داخلی
»اخبار کتاب
از کتاب «ادبیات داستانی جنگ در ایران» رونمایی شد
به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام روابط عمومی موسسه نمایشگاههای فرهنگی ایران، این کتاب نوشته مهدی سعیدی برنده کتاب سال دانشجویی ایران در سال جاری است که در 329 صفحه در تیراژ هزار نسخه در قطع رقعی توسط انتشارات جهاد دانشگاهی به چاپ رسیده است.
نویسنده این کتاب که عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی است درمراسم رونمایی از کتابش اظهارکرد: برای نوشتن اثری با موضوع ادبیات جنگ باید تعریفی از جنگ داشته باشیم.
وی افزود: تعریف ادبیات جنگ با تعیین مبانی تاریخی، جغرافیایی و سیاسی موجود باید صورت گیرد تا تمامی امور و کارها در این حوزه را در خود داشته باشد.
مهدی سعیدی گفت: نویسندگان دانشگاهی در مقالهها و پایاننامههایشان، نویسندگان و ناشران مستقل و جامعه روشنفکری و گروههای وابسته به نهادها و متولیان فرهنگی مانند حوزه هنری سه گروهی هستند که درباره ادبیات جنگ نوشتهاند.
سعیدی افزود: در ادبیات جنگ با عناوین، نام ها و اصطلاحات متنوعی مانند ادبیات پایداری و مقاومت مواجه هستیم که هر نویسنده را در دایرهای قرار داده که وی را محدود کرده و باعث شده ایدئولوژی مشخصی نداشته باشند.
نویسنده و منتقد ادبیات در نقد و بررسی این کتاب اظهار داشت: از ابتدای سال 90 یک بازخوانی در رمانهای جنگ در آثار پژوهشی داریم که نشان میدهد از یک بازهای گذشتیم و وارد بازه دیگری شدهایم.
احمد ابوالفتحی گفت: نویسنده در کتاب ادبیات داستانی جنگ در ایران با تعریف مشخصی از مساله جنگ کتابش را آغاز میکند و ادبیات رایج در ادبیات جنگ را بر اساس تعریفی از بیرون به درون انجام میدهد که یک روش علمی است.
وی با بیان این که کارکردهای پژوهشی دارای کارکردهای اجتماعی نیز است، افزود: در زمانهای هستیم که به سوی نفی دوگانههای تقابلی حرکت میکنیم تا وحدتی را در ساحت اجتماعی جامعه حاکم کنیم که بر اساس این مبنا از سال 90 به یک تعریف متعادلی از ادبیات پایداری رسیدهایم.
شایان ذکر است، دومین نمایشگاه کتاب کاشان 18 بهمن به کارخود پایان میدهد.
۱. از توهین به افراد، قومیتها و نژادها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهامزنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیامها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمانها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.