کد خبر: 40627
تاریخ انتشار: شنبه, 30 آذر 1398 - 13:31

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

تمدید مهلت شرکت در طرح انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران

منبع : ستاد اطلاع‌رسانی رویدادهای ترویج کتابخوانی
 مهلت شرکت در ششمین دوره طرح انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران تا دهم دی‌ماه تمدید شد.
تمدید مهلت شرکت در طرح انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران

به گزارش لیزنا، شهرهای متقاضی شرکت در ششمین دوره طرح انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران  می‌توانند تا سه شنبه ۱۰دی‌ماه برنامه‌ها و فعالیت‌های‌شان را به دبیرخانه مرکزی  این رویداد ارسال کنند. دبیرخانه مرکزی در تهران، خیابان شهید مطهری، خیابان فجر (جم سابق)، نبش کیهان، شماره۷، ساختمان فجر، طبقه۵، کد پستی۱۵۸۹۷۴۳۱۱۱  قرار دارد. علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیش‌تر می‌توانند به وب‌سایت شبکه ترویج کتابخوانی به نشانی http://bookpromotion.ir  مراجعه کنند، یا با شماره تلفن‌های ۰۲۱۸۸۳۴۲۹۷۹-۸۸۳۴۲۹۸۰ تماس بگیرند.

 بر اساس فراخوان منتشر شده این رویداد، علاقه‌مندان تا ۳۰ آذرماه فرصت حضور در این جشنواره را داشتند که با توجه به استقبال خوب شهرهای مختلف کشور برای کسب عنوان پایتختی کتاب،  این مهلت تمدید شد.

بنابر اعلام این فراخوان، برنامه‌های کتابخوانی قابلیت شرکت در رقابت دارد که با همکاری دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی تدوین و با امضای شهردار و رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه شود. شهر معرفی شده به عنوان پایتخت کتاب ایران ملزم به ارائه گزارش‌های دوره‌ای منظمی از پیشرفت برنامه‌های ارائه شده به دبیرخانه است. اگر شهر انتخاب شده تا پاییز آن سال بر اساس برنامه‌ها و جدول زمان‌بندی ارائه شده فعالیت قابل توجهی نداشته باشد، احتمال تجدید نظر و پس گرفتن عنوان پایتخت کتاب براساس رأی هیئت داوران وجود خواهد داشت.

همچنین برنامه ارسالی باید دربرگیرنده معرفی مجموعه طرح‌ها و فعالیت‌های فرهنگی، ترویجی و ابتکاری در حوزه کتاب برای حداقل یک سال و حداکثر دو سال با  این شرایط  باشد: مشارکت همه اجزای صنعت نشر (پدیدآورندگان، ناشران، توزیع‌کنندگان، کتاب‌فروشان، کتاب‌داران و...)، مشارکت نهادها و فعالان حوزه کتاب و کتاب‌خوانی مانند کتابخانه‌ها، کتاب‌داران و غیره، مشارکت سازمان‌های غیردولتی و دولتی مرتبط با کتاب‌خوانی، حضور فعال مفاخر، مشاهیر و هنرمندان شاخص و محبوب، در نظر گرفتن طیف گسترده مخاطب‌ها (ازجمله زنان، کودکان، نوجوانان و ...)برنامه‌های باید اثربخش، خلاقانه و پایدار باشند .همچنین ویژگی‌های کلی برنامه‌های ارسالی شهرها به دبیرخانه انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران می‌تواند به این شرح باشد: برنامه‌ها، فعالیت‌ها و اقدام‌ها به طور ویژه برای پایتخت کتاب طراحی شده باشد. متناسب با نیازهای محلی، آیین‌های بومی و ارزش‌های دینی و ملی باشد.تأثیرات پایداری در ارتقای سطح فرهنگ کتاب‌خوانی داشته باشد. از مشارکت مردمی و پشتیبانی شرکت‌های بزرگ تجاری، کارخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی برای تأمین هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری برخوردار باشد. قابلیت الگوبرداری داشته باشد.در محتوا و شیوه اجرا نوآورانه و کیفی باشد.

پایتخت کتاب ایران از سوی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی  و ستاد شهرها و روستاهای دوستدار کتاب معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با مشارکت دستگاه‌ها و نهادهای مختلفی اعم معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران، سازمان فرهنگی سازمان ملل متحد یونسکو، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور، انجمن نویسندگان کودک و نوجوان و نهادهای دیگر برگزار می‌شود. طـرح انتخـاب و معرفـی پایتخـت کتـاب ایـران بـرای نخسـتین بـار در ۱۳۹۳ در سراسـر ایـران بـرای ترویج کتاب‌خوانی برگـزار شـد. ایـن برنامه، طرحی ملی و بومی اسـت و بر اسـاس اقتضائات کشـورمان برنامه‌ریزی و اجراشـده اسـت.

 شهرسـال یـک شـهر به‌عنوان پایتخـت کتـاب از بیـن شـهرهای نامـزد انتخـاب و معرفـی می‌شود. در پنجمین دوره برگزاری این برنامه از میان یکصد و هفتاد و دو شهر شرکت کننده در رقابت کسب عنوان پایتخت کتاب،  شهر  یزد موفق به کسب این عنوان شد. پیش‌تر شهرهای اهواز، نیشابور، بوشهر، کاشان پایتخت کتاب ایران بودند.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: