داخلی
»مطالب کتابداری
»گفتگو
آموزش و پرورش کتابداران را استخدام نمی کند!
طبق صحبت های قبلی که خبرگزاری لیزنا با مدیران آموزش و پرورش داشته است بر اساس «سند تحول آموزش و پرورش» ایجاد مدارس مطلوب از برنامه های اصلی این وزارتخانه محسوب می شود. چنانچه مهدی فیض، معاون سابق پرورشی و فرهنگی آن خبر از بازگشت پست کتابدار به مدارس داده بود. به گفته وی در مدل مدارس مطلوب با توجه به اهمیت نقش کتابدار قرار بود این پست به مدارس ایران باز گردد.
اما در گفتگویی که خبرنگار لیزنا با ناصر سلیمان زاده، سرپرست اداره کل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش - با توجه به انتشار فراخوان استخدام این وزارتخانه در روزهای آتی - داشته است، وی از عدم برنامه ریزی جهت استخدام کتابداران و بازگشت پست کتابدار به مدارس خبر داد.
سلیمان زاده گفت: در حال حاضر به علت کمبود شدید نیروی انسانی، اولویت اول ما کلاس های آموزشی است. پستی تحت عنوان کتابدار در استخدامی های امسال وجود نخواهد داشت و سهمیه ای برای کتابداران در نظر نداریم.
او افزود: برخی مدارس ممکن است نیرویی را داشته باشند که علاقمند به انجام امور کتابداری باشد، مانند معلم، معاون و یا مدیر مدرسه و در کنار وظایف خود این کار را نیز انجام دهد. اما به شکل رسمی فعلاً و در حال حاضر نمیتوانیم چنین عنوانی در مدارس داشته باشیم.
سرپرست اداره کل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش اصلی ترین دلیل این مسئله را کمبودن ردیف های استخدامی این وزارتخانه علی رغم کمبود شدید نیروی انسانی عنوان کرد و توضیح داد: زمانی که ما کمبود نیروی انسانی بسیار زیادی داریم ولی ردیف استخدامی بسیار کمی به ما تعلق می گیرد مسلما اولویت اول را کلاس درس قرار می دهیم. کتابخانه پشتیبانی برای کلاس های درس محسوب می شود. ما می توانیم برای معلمین این تکلیف را ایجاد کنیم که در یکی از ساعت درس، دانش آموزان را به کتابخانه ببرند و از کتاب های کتابخانه مدرسه استفاده کنند؛ اما عمده ترین مسئله ما در حال حاضر حضور معلم در کلاس های درس است. بعد از رفع شدن این اولویت می توان به موارد ضروری دیگر نیز فکر کرد.
سلیمانزاده در پاسخ به سوالی در مورد تاثیر میزان بودجه آموزش و پرورش در تصمیمات اتخاذ شده توسط این وزارتخانه جهت استخدام نیروی انسانی گفت: دولت بر اساس توان خود و یا محاسباتی که انجام داده است مجوز لازم برای تعداد استخدامی ها را مشخص می کند. برنامه ریزی های ما نیز بر اساس مجوزی است که دولت برای ما تعیین کرده است. ما مجبور هستیم اولویتبندی کنیم و اولویت اول ما نیز معلم ها هستند. سازمان سنجش با مجوز سازمان اداره استخدامی آگهی استخدام را بر روی پرتال خود قرار میدهد و پس از ثبتنام داوطلبین در آن، آزمون استخدامی برگزار می شود.
وی تاکید کرد: البته ما پست کتابدار را حذف نکردیم بلکه در استخدامی های جدید خود نیرویی به آن اختصاص ندادیم. برای مثال مانند این است که گاهی کار اصلی زنده نگه داشتن یک فرد مصدوم است. ترمیم دست و پای شکسته فرد آسیب دیده در مرحله بعد قرار دارد. در آموزش و پرورش نیاز اصلی ما معلم برای بچه های حاضر در کلاس های درس است. کتابخانه میتواند با کمک معاون، مدیر، معلمین و غیره مورد استفاده دانش آموزان قرار گیرد.
لازم به ذکر است برای آموزش و پرورش امسال ۱۵هزار ردیف استخدامی اختصاص یافته و ۲هزار و ۳۶۸ ردیف استخدامی نیز از دو سال قبل باقی مانده است؛ بر این اساس امسال آموزش و پرورش برای جذب نیرو در ۱۷ هزار و ۳۶۸ ردیف استخدامی، آزمون برگزار می نماید.
حالا که اسمش به آزمون آموزش و پرورش به عنوان معلم پرورشی اومده با اسم جدید علم اطلاعات و کتابداری و اطلاع رسانی هست .
گناه ما چیه که تو مدرکمون پسوند اطلاع رسانی نیست در حالی که کتابداری ریشه همه اینهاست
اومدین تیشه به ریشه کتابداری زدین اسمشو عوض کردین
خواهشمندم این رشته رو در آزمون استخدامی آموزش و پرورش اضافه کنید
بنده ۱۲سال کارشناسی کتابداری دارم و بیکارم
من واقعا نمیدونم وقتی رشته کتابداری هیچ استخدامی نداره چه دلیلی داره توی دانشگاه تا مقطع دکترا تدریس میشه وقتی کشور به سمت کتابدار احساس نیاز نمیکنه و روز به روز کتابخونه ها در کشور کمرنگتر میشه. جالب اینجاست اساتید اعتقاد دارن که این رشته کارش زیاده و بیماریهای این رشته زیاده. بخدا به ما ظلم شد ظلم
در مدرسه ای دولتی در شاهرود که خاله ام در آنجا شاغل است چندین بار مدیر مدرسه اعلام نیرویی را کرده است که کتابدار باشد چون معاون پرورشی یک پایش در دفترش است و پای دیگرش در ساختمان کتابخانه
لطفا رسیدگی کنید به این امورات
اگر میخاهید جامعه اموزشی را ارتقا دهید میتوانم به قاطعیت بیان کنم که در هر مدرسه ای باید باید کتابداری وجود داشته باشد....
فکر میکنم آقای سلیمان زاده (سرپرست......) اگه یه کمی به خودشون زحمت میدادن و درمورد این رشته از کارشناسان مربوطه جویا میشدن خیلی بهتر بود تا اینکه نظر شخصی خودشونو تحمیل کنن
مثل اینکه ایشون خبر ندارن که چرا آقای مهدی فیضی (معاون سابق پرورشی و فرهنگی) و... تاکید بر این داشتن که باید کتابدار در مدرسه حضور داشته باشه
و....................
و در آخر اینکه خود فعالین دانشجویی دانشگاه ها و بزرگان کتابداری نسبت به چنین مسائلی باید ورود کنن و ......
جامعه ایی که به این باور نرسه که کتابخونه قلب تپنده ی هر نهادی هستش بایدم اونو به دست و پا تشبیه کنه
با کمی تامل و اغماض می توان به محضر سرپرست اداره کل امور اداری آموزش و پرورش شما اگر می توانید آموزش بیمار خود را درست کنید و به مشکلات آن رسیدگی کنید تا بعدا اگر تونستید پست کتابدار را متحول کنید ما هم کتابخانه مدرسه را در دوران تحصیل دیدیم که همیشه بسته بود می دونی چرا بسته بود؟ چون معاون یا معلم جنابعالی مسئول انجا بود که همیشه خسته و خواب آلود بود حوصله نداشت باز کند حالا شما برو مدیر یا ناظم را بگذار مسئول؟ چطوری فکر کردی؟ تنهایی فکر کردی یا با کسی مشورت کردی که اینطوری مثل بلبل حرف میزنی؟
یکی روز یک معلم و دوستی از من پرسید که چگونه میشود دانش آموزان را کتابخوان کرد پاسخ من دو کلمه بود کتابخانه و کتابدار
حال پاسخ سرپرست اداره کل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش کاملاً برای من مشخص نیست ازاینقرار که نیاز ما نیروی انسانی است که تربیتیافته برای کلاس درس باشد یعنی معلم باشد. حالا پرسش من این است کتابخانه مگر کلاس درس نیست آنهم کلاس درس است و معلم آن کتابدار است. ازنظر یک کتابدار، کتابخانه مدرسه بخشی از آموزش است نه پشتیبان برای دانشآموز، کتابفروشی نیست محل مقدس دانش است که جزء ضروریترین نیازهای یک مدرسه بهحساب میاید و مدیر آن کتابدار است. وقتی پاسخ میدهید که ما میتوانیم برای معلمین این تکلیف (پست کتابدار) را ایجاد کنیم؛ یعنی کار کتابدار را به معلم محول کردید چگونه میتوانید پست کتابدار را نادیده بگیر و وظیفه آن را به معلم بسپارید؟ من که بهعنوان یک کتابدار به این قضیه اعتراض دارم. یک معلم نمیتواند کتابدار باشد به دلیل اینکه دانش کتابداری را نمیداند شاید به آن آشنایی داشته باشد ولی تخصص ان را مسلماً ندارد. در ضمن وقتیکه آموزش و پرورش کتابدار استخدام نمیکند یعنی پستی با این عنوان ندارد. اگر هم دارد به معاون مدرسه سپرده است
بههرحال پاسخهای ازایندست قانعکننده نیست. سیاستگذار باید به این موضوع توجه داشته باشد که کتابخانه و کتابدار باهم معنا دارد و این پست نیز از اساسیترین پستهای مدرسه است هیچ تفاوتی با معاون و مدیر ندارد و همچنین آموزش در چند محور معنا و موضوعیت پیدا میکند یکی در کلاس درس و آزمایش و دیگری در کتابخانه، کار معلم آموزش کتاب درسی و وظایفی دیگری که مشخص است و کار "کتابدار آموزشی" در اختیار نهادن اطلاعات برای پژوهش دانش آموزان است .
به هرحال نتیجه سخنانم این است که پست کتابدار و شغل کتابداری در بخشی از اندیشه سیاست گذاران بی اهمیت و ساده انگاران است و در این مورد سیاست های مسئولین محترم لازم است بازاندیشی و تجدید گردد.
کریم خانی فارغ التحصیل علم اطلاعات
با سپاس
کلا در اشتباهید و البته توقع بیشتری هم نمیره از این سیستم بیمار آموزشی. معلومه نباید هم متوجه باشید که نیاز به کتابدار و کتابخواندن چقدر میتونه مفید باشه. متاسفم.