داخلی
»اخبار کتاب
در گروههای کلیات و اطلاعرسانی و میراث پژوهی مقالات راهیافته به مرحله نهایی معرفی شدند
به گزارش لیزنا، طبق اعلام روابط عمومی موسسه خانه کتاب در سيزدهمين دوره این جشنواره، 33 مقاله در بخش کلیات و اطلاع رسانی و 68 مقاله در بخش میراث پژوهی به دبيرخانه اين جشنواره ارسال شد كه تا كنون داوري اين آثار در دو مرحله انجام شده و مقالههاي راهيافته به بخش نهايي اين جشنواره مشخص شدهاند.
در گروه کلیات و اطلاع رسانی از ميان 33 اثر ارسال شده، آثار «ابهام زدایی از اف.آر.بی.آر.به شیوه ماکسول»، نوشته ملیحه درخوش؛ «آموزش نشر و نگارش در علم اطلاعات و دانششناسی (همراه با نقد اثر آشنایی با نشر و ویراستاری)» نوشته حمید محسنی؛ «پر، اما ناپرداخته! نقدی بر کتاب روش تحقیق در علم اطلاعات و دانش شناسی» نوشته ابراهیم افشار؛ «تولید کتاب (از ابتدا تا انتها)» نوشته حمید محسنی؛ « دانشنامه ای برای کتاب و نشر» نوشته مجید رهبانی؛ «رفتار اطلاعاتی: یک غریزه تکاملی» نوشته شعله ارسطوپور؛ «روش تحقیق: روش سرقت علمی و انحطاط و انزوال تحقیق» نوشته علیرضا نوروزی؛ «روش های کیفی در پژوهش علم اطلاعات و دانش شناسی» نوشته معصومه نیکنیا؛ «سنجش و مصورسازی پراکندگی جغرافیایی ثروت علمی: مفاهیم و کاربردها» نوشته محمدرضا فرهادپور و «طراحی و مدیریت وب گاه کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی» نوشته شیما مرادی به مرحلة دوم سیزدهمین دوره جشنواره نقد کتاب راه یافتند.
از دیگر آثار راه یافته به مرحله دوم سیزدهمین دوره جشنواره نقد کتاب در گروه کلیات و اطلاع رسانی می توان به آثار «فوکوس گروه بهمثابه پژوهش کیفی» نوشته نجلا حریری؛ «کالبدشناسی و اعتبارسنجی کتابهای دانشگاهی» نوشته مظفر چشمه سهرابی؛ «کهنه اما هنوز خواندنی: نقد کتاب کتابداری و کتاب پژوهی در نوشته های نوش آفرین انصاری» نوشته آزادمهر دانش فاطمیه؛ «گذری و نظری آئینه ای بر تحولات و پیشرفت های کتابداری و اطلاع رسانی ایران» نوشته مهدی محمدی؛ «مرجعشناسی و نیاز به شناخت منابع مرجع لاتین: نقد و بررسی کتاب مرجع شناسی لاتین» نوشته سولماز زرداری و «نقش نظام حقوق مالکیت فکری در توسعه اقتصاد دانشمحور» نوشته ابوالفضل احمدزاده اشاره کرد.
همچنين، در گروه میراث پژوهی از ميان 68 آثار ارسال شده به دبيرخانه، 19 مقاله «بررسی التوسل الی الترسل بهاءالدین بغدادی و معرفی نسخ نویافته» نوشته سهیلا یوسفی؛ «بررسی انتقادی تصحیح کتاب احوال و اخبار برمکیان» نوشته سارا سعیدی؛ «بررسی نارسایی ها و کاستیهای تصحیح رساله تبصرهالمبتدی و تذکرهالمنتهی و لزوم تصحیح مجدد آن» نوشته حمزه کفاش؛ «تزلزلی پر گزند در بن کاخی بلند: نقدی بر ویراست رسالة اثبات العقل المجرد نصیرالدین طوسی و برخی از شروح آن» نوشته حمید عطائی نظری؛ «دو تحریر متفاوت از جامعالتمثیل» نوشته شهرام آزادیان و محمدعلی اجتهادیان؛ «ریشهیابی برخی از حکایات کتاب احوال و اخبار برمکیان و رفع پارهای از کاستیهای آن با تکیه بر منابع جنبی» نوشته سارا سعیدی؛ «سیاهی بر سپیدی: نقد کتابشناسی از سواد تا بیاض» نوشته نادر مطلبی کاشانی؛ «ضرورت تصحیح مجدد مجموعه رسائل عزیزبن محمد نسفی» نوشته احسان رئیسی؛ «فهرست کتابهای سنگی چاپ شبه قاره در مرکز احیای میراث اسلامی قم» نوشته منوچهر آراسته؛ «فهرست نسخههای خطی کتابخانه مرکزی ملی تبریز» نوشته علی صادق زاده وایقان و «کتابهای تازه در زمینه ایرانشناسی به زبان روسی» نوشته گودرز رشتیانی به مرحله نهایی این دوره از جشنواره راه یافتند.
همچنین مقالههای «لزوم توجه به نقش هم خانوادگی متون در تصحیح آثار کلامی (2): ارزیابی تصحیحی شتابزده از المخلص فی اصول الدین شریف مرتضی» نوشته حمید عطائی نظری؛ «معرفی و نقد کتاب نقد متن پژوهی مدرن» نوشته آزاده شریفی؛ «مکتب هنری شیراز در نسخ خطی ایران» نوشته علی صادق زاده وایقان؛ «نقد تصحیح التدوین فی اخبار قزوین» نوشته هادی درزی رامندی و محمد منصور طباطبایی؛ «نقد و بررسی فهرست نسخههای خطی کتابخانه آقا سیدکاظم میریحیی، نوشته سوسن اصیلی؛ «نقد و بررسی کتاب فرهنگ نصیری» نوشته حسین بخشی و «نیم نگاهی به فهرست نسخههای خطی کتابخانه ملی ایران(ج54)» نوشته حسین متقی از دیگر آثار راهیافته به مرحله نهایی سیزدهمین دوره جشنواره نقد کتاب در بخش میراث پژوهی معرفی شدند.
شایان ذکر است نتايج نهايي سيزدهمين دوره جشنواره نقد كتاب در هفته پاياني آذرماه مشخص و در مراسم اختتاميه از برگزيدگان تجليل ميشود.
۱. از توهین به افراد، قومیتها و نژادها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهامزنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیامها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمانها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.