داخلی
»مطالب کتابداری
»کتابخانه و کتابداری
لیزنا: پاتوقی پویا برای آگاهی، دانایی، خرد، و عمل
به گزارش لیزنا، دکتر علیرضا اسفندیاری مقدم دانشیار علم اطلاعات و دانششناسی، و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد علیآباد کتول، به مناسبت هفتمین سالگرد تاسیس لیزنا، پیامی برای این رسانه ارسال کرده است.
متن پیام به شرح زیر است:
وقتی مروری کلی بر شعارهای نشستهای سالانه ایفلا از سال 2001 تا 2017 داشتم، یعنی "بوستون ایالات متحده (2001): تغییر در عصر دانش"؛ "گلاسکو اسکاتلند (2002): کتابخانهها برای زندگی"؛ "برلین آلمان (2003): کتابخانه، پاتوق دسترسی به رسانه، اطلاعات و فرهنگ"؛ "بوینس آرس آرژانتین (2004): کتابخانهها ابزاری برای آموزش و توسعه"؛ "اسلو نروژ (2005): کتابخانهها، سفر برای اکتشاف"؛ "سئول کره جنوبی (2006): کتابخانهها، موتور محرکه جامعه دانشی و اطلاعاتی"؛ "دوربان آفریقای جنوبی (2007): کتابخانههای آینده: پیشرفت، توسعه، و مشارکت"؛ "کبک کانادا (2008): کتابخانههای بدون دیوار"؛ "میلان ایتالیا (2009): کتابخانهها، خالق آینده بر پایه گذشته"؛ "گوتنبرگ سوئد (2010): دسترسی آزاد به دانش: مبنای توسعه پایدار"؛ "سنخوآن پورتوریکو (2011): کتابخانههای یکپارچه"؛ "هلسینکی فنلاند (2012): کتابخانههای اکنون: الهامبخش، اعجاببرانگیز، توانمندساز"؛ "سنگاپور (2013): کتابخانههای آینده: توانمندیهای لایتنهایی"؛ "لیون فرانسه (2014): کتابخانهها، شهروندان، اجتماع: تلاقیگاه دانش"؛ "کیپ تاون (2015): کتابخانههای پویا: دسترسی، توسعه، و دگرگونی"؛ "اوهایو ایالات متحده (2016): همافزایی"؛ و "لهستان (2017): کتابخانهها، همبستگی، جامعه"، به دو برداشت اصلی رسیدم: یکی اینکه همه ارکان مرتبط با علم اطلاعات و دانششناسی، به عنوان حرفه و علم، ارگانیسمی زنده و پویا هستند؛ و دیگری اینکه جامعه جهانی و البته ایرانیِ این حوزه در نظریه و عمل به اصول زیر باورمند و عامل (کم و بیش) بودهاند:
با خلاقیت، ابتکار، و کنجکاوی فناوری را رام کرده به عنوان مرکب از آن استفاده کنیم؛
نفوذ فناوری: هر چه بیشتر، بهتر؛
همگامی با شرایط؛
فرصتآفرینی؛
همه راهها به اطلاعات ختم میشود؛ و
نگاهی جامع به جامعه.
حال، اگر بپذیریم که یکی از نمادهای حرفهای یک حوزه علمی، وجود انتشاراتیها و خبرگزاریهای فعال است، لیزنا مولودی مبارک و دورانساز محسوب میشود. در واقع، لیزنا را میتوان تبلور ترویج و عمل به قوانین زیربنایی علم اطلاعات و دانششناسی (رانگاناتان، گورمن، و ...) دانست که به نوبه خود، التزام عملی به آنها را برای مخاطبین و حرفهمندان این علم یادآور میشود و بازتابدهنده رخدادها، تجربیات و آموزههای مرتبط است.
به سهم خود، هفتمین سال تولد و کوشش مبتنی بر دانش لیزنا را شادباش عرض میکنم. امید که دوشادوش تکتک اعضای علم اطلاعات و دانششناسی، لیزنا و دستاندرکاران فرهیختهاش بتوانند بیش از پیش در نیل به اهداف تعریفشده خود و نیز، نهادینهسازی آرمانهایی همچون "تفکر خلاق"، "سواد اطلاعاتی"، "مدیریت تغییر"، "توانمندسازی"، "ذائقهشناسی و ذائقهآفرینی"، "باورمندی به تغییرات در مکان، کاربران، منابع، و..."، "مشارکتجویی"، "مهارتهای مدیریتی"، "تبلیغات، بازاریابی، و اطلاعفرینی"، "ارتباطات"، دسترس پذیری"، "تجربه گرایی"، "تفکر کیفی"، "فراصلاحیت نوشتن" و نظایر آنها موفق باشند.
همتش بدرقه راه کن ای طایر قدس، که دراز است ره مقصد و او [لیزنا] نوسفر است
علی اسفندیاری مقدم
۱. از توهین به افراد، قومیتها و نژادها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهامزنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیامها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمانها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.