کد خبر: 49030
تاریخ انتشار: شنبه, 07 مهر 1403 - 16:42

داخلی

»

کتابخانه و کتابداری

ضایعه عظیم برای فرهنگ و تاریخ:

آثار باستانی سودان قربانی جنگ داخلی

منبع : نیو عرب
 با شدیدتر شدن جنگ داخلی سودان، غارتگران، تحت حفاظت افراطیون موزه ملی و دیگر موزه‌ها را هدف قرار داده و آثار باستانی گرانبها را در سراسر کشور سودان در معرض خطر جدی قرار داده‌اند.
آثار باستانی سودان قربانی جنگ داخلی

به گزارش لیزنا، به نقل از گروه کتابداران خاورمیانه، ابراهیم النثیر یکی از مقامات ارشد موزه در این خصوص گفت: در حالی که دست‌ساخته‌های باستانی قربانی جنگ داخلی خونین این کشور شده‌اند، گفته می‌شود مقادیر عظیمی از آثار باستانی سودان برای فروش مجدد به خارج از موزه ملی سودان به خارج قاچاق می‌شوند.

سودان از آوریل 2023، زمانی که نبردهای خیابانی بین نیروهای مسلح کشور و نیروهای افراطی مشهور به RSF ، یک گروه شبه نظامی به شدت مسلح متهم به پاکسازی قومی و خشونت جنسی، بالا گرفت، گرفتار درگیری‌های داخلی خونین شده است. مقامات سازمان ملل جمعه گذشته گفتند که هر دو طرف در جنگ داخلی سودان مرتکب تخلفاتی شده‌اند که می‌تواند به جنایات جنگی تبدیل شود و خواستار نیروهای حافظ صلح و تحریم تسلیحاتی قوی‌تر برای محافظت از غیرنظامیان شدند. در این جنگ، بیش از 20000 نفر کشته و 13 میلیون نفر آواره شده اند.

 از زمان شروع جنگ، موزه ملی سودان در خارطوم تحت کنترل نیروهای RSF قرار گرفته است و به طور بالقوه مجموعه عظیمی از اشیای گرانبها را در معرض خطر قرار داده است. موزه ملی - واقع در پایتختی که به دلیل خشونت به "شهر ارواح" تبدیل شده، بزرگترین گنجینه آثار باستانی سودان و یکی از مهم ترین آنها در آفریقا است. برخی اشیاء این موزه، از آثار بقایای قدیمی ترین تمدن های این قاره است که ریشه های فرهنگ بشری را در دره نیل به دنبال خود دارند.

التماس ناامیدانه برای بازیابی اقلام غارت شده

در روزهای اخیر، تصاویر ماهواره‌ای در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است که ظاهراً کامیون‌های مملو از آثار باستانی را نشان می‌دهد که از موزه ملی خارج شده و به سمت مرز با سودان جنوبی حرکت می‌کنند. منابع نزدیک به آثار باستانی این کشور گزارش داده اند که اقلام گرانبهای موزه مانند مجسمه ها برای فروش در رسانه های اجتماعی ظاهر شده‌اند. اما بر اساس مصاحبه‌های متعدد با مقامات، تنها یکی از اقلام نمایش‌داده شده واقعی و مرتبط با سودان است، لباسی از قدیمترین ایام دوران اسلامی،  اما نمی‌توان فهمید که آیا در میان آن‌هایی است که تازگی به سرقت رفته یا در زمان استعمار بریتانیا از سودان خارج شده است.

اخلاص عبداللطیف، مدیر دپارتمان موزه‌ها، گفت: در آغاز سال، کامیون‌های بزرگی که آثار موزه را حمل می‌کردند، برای انتقال آثار باستانی در نزدیکی مناطق مرزی، به‌ویژه سودان جنوبی، از عمدورمان به سمت غرب عبور کردند. بیش از 200 محقق سودانی به سالوا کییر، رئیس جمهور سودان جنوبی نامه نوشتند و از دولت او خواستند تا اشیای غارت شده را بازیابی کند. این خبر باعث ایجاد وحشت در میان باستان شناسان در سراسر جهان شده است، که می ترسند تاکتیک های وحشیانه RSF منجر به فاجعه ای برای اقلام میراث جهانی بسیار با ارزش شود.

باستان شناس رنان لموس  در شبکه X نوشت:" نسل‌کشی، قحطی، طاعون، تروریسم و ​​اکنون غارت. من 9 روز گروگان RSF بودم و خوش شانس هستم که زنده هستم. آنها تروریست هستند که هیچ تفاوتی با داعش ندارند. من در SNM (موزه ملی سودان) کار می کردم که جنگ شروع شد. خیلی غم انگیز است".

موزه ملی سودان اولین بار در سال 1904 زمانی که سودان تحت حاکمیت استعمار بریتانیا بود افتتاح شد. مجموعه بیش از 100000 قطعه آن شامل اقلامی از تمدن سودانی، از ابزارهای عصر حجر ماقبل تاریخ تا آثار باستانی کمیاب است که به تمدن کوشی کرما، یکی از اولین جوامع شهری شناخته شده در آفریقا، مربوط می شود. همچنین شامل آثاری از دوره های بعدی مسیحیت و اسلامی است.

جنگ داخلی موزه های دیگر سودان را نیز تهدید کرده است.