داخلی
»مطالب کتابداری
»گزارش
سمینار «بازاریابی محتوا: مفاهیم و مدلها» برگزار شد
به گزارش لیزنا، دومین سمینار تخصصی «بازاریای محتوا: مفاهیم و مدلها» با استقبال خوب مخاطبان و با حضور دکتر علیرضا نوروزی و برخی از صاحبنظران حوزه علم اطلاعات و دانششناسی، کارشناسان بازاریابی و جمعی از دانشجویان دکتری و سایر علاقهمندان، ساعت 10 روز شنبه 29 خردادماه در سالن سمینارها در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار شد.
در ابتدای این سمینار، دکتر علیرضا نوروزی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران، ضمن خوشآمدگویی به حضار، به دلایل و ضرورت برگزاری این سمینار اشاره کرد. پس از آن، زهرا ناصری دانشجوی دکتری مدیریت اطلاعات دانشگاه تهران، به جزئیات بیشتر موضوع پرداخت و بازاریابی را «هنر عوض کردن عقاید مردم و یا حفظ عقاید آنها در صورت همراستا بودن با اهداف بازاریاب» تعریف کرد. از نظر وی بازاریابی «فرایندی انسانی در جهت افزایش مبادلات و برآوردن نیازها» است.
وی به 136 نوع استراتژی بازاریابی اشاره کرد و بیان داشت که بازاریابی هم اکنون دو نسل (محصولگرا و مشتریمداری) را پشت سر گذرانده و در نسل سوم (ارزش مداری) به سر میبرد. دوره ای که در آن نه فروش مستقیم محصول و نه برآوردن نیازهای مشتری راهکار اصلی جذب و ماندگاری مشتری است، بلکه انتقال ارزش به مشتری و ارائه راه حل به وی در راستای کاهش دغدغه های خریدار کلید موفقیت بازاریابی امروزی است. وی در این راستا، از محتوا به عنوان پادشاه یاد کرد و ضمن بیان ویژگیهای محتوای گریت، آینده بازاریابی را بر مکالمات و انتقال محتوای ارزشمند به مشتری در جهت کمک کردن به آنها عنوان کرد.
ناصری در ادامه، به تعریف محتوا، انواع محتوا از نظر تاثیرگذاری آن بر رفتار مشتریان در فرایند قیف خرید پرداخت. سپس به طور خاص به مقوله بازاریابی محتوا به عنوان استراتژی «تولید، اشتراک و ایجاد ارزش به مشتری به منظور جذب، دستیابی، درگیر کردن و حفظ آنان» پرداخت و عناصر و ابعاد این استراتژی را تشریح کرد و ضمن مقایسه آن با تبلیغات، دلایل اصلی حرکت به سمت این استراتژی را اینگونه بیان کرد: «امروزه تمایلات خریداران تغییر کرده است مشتری امروزی به دنبال آن است که در فرآیند خرید هوشمندانه عمل کند. بنابراین تا دلایل خرید یک محصول برای مشتری روشن نشده باشد حاضر به خرید آن محصول نیست. تبلیغات و سایر استراتژیهای بازاریابی سنتی از آنجایی که رویکرد محصولگرا (متقاعدسازی تهاجمی) دارند در هوشمندسازی مشتریان ناتوان عمل میکنند.»
وی افزود: «از سوی دیگر شرکتها به دنبال استراتژی هستند که با کمترین هزینه بیشترین تاثیرگذاری را بر رفتار مشتری و تبدیل آن به خریدار وفادار داشته باشد، تبلیغات پرزرق و برق هر چند در جذب مشتریان احتمالی تاثیرگذار است اما فاقد توانایی لازم در تبدیل مشتریان احتمالی به خریداران وفادار است. از سوی دیگر، شرکتها و واحدهای کسب و کار در زمینه فعالیت خود از تخصص و دانش بالایی برخوردار هستند، بنابراین آنها با به کارگیری استراتژی بازاریابی محتوا و انتقال محتوای با کیفیت و قابل اطمینان میتوانند مشتریان بالقوه زیادی را جذب کنند. آسان و ارزان بودن استفاده از فناوری نیز فرصتی است برای کسب و کارها تا هر چه راحتتر با نشر محتوا مشتریان مشتاق به اطلاعات را جذب کنند.»
دانشجوی دکتری دانشگاه تهران، همچنین با ارائه نمونه هایی از به کارگیری این استراتژی اثربخشی آن را در «افزایش آگاهی از نام تجاری، در جذب مشتریان سرنخ، در تبدیل مشتری به خریدار وفاداری، در افزایش ترافیک وبگاه، بهبود رتبه بندی توسط موتورهای کاوش (سئو) و در نهایت اعتمادسازی مشتری به محصول و افزایش فروش» نشان داد.
پس از آن، انواع مدلهای این استراتژی، از جمله مدل بن، مدل پولیزی و بارت، مدل تاکر برای تولید محتوای ارزشمند به همراه مولفه های هر مدل تشریح شد و مدل S.A. V.E. به عنوان جایگزینی مناسب برای مدل آمیخته بازاریابی که همخوان با محیط تجارت محتوا محور امروزی است، ارائه شد.
ناصری پس از تشریح گامهای پیاده سازی استراتژی بازاریابی محتوا (هشت گام از برنامه ریزی تا سنجش اثربخشی)، چهارچوب پیشنهادی خود را به عنوان نقشه راه برای استراتژیست های محتوا ارائه داد.
در نهایت، این سمینار با جمعبندی دکتر علیرضا نوروزی با تاکید بر کاربردهای این استراتژی برای سایر کسب و کارهای تولیدی و خدماتی و برندسازی شخصی، پرسش و پاسخ حضار و پخش کلیپ به عنوان نمونهای از به کارگیری این استراتژی در صنعت نوشابهرسازی و لاستیک سازی برای درک بهتر موضوع، پایان یافت.
۱. از توهین به افراد، قومیتها و نژادها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهامزنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیامها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمانها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.