داخلی
»مطالب کتابداری
»کتابخانه و کتابداری
هفتمین جلسه هیأت امنای مجمع کتابخانههای بزرگ کشور (مکتب) برگزار شد
به گزارش لیزنا، در این نشست سیدرضا صالحیامیری، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی؛ سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانههای عمومی؛ حجتالاسلام سیدمحمدعلی آلهاشم، رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران؛ علیاصغر پورعزت، رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران؛ لیلا نعمتیانارکی، رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی؛ محمدرضا مجیدی، رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی؛ مجتبی حسینی، رئیس کتابخانه و موزه ملی ملک و پیام کبیری، رئیس مرکز توسعه و هماهنگی اطلاعات و انتشارات علمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حضور داشتند.
در آغاز این جلسه دکتر پیام کبیری، رئیس مرکز توسعه و هماهنگی اطلاعات و انتشارات علمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به منظور عضویت مجموعه کتابخانههای تحت پوشش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور به ارائه گزارشی از وضعیت موجود پرداخت. بر اساس این گزارش، در سال 1364، پس از تصویب طرح ادغام آموزش پزشکی در خدمات بهداشتی درمانی در مجلس شورای اسلامی، دانشکدههای مرتبط با موضوع علوم پزشکی از وزارت علوم منفک و به عنوان دانشگاههای علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کشور آغاز به کار کردند؛ هر استان دارای حداقل یک دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی است که دانشکدههای پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، بهداشت، پرستاری، توانبخشی، تغذیه، طب سنتی، مدیریت خدمات بهداشتی، فناوریهای نوین پزشکی و... را دربر میگیرد؛ در حال حاضر 62 دانشگاه علوم پزشکی شامل 302 دانشکده، 806 مرکز تحقیقاتی، 33 پژوهشکده، 55 مرکز رشد در سراسر کشور فعال است؛ این مجموعه دارای 15 هزار و 430 دانشجو و 18 هزار عضو هیأت علمی میباشد؛ در حال حاضر 285 باب کتابخانه دانشکدهای، 174 کتابخانه بیمارستانی در مجموعه دانشگاههای علوم پزشکی و 123 باب کتابخانه نیز در مراکز تحقیقاتی، پژوهشکدهها و مراکز رشد این مجموعه وجود دارد؛ این کتابخانهها با بیش از یک میلیون و 300 هزار نسخه کتاب فارسی، یک میلیون و 100 هزار نسخه کتاب لاتین، 900 هزار عنوان منبع دیداری و شنیداری و 520 هزار عنوان پایاننامه، توسط قریب به دو هزار نیروی انسانی اداره میشوند.
دوره آموزشی «کتابدار بالینی» از خدمات طراحی شده در ستاد وزارت بهداشت برای شاغلین در کتابخانهها
همچنین بر اساس این گزارش، برگزاری دورههای آموزشی تخصصی همچون دوره آموزشی «کتابدار بالینی» از دیگر خدمات طراحی شده در ستاد وزارت بهداشت برای همکاران شاغل در کتابخانهها و دانشگاهها است؛ منظور از کتابدار بالینی، کتابداری است که در تیم درمانی بیمارستان حضور یافته و وظیفه اطلاعرسانی و ارائه آخرین دستاوردهای علمی بالینی را به پزشک عهدهدار است؛ این دوره نظر به تفاوت فرآیند کتابداری و اطلاعرسانی در عرصه بالینی طراحی شده است؛ برگزاری همایشهای دورهای رؤسای کتابخانههای دانشگاههای علوم پزشکی کشور به صورت فصلی، تأمین منابع الکترونیک به صورت متمرکز برای دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور، حمایت از دانشگاهها برای خرید منابع چاپی با توزیع اعتبار 20 میلیارد ریالی به صورت سالانه بین کتابخانههای دانشگاههای علوم پزشکی کشور از دیگر فعالیتهایی است که به صورت مستمر انجام میشود. علاوه بر این طرح تأسیس و تجهیز کتابخانههای بیمارستانی وزارت بهداشت در حوزه بیمارستانهای تخصصی کودکان آغاز شده است؛ پیشبینی کتابخوانهایی که بر بالین کودکان بیمار حاضر شده و کتاب بخوانند، بخشی از این طرح است.
پیگیری امور صنفی و حرفهای در انجمن کتابداران سلامت
به اشتراکگذاری منابع با اعضای مکتب، به اشتراکگذاری تجربیات و منابع انسانی، مشارکت در آموزش و ارتقاء دانش علم اطلاعات و دانششناسی، مشارکت در تدوین استانداردهای ملی کتابخانههای دانشگاهی و پیگیری امور صنفی و حرفهای در انجمن کتابداران سلامت از زمینههای همکاری پیشنهادی رئیس مرکز توسعه و هماهنگی اطلاعات و انتشارات علمی وزارت بهداشت با مجموعه مکتب بود.
در این نشست با گزارش ارائه شده از سوی دکتر پیام کبیری، رئیس مرکز توسعه و هماهنگی اطلاعات و انتشارات علمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، عضویت این مجموعه در مجمع کتابخانههای بزرگ کشور به تصویب اعضای هیأت امنای مکتب رسید.
بخش دیگری از این نشست به ارائه گزارشی از جلسات کارگروههای مصوب مکتب اختصاص یافت. بر این اساس نخستین جلسه کارگروه «روابط و همکاریهای بینالملل» به ریاست دکتر مجیدی و با حضور نمایندگان اعضای مکتب تشکیل شد؛ طی این جلسه شرح وظایف این کارگروه تعیین و به منظور تأیید نهایی به رؤسای دستگاههای حاضر در مجمع کتابخانههای بزرگ کشور ارسال شد. حضور حقوقی منسجم مکتب در نشستهای بینالمللی و نیز موضوع کارگاههای آموزشی از دیگر مباحث مطرح شده در نخستین نشست کارگروه روابط و همکاریهای بینالملل بود.
کارگروه «نظام هماهنگ ارتباطی میان کتابخانههای کشور» نیز با رویکرد ضرورت توجه به زیرساختها تشکیل و به طرح مباحث دیجیتالسازی منابع مشترک، آموزش و فهرستنویسی پرداخت. در نخستین جلسه کارگروه «ترویج کتابخوانی» نیز موضوع چگونگی تغییر عادت و بالابردن سطح انگیزشی افراد مطرح شد؛ همچنین کارگروه «آموزش و همایش» پس از برگزاری نخستین جلسه، تهیه بانکهای اطلاعاتی کتابداران و کتابخانهها، اساتید و تجهیزات کتابخانهای را لازمه انجام هرگونه فعالیتی در حوزه آموزش دانست.
همچنین با توجه به گزارشهای ارائه شده توسط هر یک از اعضای مجمع کتابخانههای بزرگ کشور طی جلسات هیأت امنا و به منظور آگاهیرسانی در زمینه قابلیتها و توانمندیهای مجموعه کتابخانههای بزرگ کشور، مقرر شد همزمان با هفته دولت همایشی با حضور تمامی دستگاههای عضو مکتب برگزار شود.
۱. از توهین به افراد، قومیتها و نژادها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهامزنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیامها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمانها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.