کد خبر: 48739
تاریخ انتشار: شنبه, 12 خرداد 1403 - 13:40

داخلی

»

کتابخانه و کتابداری

ایرانداک در رشته زبان‌شناسی رایانشی دانشجو می‌پذیرد

منبع : لیزنا
پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران در رشته کارشناسی ارشد زبان‌شناسی رایانشی از مهرماه سال ۱۴۰۳ و هم‌زمان با سال تحصیلی جدید دانشجو می‌پذیرد.  
ایرانداک در رشته زبان‌شناسی رایانشی دانشجو می‌پذیرد

به گزارش لیزنا، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران ( ایرانداک) با کسب مجوز از شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در رشته کارشناسی ارشد زبان‌شناسی رایانشی از مهرماه سال ۱۴۰۳ و هم‌زمان با سال تحصیلی جدید دانشجو می‌پذیرد.  

زبان‌شناسی رایانشی یا رایانه‌ای  (Computational linguistics)حوزه‌ای میان‌رشته‌ای است که می­کوشد با بهره‌گیری از روش‌های آماری و قاعده‌بنیاد (rule-based)، به مدل‌سازی زبان طبیعی بپردازد. این رشته پل ارتباطی میان علوم رایانه و زبان­شناسی است. هدف از راه‌اندازی این رشته ایجاد تعامل میان متخصصان علوم زبان­شناسی و علوم رایانه و مهندسی رایانه برای تربیت نیروی انسانی متخصص در زمینه پردازش زبان طبیعی است.

در این راستا پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) با هدف انجام پژوهش­های مرتبط با پردازش زبان طبیعی، در سال 1395 گروه زبان­شناسی رایانشی را در پژوهشکده علوم اطلاعات تأسیس کرده است.

كاربرد فناوری پردازش زبان طبیعی در پردازش متن و تهیه پیكره‌های صرفی و نحوی زبانی، آموزش در سطح تحصیلات تکمیلی و انجام پژوهش‌های نظری و کاربردی در حوزه پردازش زبان طبیعی از دیگر اهداف راه‌اندازی این گروه بوده است.

با توجه به ماموریت­های ایرانداک مبنی بر مدیریت اطلاعات و مدیریت داده­ ها تحت وب، این گروه با وجود متخصصان حوزه زبان­شناسی و علوم رایانه، توانسته­ است طرح­های پژوهشی متعددی در حوزه زبان­شناسی رایانشی انجام دهد که بسیاری از آن­ها منجر به تولید محصولات گوناگون، از جمله پیکره­ های بزرگ زبانی، شده است. دانشجویان زبان­شناسی رایانشی در ایرانداک می­توانند بسیار هدفمند حوزه­ هایی را برای پایان­نامه انتخاب کنند که از قبل در اهداف پژوهشی پژوهشگاه قرار گرفته و طرح­های پژوهشی متعددی در آن حوزه­ ها انجام شده است؛ بنابراین، دانشجویان از همان ترم های نخست می­توانند مسیر پژوهشی که دنبال خواهند کرد را ببینند و بر اساس آن برنامه­ ریزی کنند.

پذیرفته‌شدگان نتایج اولیه آزمون كارشناسی ارشد سال 1403 می‌توانند با مراجعه به دفترچه انتخاب رشته در پایگاه سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور به نشانی  sanjesh.org کد رشته اختصاص‌یافته به رشته زبان‌شناسی رایانشی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران را انتخاب کنند.