داخلی
»مطالب کتابداری
»کتابخانه های عمومی
گردهمایی شاعران گیلانی در نشست کتابخوان شعر
به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانههای عمومی گیلان، با همکاری اداره کل کتابخانهها و موسسه فرهنگی شهرستان ادب و حضور شاعران برجسته گیلانی، نشست کتابخوان شعر در کتابخانه میرزا کوچک جنگلی رشت برگزار شد.
مدیرکل کتابخانههای عمومی گیلان در این نشست اظهار داشت: برگزاری نشستهای کتابخوان یک وظیفه و تکلیف برای نهاد کتابخانههای عمومی است، تکلیفی که از وظایف سنتی کتابخانهها فراتر رفته است.
نوری نهاد کتابخانههای عمومی را تنها متولی کتاب و کتابخوانی در کشور ندانست و تصریح کرد: دستگاههای فرهنگی مختلف ذیل مجموعه شورای فرهنگ عمومی در این زمینه فعالیت میکنند و از برآیند همکاریهای این دستگاههای فرهنگی کتابخوانی در کشور رونق و سرانه مطالعه افزایش مییابد. بنابراین برماست که همدل و هماهنگ برای ترویج فرهنگ مطالعه گام برداریم.
قربان ولیئی، از شاعران برجسته کشور در ادامه به معرفی دو کتاب با هدف بررسی شعر پس از نیما پرداخت و گفت: در خصوص شعر معاصر و پس از نیما پژوهشهای علمی بسیار اندکی موجود است؛ یکی از مهمترین کتابهایی که با توجه به دیدگاههای جدید نقد ادبی چون منطق گفتگویی میکائیل باختین و نظریههای یولی لوتمان روسی نگارش شده، کتاب «طلیعه تجدید در شعر فارسی» اثر احمد کریمی حکاک است. کریمی حکاک از پژوهشگران گمنام ایرانی در خارج از کشور است که به پژوهشهای ادبی میپردازد؛ این کتاب با نمونههای عینی، آرامآرام تحول گفتمان سنتی به گفتمان جدید شعر پس از نیما را نشان میدهد.
وی در ادامه به معرفی کتاب «نقد بیدل» اثر صلاحالدین سلجوقی پرداخت و بیان کرد: این کتاب ۵۰ سال پیش نوشته و در سال ۸۸ در ایران به چاپ رسید.
این استاد ادبیات ادامه داد: پس از نیما، شعر به بیانی عاطفی و انفعالی شخصی تبدیل شد، در حالیکه شعر گذشته مبتنی بر معرفت و تأمل عمیق در هستی و خود بود. برای کاهش فقر اندیشه بعد از نیما باید کتاب شاعران حکیم و خردمند مطالعه شود. عبدالقادر بیدل دهلوی از آخرین شاعران حکیم است که آثار او در صورت و معنا در نوع خود بینظیر بوده و یکی از قلههای اوج ادبیات فارسی است. «نقد بیدل» دریچه خوبی برای ورود به جهان عبدالقادر بیدل دهلوی است و لایههای بسیار عمیقی دارد.
در ادامه جلیل واقع طلب اظهار داشت: شعر فقط بازی با کلمات نیست، باید قابلدرک باشد. تأثیرگذاری شعر نیازمند مقید بودن به مؤلفههای آن است؛ ردیف، قافیه و وزن عناصر اصلی در شعر است. همچنین موسیقی از عناصر اصلی شعر است که در شعر سپید نیز دیده میشود. باید اندیشه پشت شعر باشد تا تأثیرگذار شود.
آرش پورعلیزاده، از شاعران برجسته استان نیز در این نشست کتابخوان با معرفی کتاب «چمدان معطر» مجموعه غزل مهدی فرجی، شاعر کاشانی گفت: این کتاب مجموعهای از اشعار عاشقانه، شامل ۲۵ غزل و یک قصیده در مدح استاد محمدرضا شفیعی کدکنی است.
وی گرایش به سعدی و بازآفرینی سعدی با نگاه امروزی را ویژگی اصلی این کتاب دانست و گفت: این کتاب درعینحال که دارای رویکرد استحاله سعدی در دنیای مدرن است به دنیای اطراف نیز بیاعتنا نیست و استفاده از عناصر و مؤلفههای محیط در آن دیده میشود.
پورعلیزاده با بیان اینکه در سالهای دهه ۷۰ تب مدرن شدن و گرایش به برخی جریانها رواج یافت، گفت: نگاه شاعران آن دوران به سنت و شعر کلاسیک بسیار ضعیف شد؛ در سالهای آغازین دهه ۸۰، این جریان افول یافت و جریان دیگری شکل گرفت که بهشدت جامعه ادبی را به سبک هندی بهویژه بیدل سوق داد. این جریان غزل معاصر را به شیوه سعدی ترویج میکرد و به نظر بنده یکی از نمایندههای این سبک در بین شاعران جوان، مهدی فرجی است که سهل و ممتنع نویسی عاشقانه در حوزه محتوا، رویکردهای زمانی، خلق تصاویر و شور عاشقانه سعدی قرن هفتم را به این شاعر جوان پیوند میزند.
پونه نیکویی از شاعران دیگری بود که در این نشست به معرفی کتابی با عنوان «رستاخیز کلمات» از شفیعی کدکنی پرداخت و گفت: این کتاب گفتارهایی درباره نظریه ادبی صورتگرایان روس در حوزه فرم و فرمالیسم است. کتابی که ابعاد مختلف این نظریه را با نگاهی تطبیقی بررسی و آن را در ۴۰ مقاله تشریح کرده است.
رضا نیکوکار از دیگر شاعران استان به معرفی دو مجموعه شعر از مرضیه فرمانی پرداخت و گفت: مجموعه غزل «فروپاشی» شامل ۳۵ قطعه است که اشعار این شاعر جوان را در بازه زمانی سالهای ۹۰ تا ۹۶ دربرمی گیرد. همچنین کتاب «شرحه» که توسط انتشارات فصل پنجم منتشر شد شامل ۴۰ اثر کلاسیک با مضمون عاشقانه است.
گفتنی است، در پایان این نشست ضمن اهدای لوح یادبود نشست کتابخوان شعر گیلان از شعرای کتابخوان تجلیل شد.
۱. از توهین به افراد، قومیتها و نژادها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهامزنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیامها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمانها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.