کد خبر: 31353
تاریخ انتشار: شنبه, 13 آبان 1396 - 10:59

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

نخستین نشست تخصصی کتاب‌خوان شعر در خراسان‌شمالی برگزار شد

منبع : لیزنا
نخستین نشست تخصصی کتاب‌خوان شعر در استان خراسان‌شمالی با عنوان «پنج‌شنبه شاعرانه» به همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی این استان و همکاری مؤسسه فرهنگی شهرستان ادب در سالن اجتماعات کتابخانه عمومی دهخدای بجنورد برگزار شد.
نخستین نشست تخصصی کتاب‌خوان شعر در خراسان‌شمالی برگزار شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان‌شمالی، نخستین نشست تخصصی کتاب‌خوان شعر در استان خراسان‌شمالی با عنوان «پنج‌شنبه شاعرانه» روز پنج‌شنبه چهارم آبان‌ماه به همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی این استان و همکاری مؤسسه فرهنگی شهرستان ادب با برنامه‌های همچون: معرفی کتاب، شعرخوانی و نقد شعر، با حضور محمود اکرامی‌فر نویسنده و شاعران آیینی به‌عنوان مهمان ویژه و جمعی از شاعران، هنرمندان و علاقه‌مندان به شعر و ادب فارسی در سالن اجتماعات کتابخانه عمومی دهخدای بجنورد برگزار شد.

در ابتدای این برنامه، توماج نفیسی، نسرین معروف، مرتضی گریوانی و مائده موسوی از شاعران بومی استان به شعرخوانی پرداختند و در ادامه محمود اکرامی‌فر به نقد و تحلیل اشعار آنها پرداخت.

اکرامی‌فر با اشاره به ویژگی‌های یک کتاب خوب، اظهار کرد: کتاب باید خوش‌دست باشد و شروع پُر کششی داشته باشد؛ یعنی بتواند در همان ابتدا مخاطب را جذب کند. از طرف دیگر کتاب باید حرفی تازه، نگاهی نو و زبانی جدید داشته باشد و با کلمات جاذبه‌های بصری ایجاد کند و مخاطب را همراه خود تا انتها بکشد.

وی در ادامه با اشاره به دو شیوه آشنایی‌زدایی و آشنایی در نگارش کتاب، خاطرنشان کرد: شیوه آشنایی‌زدایی خواننده را میخ‌کوب می‌کند به‌گونه‌ای که خواننده می‌ایستد و نویسنده می‌رود؛ اما در شیوه آشنایی نویسنده خواننده را با خود همراه می‌کند.

این نویسنده و شاعر آیینی همچنین تصریح کرد: احترام به مخاطب از دیگر ملزومات کتاب خوب است؛ زیرا مخاطب امروز با مخاطب دیروز فرق می‌کند و انتظار احترام و توجه دارد و برای آن باید پرانتز ویژه‌ای باز شود.

اکرامی‌فر خاطرنشان کرد: کتاب خوب کتابی است که وقتی به پایان می‌رسد در ذهن مخاطب شروعی تازه داشته باشد و به مخاطب سفارش تازه‌ای برای مطالعه و دانستن بدهد.

وی با اشاره به شیوه تکرار در بیان مطالب در اشعار، افزود: یکی از ۱۱ شیوه اثرگذاری بر افکار عمومی تکرار است؛ تکرار برای تأکید و در حافظه ماندن؛ اما فراموش نشود تکرار باید متناوب و متناسب باشد وگرنه موجب دل‌زدگی مخاطب می‌شود.

 در دامه این نشست؛ ۵ تَن از شاعران به معرفی کتاب‌ در حوزه شعر و ادبیات پرداختند که به شرح زیر است؛

محمود اکرامی‌فر کتاب «دست خون» نوشته علی‌محمد مؤدب را معرفی کرد و توضیح داد: «دست خون» یک منظومه بلند، واحد و یکپارچه ادبی است که در قالب چارپاره سروده شده است. شاعر در این منظومه بلند، واگویه‌هایی از کودکی تا بزرگسالی را روایت کرده است. مؤدب در «دست خون» روایت خود از انقلاب، دفاع مقدس و پس از آن را به خواننده ارائه می‌کند. این شاعر در این منظومه طبع لطیف و صریح خود را به خواننده نمایانده و نشان می‌دهد که علاوه بر این که لطافات باران را در شعرش دارد صراحت و تیزی شمشیر را نیز همراه شعرش کرده تا موضع و موقعیت خود را نشان دهد.

تیمور غلامی نیز در ادامه نشست، کتاب «بهار خواب» نوشته محمدحسین نجفی را معرفی کرد و گفت: بن‌مایه سروده های این مجموعه را اشعار اجتماعی، عاشقانه و آیینی تشکل می‌دهد. نجفی از طرفی روحی لطیف دارد و این سبب شده وقایعی که باعث سرودن اشعار شده، بکر و متعلّق به خود او باشند؛ از طرف دیگر به واسطه مطالعه مدوّن و دقیق، به سلاح و روش گفتار متعالی نیز آگاه است.

مجموعه «گهواره‌ای برای کلاغ‌های ته باغ» اثر رضا فلاح بجنوردی، کتاب دیگری بود که در این نشست توسط اباصلت رضوانی معرفی شد.

رضوانی در معرفی این کتاب، بیان کرد: این مجموعه در دو قسمت اشعار سپید و هاشورها تنظیم شده که قسمت اول شامل ۳۲ قطعه شعر سپید ازاین شاعرخوش ذوق خراسانی ا و قسمت دوم شامل ۲۱ هاشور بسیار لطیف و خواندنی است. از بارزترین ویژگی‌های مشترک میان شعرهای این مجموعه که بیشتر سروده‌های دهه ۸۰ را در برمی گیرد، صمیمیت و زلالی زبان در آن‌هاست که باعث می‌شود خواننده گاه «نوعی سهل و ممتنع‌گرایی» را احساس کند.

موسی‌الرضا بهنام‌فر نیز در این نشست، کتاب «پذیرفتن» نوشته گروس عبدالملکیان را معرفی کرد و گفت: این که شعر معاصر فارسی با اجرای شگردهای خاص خود در دهه‌های اخیر رویکردی فلسفی و گاه شبه‌فلسفی را نسبت به وضعیت متناقض‌نمای بشر در جهان پیرامون به عهده گرفته، سخنی است که بارها گفته‌اند و شنیده‌ایم. اتفاقی که سبب شد تا پرداخت مفاهیم و پدیده‌ها در نوشتار، با گذر از معیارهای تثبیت شده‌ شعرفارسی به بازتاب سطحی متفاوت از سرایش منجر شود تا هر بار با خلق فضاهای عینی و محسوس در بیان، مضامین، فرم، ساختار و زبان شعرها، نوشتاری مملو از گسست و دگردیسی در اندیشه و جهان‌نگری‌های شاعرانه بیافریند.

نرگس برهنمد نیز در پایان نشست به معرفی «مجموعه‌ای از کتب کودکان» از نشر کانون فرهنگی کودک و نوجوان پرداختند و از اهمیت شعر کودک صحبت کرد.

گفتنی است پاسداشت و تجلیل از استاد احمد شاهد شاعر، ادیب و پژوهشگر پیشکسوت اسفراینی از جمله بخش‌های دیگر این برنامه بود.

 

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: