داخلی
»مطالب کتابداری
»کتابخانه های عمومی
نسخههای نفیس خطی با موضوع حضرت مهدی(عج) در کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی
به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی و امور بینالملل سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، رئیس ادارۀ مخطوطات این سازمان اعلام کرد: «بیش از 50 نسخه نفیس خطی با موضوع حضرت مهدی(عج) در گنجینه کتب خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی موجود است که برخی درباره ائمه اطهار علیهمالسلام تألیف شده و برخی به طور ویژه به حضرت صاحبالأمر(عج) پرداخته است.»
حجتالأسلام محمدحسن نورینیا ابتدا به اثری با عنوان «حججالرضویه» با موضوع ظهور حضرت مهدی(عج)، سن حضرت، غیبت کبرا، نشانههای ظهور حضرت و قیام حضرت عیسی(ع) در آخرالزمان، مکان ظهور و قیام حضرت ولی عصر(عج) اشاره کرد و گفت: «نسخه آستان قدس به خط نستعلیق تحریری 19 سطری بر کاغذ مشقی به قلم «محمد عصار» در سال 1341 تألیف، کتابت و وقف آستان مقدس حضرت رضا(ع) شده است.»
وی افزود: «کتابی با عنوان «حجه الدامغه» به قلم «هاشم بن مرتضی حسینی لاهیجی» در سال 1310 تألیف، و در همان سال به دست «محمدبن محمدباقر طباطبایی جندغی» به خط نسخ 18 سطری بر کاغذ نخودی کتابت شده وموضوع آن، نشانههای ظهور، احادیث درباره امام زمان(عج) و حالات آن بزرگوار، ولادت، اثبات امکان وقوع غیبت و طول عمر حضرت و... است.
نورینیا به رساله رجعت محمدباقر مجلسی اشاره کرد که در آن، دوازده حدیث درباره امامت و ظهور حضرت قائم (عج) به نام شاه سلیمان صفوی نگاشته شده است و ادامه داد: «15 نسخه خطی و چاپ سنگی نفیس از آن موجود است؛ از جمله نسخهای که محمدابراهیم مرودشتی در سال 1239 قمری به خط نستعلیق 21 سطری برکاغذ شکری آهارمهره کتابت نموده، عناوین و خطوط روی احادیث به شنگرف و عطف شیرازهبندی آن با نخهای الوان است.»
رئیس گنجینه خطی آستان قدس اضافه کرد: «نسخه ارزشمندی از «مطالب السوول فی مناقب آلالرسول» به کتابت 725 قمری، 20 نسخه ارزشمند از «شهاب الثاقب» تألیف فیض کاشانی در 1057 قمری و کتابت 1100 ق به خط نستعلیق 23 سطری بر کاغذ فرنگی، و حدود 30 نسخه خطی و چاپ سنگی از کتاب «علائم ظهور» به کتابت قرن چهاردهم، از دیگر نسخ ارزشمند است.»
نورینیا اظهار داشت: «همچنین «تریاق فاروق»، تألیف و کتابت به قلم «محمدحسین بن محمدعلی شهرستانی» درسال 1301 قمری، «جلاءالعیون» محمدباقر مجلسی به کتابت 1225 قمری به قلم احمد بن حسن بفروئی یزدی، و «سرمایه ایمان» عبدالرزاق لاهیجی به کتابت سال 1115 قمری در این گنجینه موجود است.»
وی به رساله معتمد و مستند در بیان علائم ظهور، خروج دجال، وفات حضرت عیسی(ع)، خروج یأجوج و مأجوج، نفخ صور و... اشاره کرد و گفت: «این نسخه در سال 1244 به خط نسخ 18 سطری بر کاغذ نباتی کتابت شده، عناوین آن به شنگرف، صفحات جدولبندی به لاجورد و تحریر و شنگرف و کمندکشی به شنگرف است. همچنین روی جلد یک ترنج و دو سرترنج، با زمینه لاکی، منقش با گل و برگ در زمینه سبزه تیره، و داخل جلد یک شاخ گل نسترن در زمینه لاکی خودنمایی میکند.» نورینیا از دو اثر ارزشمند سید بن طاووس یاد کرد و افزود: «مُهَجُ الدّعَوات و مَنهَجُ العبادات» در سال 948 قمری توسط علی حکاک استرآبادی کتابت شده و نقل ادعیه و حرزها را از پیامبر اکرم(ص) شروع کرده و به امام زمان(عج) ختم نموده است که ترجمۀ این اثر را آقا جمال خوانساری از علمای قرن 12 به فارسی ترجمه کرده و نسخۀ آستان قدس از این ترجمه توسط محمدقلی کمرهای به سال 992 کتابت شده است.»
رئیس ادارۀ مخطوطات در پایان، به سه نسخۀ ارزشمند از اثر کلامی حدیثی ابن طاووس به نام «الطرائف فی معرفه مذاهب الطوائف» اشاره کرد و تصریح نمود: «این اثر به فارسی ترجمه شده و یکی از نسخههای نفیس آستان قدس به کتابت 995 اهدایی مقام معظم رهبریست، نسخۀ دیگر را که به سال 976 قمری کتابت شده، نادرشاه افشار در 1145 قمری وقف آستان قدس نموده است، و نسخۀ سوم توسط قطب الدین وفات در سال 987 به خط نسخ 18 سطری کتابت گردیده است.»
۱. از توهین به افراد، قومیتها و نژادها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهامزنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیامها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمانها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.