داخلی
»مطالب کتابداری
»گزارش
رواج مسألهسازی به جای مسألهیابی: یکی از مشکلات مقالات علمی
به گزارش خبرنگار لیزنا، کارگاه آموزشی «شیوه نگارش مقاله تحقیقی» در موسسه تحقیقاتی پژوهشی پارس آذرخش با حضور دکتر فتاحی از ساعت 9 صبح سی ام آذر ماه در استان قم شد. در ابتدا دکتر رحمت الله فتاحی، استاد گروه علوم کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه فردوسی مشهد علاوه بر قابلیتهای علمی به لزوم فراگیری چارچوبهای نظری اشاره کرد.
سپس وی با تقسیمبندی مطالب در 4 فصل مختلف، آموزش نگارش مقاله را به صورت تعاملی و همراه با تمرین عملی در حین آموزش آغاز کرد. فصولی که به آنها پرداخته شد عبارتند از:
دکتر فتاحی با طرح این پرسش از حاضرین خواست تا هدف خود را از شرکت در کارگاه بیان کنند تا ضمن آشنایی شرکتکنندگان با هدف نوشتن مقاله علمی، دغدغه ذهنی برای آنها به وجود آورد تا همیشه در زندگی به اهداف خود بیاندیشند.
وی در ادامه ارزش نوشتن و نشر- نوشتن به منزله بهترین و پایدارترین نوع ارتباط- جایگاه مقاله تحقیقی در تولید و نشر دانش- پر کردن فضاهای خالی در تحقیقات- رشد آگاهیهای انسان- ایجاد انگیزش در جامعه- توسعه ایدههای نو- توسعه پژوهشهای بیشتر- افزایش توان کتابداران در تالیف و نشر- افزایش پویایی در حرفه- مطرح کردن اندیشههای خود و ...را به عنوان اهداف کلی در نگارش مقاله علمی دانست.
عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد، در ادامه مبحث ملاحظات کلی درباره نوشتن را اینگونه برشمرد: انگیزه و خواست قوی و پایدار داشته باشید- اعتماد به نفس داشته باشید- به اندازه کافی مطالعه داشته باشید- واقع بینانه کار کنید- جدی باشید و از روی برنامه زمان بندی شده کار کنید- خود را به جای خوانندگان و داوران کارتان بگذارید- از ارزش و اهمیت مقاله خود مطمئن باشید- حتما حرف تازهای برای گفتن داشته باشید- با حتما از زاویه و رویکرد جدیدی به موضوع نگاه کنید- همواره در شرایطی کار کنید که تمرکز داشته باشید.
در ادامه دکتر فتاحی به شرکت کنندگان عادت به نوشتن برای تقویت فرهنگ نوشتاری جامعه توصیه کرد و البته بر نکاتی مثل پرهیز از زیاده نویسی، مبهم نویسی، بی هدف نویسی و ... تاکید کرد.
وی ضمن معرفی انواع مقاله علمی و ذکر وجوه تفاوت آنها، مراحل نگارش مقاله علمی را به 18 مرحله تقسیم و این مراحل را با ذکر مثال و تمرین عملی به طور مشروح توضیح داد.
در این مرحله بخشهای مورد نیاز یک مقاله علمی معرفی شد و همچنین دکتر فتاحی در مورد ساختار که در مقاله علمی بسیار حائز اهمیت است توضیحاتی ارائه کرد.
دکتر رحمت الله در خلال مباحث به سیستم آموزشی در ایران اشاره کرده، و ضعف آن را در آموزش تفکر خلاق، تفکر انتقادی و همچنین مطالعه تحلیلی دانست.
وی یکی از مشکلات عمده محققان را در نگارش مقاله علمی در قدم اول، نیافتن موضوع عنوان کرد. در حالی که موضوعات زیاد و بدیعی هستند که نیاز به تحقیق دارند.
دکتر فتاحی به مقاله دکتر دیانی با عنوان افول مسأله یابی و ظهور مسأله سازی اشاره کرد و یکی از مشکلات مقالات را به جای مسأله یابی، مسأله سازی دانست.
استاد دانشگاه فردوسی مشهد، به دانشجویان که در ابتدای راه نوشتن مقاله هستند توصیه کرد که برای یافتن ایده و موضوع مقاله به فهرست مندرجات مجلات تخصصی رشته مراجعه کنند و هیچگاه مطالعه را فراموش نکنند.
کارگاه «شیوه نگارش مقاله علمی» در ساعت 15 به پایان رسید.
خبرنگار: نیره خداداد شهری
۱. از توهین به افراد، قومیتها و نژادها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهامزنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیامها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمانها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.