کد خبر: 45879
تاریخ انتشار: شنبه, 21 خرداد 1401 - 06:10

داخلی

»

کتاب

دستنامه کاربردی مدیریت منابع دیجیتال‌زاد منتشر شد

منبع : لیزنا
دستنامه کاربردی مدیریت منابع دیجیتال‌زاد  نوشته دکتر مهدی علیپورحافظی،‌ علیرضا انتهائی در ‏‫۱۷۷ صفحه منتشر شد.
دستنامه کاربردی مدیریت منابع دیجیتال‌زاد منتشر شد

به گزارش لیزنا، دستنامه کاربردی مدیریت منابع دیجیتال‌زاد  به قلم  دکتر مهدی علیپورحافظی،‌ علیرضا انتهائی؛ با همکاری مهدیه بهمن‌آبادی، زهرا حداد، حمیده دستجردی، حمیدرضا رادفر، ندا محلوجی در خرداد 1401 از سوی  انتشارات کتابخانه ملی‏‫، در ‏‫۱۷۷ صفحه روانه بازار نشر شد. کتاب حاضر ماحصل طرح پژوهشی شایسته تجلیل یازدهمین جشنواره پژوهش و فناوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی با پیام «آینده روشن با پژوهش اثر بخش» است.

در مقدمه اثر آمده امروزه با افزایش سریع خلق و انتشار منابع اطلاعاتی به شکل دیجیتالی مواجه هستیم. بسیاری از مراکز اطلاعاتی و کتابخانه‌ها وظیفه شناسایی و گردآوری و مدیریت و نگهداری و ارائه خدمات با بهره‌گیری از این منابع را دارند. با توجه به جدید بودن منابع اطلاعاتی یجیتال‌زاد، عموماً بسیاری از مراکز اطلاعاتی و کتابخانه‌ها که محل شناسایی و گردآوری و مدیریت و نگهداری و ارائه خدمات با بهره‌گیری از این منابع هستند این مراکز با مسائل و مشکلات زیادی در گام‌های مختلف از دریافت، آرشیوسازی و ارائه خدمات با استفاده از این منابع مواجه هستند. توجه به گذر زمان از تولید تا استفاده از منابع اطلاعاتی دیجیتال‌زاد، به ویژه در آرشیوها و تغییر فناوری‌ها در ذخیره‌سازی، قالب‌ها و نرم‌افزارها، مسائل و مشکلات مدیریت این منابع را با چالش‌های فراوانی مواجه می‌سازد.

 در این راستا در کتاب حاضر سعی شد تا با بهره‌گیری از مدلی جامع و مرجع تمام گام‌های مدیریت و آرشیوسازی منابع اطلاعاتی دیجیتال‌زاد از دریافت تا ارائه خدمات مطرح شود. در هر گام تلاش شد تا تمام اقدام‌های لازم به صورت کاربردی توضیح داده شوند و راهبردها و راهکارهای کاربردی لازم که هر آرشیو یا مرکز مدیریت منابع اطلاعاتی دیجیتالی لازم است به آنها توجه داشته باشد بیان شود.

به همین منظور نرم‌افزارهای مناسب برای استفاده و نحوه بکارگیری از آنها در این اثر بیان شده است. در انتخاب و معرفی نرم‌افزارها تلاش شده است تا نرم‌افزارهایی انتخاب و معرفی شوند که کدمنبع باز بوده و یا رایگان باشند و امکان دسترسی به آنها از ایران برای همگان فراهم باشد.