کد خبر: 48317
تاریخ انتشار: شنبه, 07 بهمن 1402 - 10:44

داخلی

»

مقاله های روز

ضرورت تجدیدنظر در برنامه‌های درسی علم اطلاعات و دانش شناسی (٣)

منبع : لیزنا
دوره کارشناسی علم اطلاعات و دانش شناسی  و دوره های تحصیلات تکمیلی این رشته مستلزم یک بازنگری اساسی برای بهبود و تضمین کیفیت است.
ضرورت تجدیدنظر در برنامه‌های درسی علم اطلاعات و دانش شناسی (٣)

دکتر جعفر مهراد استاد پیشکسوت دانشگاه شیراز و موسس ISC در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار لیزنا گفت: در دو مصاحبه ای (لینک مصاحبه 1، لینک مصاحبه 2 ) که من با خبرگزاری لیزنا راجع به ضرورت تجدیدنظر در برنامه های درسی علم اطلاعات و دانش شناسی داشتم، بعضی از همکاران علیرغم وقوف به اهمیت این موضوع، نسبت به نحوه پذیرش دانشجو انتقاد داشتند. این همکاران، در گفتگو هایی که داشتیم، تحصیل در این رشته به ویژه در دوره کارشناسی را با مباحث جدید، برای دانشجویان ورودی که عمدتاً از رشته علوم انسانی هستند سخت دشوار می بینند. پاسخ من ساده بود و گفتم:  در دوره های تحصیلات تکمیلی شرایط پذیرش و نیز در دوره کارشناسی، اگر برنامه های درسی به طور جدی مورد تجدید نظر قرار گیرد، با درخواست گروه های آموزشی از سازمان سنجش، اصلاح می شود. یعنی در دوره کارشناسی گروه ها می توانند از رشته‌های ریاضی فیزیک و علوم تجربی دانشجو بپذیرند، درست مثل رشته اقتصاد که استادان وقت،  از بیست سی سال پیش، روش پذیرش دانشجو را اصلاح کردند.

دکتر مهراد ادامه داد: میزان موفقیت دانشجویان در ادامه تحصیل در دانشگاه، تحت تاثیر عوامل مختلفی است که تاثیر قابل توجهی از پیشینه تحصیلی آنان دارد. روشن است که یک پایه محکم در آموزش علوم در مراحل اولیه، زمینه را برای موفقیت آینده در مطالعات علمی پیشرفته تر فراهم می آورد. دانشجویانی که در دوران تحصیل خود پیش زمینه ای قوی در علم دارند، معمولاً هنگام ورود به دانشگاه، سطح مهارت های بالا تری را نیز از خود نشان می دهند. برعکس، دانشجویانی که در آموزش علوم اولیه و پایه ضعیف بوده، با پیشرفت به سطوح بالاتر در دانشگاه با مشکلات جدی مواجه می شوند. مواجهه ناکافی با مفاهیم اساسی در دوره دبیرستان می تواند شکاف هایی را در درک مطالب علمی ایجاد و حل مسایل پیچیده و پیشرفته را برای دانشجویان چالش برانگیز کند.

وی افزود: در این مورد بیشتر از این نمی خواهم تاکید کنم. به طور کلی، این باور عمومی وجود دارد که میزان موفقیت دانشجویان در ادامه تحصیل در دانشگاه به شدت با سابقه تحصیلی آنان مرتبط است. یک پایه قوی در علم در دبیرستان از عناصر حیاتی است.

موسس ISC تصریح کرد: نقطه مقابل آن نیز درست است. موفقیت دانشجویان در تحصیل علم اطلاعات و دانش شناسی با برنامه های جدید ارتباط تنگاتنگی با کیفیت اعضای هیات علمی، مواد آموزشی مناسب و آزمایشگاه های مجهز دارد.

این استاد پیشکسوت دانشگاه شیراز در ادامه درباره بروز بودن برنامه های درسی افزود: یکی از دلایل اهمیت بروز بودن، ماهیت پویای دانش و اطلاعات است. یافته های تحقیقاتی و پیشرفت های تکنولوژیکی به طور منظم در زمینه های مختلف رخ می‌دهد. با بروز نگه داشتن برنامه آموزشی، دانشجویان می‌توانند از جدیدترین و دقیق ترین برنامه آموزشی برخوردار و فرهنگ نوآوری و رشد فکری را در خود پرورش دهند. این تیپ برنامه تضمین می کند که دانشجویان کارشناسی علم اطلاعات و دانش شناسی به خوبی با آخرین پیشرفت ها در زمینه های مربوط به تحصیلات خود تربیت شده اند.

وی گفت: علاوه براین، بازار کار به دلیل پیشرفت در فناوری و تغییرات در روند های اقتصاد جهانی، پیوسته  در معرض تغییر قرار دارد. برنامه‌ درسی این دوره، باید این تغییرات را منعکس کند تا دانشجویان را با مهارت ها و دانش مورد نیاز کارفرمایان مجهز کنند، کارفرمایانی که خیلی از وقت ها از میزان و سطح دانش فارغ‌التحصیلان دوره کارشناسی سخت گله مند هستند. بازنگری‌های منظم، گروه های آموزشی و کمیته برنامه‌ریزی وزارت عتف را قادر می سازد تا برنامه های آموزشی را با نیازمندی های جامعه هماهنگ کنند و قابلیت های اشتغال فارغ تحصیلان دوره کارشناسی را افزایش دهند. این سازگاری در حوزه اطلاعات و دانش که فناوری های نوظهور و متدولوژی های جدید تاثیر قابل توجهی در شیوه های حرفه ای دارند، بسیار مهم است.

وی ادامه داد: در دوره کارشناسی علم اطلاعات و دانش شناسی، ارتباط برنامه آموزشی تنها به مهارت های فنی محدود نمی شود، پرداختن به مسایل اجتماعی معاصر نیز ضروری است. هنجارهای اجتماعی، دیدگاه های فرهنگی و ملاحظات اخلاقی در طول زمان تکامل می یابد. برنامه آموزشی ما باید این تغییرات را در برگیرد تا دانشجویان با درک جامعی از زمینه های اجتماعی مثلا در کار با کتابخانه های عمومی و کتابخانه های کودک و نوجوان که دانش خود را ممکن است در آن بکار برند، ارایه دهند. این روش تضمین می کند که فارغ‌التحصیلان این دوره نه تنها در رشته خود مهارت دارند، بلکه از نظر اجتماعی نیز آگاه و پاسخگو هستند.

 

دکتر مهراد به نکته مهم دیگری در زمینه بروز رسانی برنامه درسی کارشناسی اشاره کرد و گفت: یک برنامه آموزشی بروز، به رقابت این رشته با رشته های معین مانند علوم کامپیوتر و علم داده که تعدادی از درس های ما را برده و به شکل نوین و با نام جدید ارایه می دهند، کمک می کند. در این باره زیاد صحبت کردم. همین خبرها را در لیزنا دنبال کنید. من اطمینان دارم گروه هایی که برنامه‌های جاری، نوآورانه و آینده نگر را ارایه دهند، استادان و دانشجویان با استعداد را نیز جذب خواهند کرد. این رویکرد، به نوبه خود اعتبار گروه را افزایش می دهد و آن را نه تنها شاخص و برجسته، بلکه از سایر گروه های آموزشی متمایز می سازد. یک شهرت قوی می تواند مشارکت ها، همکاری ها و فرصت های مختلفی از جمله تامین مالی برای اساتید را که امروز در آیین نامه ارتقاء مرتبه ( منظورم جذب بودجه از خارج از دانشگاه) شرط اساسی است، به خود جلب کند و به برتری و تاثیر علمی گروه، دانشکده و دانشگاه کمک کند.

در پایان این گفتگو دکتر مهراد گفت: دوره کارشناسی علم اطلاعات و دانش شناسی مستلزم یک بازنگری اساسی برای بهبود و تضمین کیفیت است، همچنان که دوره های تحصیلات تکمیلی. برنامه آموزشی را تغییر دهید و بازخورد دانشجویان، فارغ‌التحصیلان و کارفرمایان را ببینید.

 وی گفت: گفتگوی بعدی را به محتوای برنامه در دوره کارشناسی اختصاص خواهم داد.