدا شده است + ویدئو

منبع : لیزنا
مجموعه کتابهای دکتر مسعود گلزاری، باستان‌شناس، پژوهشگر، مترجم و ایران‌شناس به  کتابخانه ملی اهدا شده است.
مجموعه کتابهای مسعود گلزاری به کتابخانه ملی اهدا شده است + ویدئو

به گزارش لیزنا، دکترمهردخت وزیرپورکشمیری، استاد پیشکسوت  علم اطلاعات و دانش شناسی، با اعلام این خبر گفت: به جامعه کتابخوان ایران اعلام می کنم که مجموعه کتابخانه های دکتر مسعود گلزاری بنا به خواست ایشان به سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران اهدا شده است.

همسر دکتر گلزاری گفت: امیدواریم سهم کوچکی از ارائه اطلاعات به جامعه کتابخوان ایران ارائه کرده باشیم.

وی افزود: از خانم فرناز محمدی، معاونت محترم اداره کل فراهم آوری منابع و خانم مرجان علیزاده ریاست محترم گروه مبادله و اهدا که زحمت پذیرش منابع و آماده سازی آنها را تقبل کردند تشکر می کنم.

مسعود گلزاری در سال ۱۳۱۳ در تهران به دنیا آمد. تحصیلات خود را در رشته‌ باستان‌شناسی در دانشگاه تهران تا مقطع کارشناسی ارشد ادامه داد  و از سال ۱۳۳۸ کار تدریس را آغاز کرد و تا سال ۱۳۴۹ در دانش‌سرای تربیت معلم تهران به تدریس پرداخت. از همان زمان با تیم‌های علمی باستان‌شناسی آمریکایی و آلمانی در استان‌های آذربایجان غربی و کرمانشاه همکاری می‌کرد. از سال ۱۳۵۰ به عضویت در هیات علمی گروه باستان‌شناسی و هنر دانشگاه تهران پذیرفته شد و همزمان تحصیل در مقطع دکترا را نیز با گرایش تاریخ پیش از اسلام آغاز کرد.

او از سال ۱۳۵۶ با پایان تحصیلاتش در ایران، به انگلیس رفت و در آنجا به تحصیل، پژوهش و تدریس پرداخت. مسعود گلزاری از سال ۱۳۵۱ هر سال سه ماه به همراه هیات علمی گروه باستان‌شناسی دانشگاه تهران در تپه زاغه‌ قزوین به کاوش می‌پرداخت. علاوه بر این، او نزدیک به ۲۰ سال در منطقه‌ کردستان ایران و استان‌های آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه به کاوش باستان‌شناختی پرداخت.

گلزاری، باستان‌شناسِ پیشکسوتی که هم پژوهشگر بود، هم مترجم و هم ایران‌شناس در سن ۸۶ سالگی در سال 1399 درگذشت.