کد خبر: 47187
تاریخ انتشار: شنبه, 09 ارديبهشت 1402 - 13:58

داخلی

»

کتاب

کتاب ارتقاء بازیابی اطلاعات منتشر شد

منبع : لیزنا
کتاب «ارتقاء بازیابی اطلاعات در سامانه­‌های کتابخانه­ دیجیتالی»، ویژه متخصصان علوم اطلاعات و دانش‌شناسی منتشر شد.
کتاب ارتقاء بازیابی اطلاعات منتشر شد

به گزارش لیزنا ، این کتاب توسط انتشارات سنجش و دانش در سال 1401 منتشر و در قالب سه فصل تنظیم  شده است. در فصل اول به کلیات موضوع بازیابی اطلاعات، چالش‌ها و راهبردهای مؤثر آن پرداخته می‌شود. در فصل دوم، مروری بر پیشینه‌های مرتبط با موضوع این پژوهش و نقاط تمایز با آنها انجام شده و در فصل سوم نیز، انواع مدل‌های بازیابی اطلاعات و تکنیک‌ها و رویکردهای نظام‌های بازیابی معنایی اطلاعات، کتابخانه‌های دیجیتالی معنایی، و نقش متن‌کاوی و هستان‌شناسی‌ها مورد بررسی قرار گرفته است.

این کتاب به قلم دکتر حمیده جعفری‌پاورسی، دکتر نجلا حریری، دکتر مهدی علیپور‌حافظی، دکتر فهیمه باب‌الحوائجی، و دکتر مریم خادمی نوشته شده که جملگی از اساتید و متخصصان حوزه سازماندهی، فناوری و بازیابی اطلاعات و دانش هستند.

امروزه، با توجه به گستره و تنوع اطلاعات موجود، استفاده از ابزارهایی نظیر سرعنوان‌های موضوعی و اصطلاحنامه‌ها ناکافی به نظر می‌رسد و روش‌های مرسوم نمایه‌سازی اطلاعات دیگر پاسخگوی نیازهای دقیق و ویژه کاربران فعلی با ذائقه‌ها و رفتارهای اطلاع‌یابی متفاوت نیست. چندی است که روش‌هایی نظیر تکنیک‌های پیچیده هوش مصنوعی و پردازش زبان طبیعی، داده‌‌کاوی، هستان‌شناسی‌ها، نظام‌های توصیه‌گر برای افزودن وجوه معنایی به نتایج بازیابی اطلاعات در سامانه‌های کتابخانه‌های دیجیتالی و افزایش دقت این نظام‌ها با رعایت جامعیت و یکپارچگی نتایج آنها بسیار مورد توجه بوده و کارایی بالایی دارد. مؤلفان این کتاب کوشیده‌اند تا زمینه معرفی مدل‌های مختلف بازیابی اطلاعات را فراهم کرده و به ارائه مدل عملیاتی جدید از تلفیق چندین مدل با استفاده از رویکردهای نوین  معنایی و تکنیک‌های داده‌کاوی بپردازند. از نگاه پژوهشگران و متخصصان این حوزه رویکردهای ارتقاء بازیابی اطلاعات با محور معنایی و سیستم‌مدار (و نه صرفاً کاربرمدار) و مدل‌سازی آنها نقطه عطف این اثر تلقی می‌شود و رشته علم اطلاعات به غنی‌سازی محتوای آثاری از این دست نیاز دارد.

این کتاب در قطع وزیری و با قیمت 65 هزار تومان عرضه شده است.