داخلی
»اخبار کتاب
باشگاه کتابخوانی زمینهساز افزایش مطالعه کودکان است
به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام ستاد اطلاعرسانی فعالیتهای ترویج کتابخوانی، «عزتالله الوندی» نویسندۀ ادبیات کودک و نوجوان که به مناسبت سالگرد باشگاههای کتابخوانی به شهر رشت سفر کرده بود، با اعلام این مطلب افزود: «حداقل کاری که باشگاههای کتابخوانی میتواند انجام دهد، قراردادن بچهها در مسیر کتابخوانی است؛ اگر فضای رقابتی وجود داشته باشد، انگیزه پیدا میکنند و لایۀ زیرین این انگیزه، ترویج کتابخوانی است. اگر کودکان متوجه شوند کتابخوانی فضای این آشنایی را برای آنها فراهم میکند، جذب آن خواهند شد.»
الوندی با اشاره به استقبال مسؤولان و کودکان و نوجوانان شهر رشت از برگزاری جام باشگاههای کتابخوانی گفت: «استقبال کودکان و نوجوانان از آیین گشایش جام باشگاهها خیلی خوب بود. با بچهها دربارۀ کتابخوانی حرف زدیم و داستان خواندیم. داستان ناتمامی برای بچهها خواندیم و از آنها خواستیم که آن را کامل کنند. این بخش از برنامه خیلی مورد توجه بچهها قرار گرفت.»
وی دربارۀ حضور نهادهای مرتبط با کتابخوانی در جشن تولد باشگاههای شهر رشت گفت: «در این برنامه نمایندههایی از نهاد کتابخانهها، ادارۀ فرهنگ و ارشاد، آموزش و پرورش، کمیسیون فرهنگی شورای شهر رشت و صنف کتابفروشان حضور داشتند که حامیان اصلی جام باشگاههای کتابخوانی در این شهر هستند.»
او با اشاره به کتابگردی کودکان و نوجوانان در شهر گفت: «ما ابتدا به کتابفروشی «جنگل» شهر رشت رفتیم که در آنجا از کودکان و نوجوانان استقبال گرمی شد و خیلی از آنها کتاب خریدند. سپس از طریق نهاد کتابخانههای عمومی شهر رشت، به کتابخانۀ «باران» رفتیم که مختص کودکان و نوجوانان بود و طراحی مناسب و منابع خوبی داشت.»
الوندی دربارۀ ماهیت تشویقی برگزاری طرحهای ترویجی نظیر جام باشگاههای کتابخوانی گفت: «وقتی اعضای باشگاههای کتابخوانی با دیگر همکلاسیهای خود تبادل نظر میکنند، اثر غیرمستقیم اما انکارناپذیری بر ترغیب آنها به کتابخوانی خواهد داشت.»
جام باشگاههای کتابخوانی اسفند ماه سال جاری، همزمان با معرفی پایتخت کتاب ایران، برگزیدگان خود را خواهد شناخت.
جناب آقای الوندی با تشکر از تلاش و فعالیت جنابعالی در امر مهم ادبیات کودکان ، به نظرمن برای ترویج کتابخوانی نیازی به وجود آوردن فضای رقابتی در کودکان نمی باشد . زیرا اگر میخواهیم ترویج مهر و دوستی و کتابخوانی در میان بچه ها داشته باشیم ، استفاده از این نوع شیوه ها ما را به سرمنزل منظور نخواهد رساند . بچه ها ابتدا با کتاب خوانی یاد می گیرند که با خودشان به صلح درونی برسند و بعد یاد می گیرند که با دیگران و محیط پیرامونشان نیز ارتباط دوستی و مهربانی برقرار سازند و به صلح بیرونی هم دست پیدا کنند.