کد خبر: 48825
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 20 تیر 1403 - 16:05

داخلی

»

گزارش

داده های بزرگ و چگونگی مدیریت دادگان های آستان قدس رضوی تبیین شد

منبع : لیزنا
نوزدهمین جلسه از سلسله نشست های اندیشگاه رضوی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، 12 تیرماه 1403 برگزار شد و موضوع «داده های بزرگ و چگونگی مدیریت دادگان های آستان قدس» رضوی تبیین شد.
داده های بزرگ و چگونگی مدیریت دادگان های آستان قدس رضوی تبیین شد

در این نشست که در تالار شیخ بهایی بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی برگزار شد، دکتر سید مهدی طاهری، عضو هیئت علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه علامه طباطبایی تهران، گفت:  گسترش و رشد داده‌ها در محیط شبکه‌ای را مفهومی از مفاهیم اصطلاح داده های بزرگ عنوان کرد که  به صورت ساختارمند و غیرساختارمند هستند.

وی افزود: اهمیت داده‌های بزرگ بدین دلیل است که در کنار ایجاد امکان تحلیل‌های بیشتر برای اتخاذ تصمیمات بهتر، در خصوص کاهش هزینه‌ها، زمان و افزایش و تنوع محصولات و پیشنهادات نیز تاثیرات مثبتی را به همراه دارد.  

طاهری اظهار کرد: مدیریت داده های بزرگ اعم از پردازش، کنترل، استخراج، اشتراک، ذخیره و بازیابی آنها بوسیله نرم‌افزارها و سیستم‌های مدیریت داده کنونی امکان پذیر نیست و این داده‌ها به طور مداوم در حال رشد هستند که در این خصوص می توان به شبکه حسگرها، شبکه‌های اجتماعی، نمایه‌های وبی، آرشیوهای دیداری-شنیداری وبی، نجوم، مدارک پزشکی اشاره کرد.

این استاد دانشگاه، حجم، گوناگونی، شتاب، درستی، تغییر پذیری و پیچیدگی را از شاخصه های داده های بزرگ عنوان کرد که می تواند در بهبود تصمیم گیری سازمان‌ها، تولید دانش جدید، بهبود بازاریابی و فضای تجارت، معرفی رسوم فرهنگی و دیگر زمینه ها موثر واقع شود.

سید مهدی طاهری پیرامون تهدید و یا فرصت بودن داده های بزرگ نیز سخنانی ارائه کرد و تولید دانش جدید، معنابخشی، توسعه بین‌المللی در همه زمینه‌ها، دانایی-گرایی اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی را از فرصت های بهره مندی از این امر عنوان کرد.