کد خبر: 32641
تاریخ انتشار: یکشنبه, 24 دی 1396 - 13:03

داخلی

»

اخبار کتاب

«كتابشناسی ماه» ويژه مهرماه منتشر شد

منبع : لیزنا
 چهل و سومین شماره «کتابشناسی ماه» از سوی موسسه خانه کتاب منتشر شد. این شماره کتاب‌های منتشر شده در مهرماه 1396 را دربردارد.
«كتابشناسی ماه» ويژه مهرماه منتشر شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی موسسه خانه كتاب، «كتابشناسی ماه» دربردارنده اطلاعات همه كتاب‌هايی است كه با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده‌اند. اين مجموعه افزون بر كتاب‌های ناشران خصوصی، انتشارات مؤسسه‌های دولتی، كتاب‌هايی با شمارگان محدود و در دسترس اعضای سازمان‌های خاص، گزارش‌های تحقيقاتی، چاپ‌كرده‌های به روش اُفست، آزمون‌نامه‌ها و كتاب‌های كمک درسی، آموزشی، نقشه‌ها و اطلس‌ها را نيز دربرمي‌گيرد.

مجيد غلامی جليسه، مديرعامل موسسه خانه كتاب در ابتدای اين اثر آورده است: «بخشی از آثار گران‌بهايی كه گذشتگان ما با هزاران سختی و مشقت به نگارش درآورده و در حفظ‌شان كوشيده بودند، به سبب بی‌مبالاتی و كم‌دقتی نسل‌های گذشته يا وقوع حوادث فرهنگ‌سوز، آهسته‌ آهسته غبار فراموشی پذيرفته به ورطه نابودی كشيده شدند. با اين‌كه دانشمندان و بزرگان دين ما از سده‌های نخست تاريخ اسلام به ثبت و ضبط اطلاعات كتاب‌های اسلامی نظر داشتند و آن را تمهيدی برای حفظ اصل اين آثار می‌دانستند، كم نيستند آثاری كه نام يا نسخه‌هايشان از ميان رفته و فقط نامی از آن‌ها در معجم‌ها و تذكره‌ها باقی‌مانده است. از‌ اين‌رو، يكی از آرزوها و حسرت‌های نسل كتاب‌پژوه ما آگاهی از نام و محتوا و ويژگی‌های آثاری است كه ديگر از آن‌ها خبر يا اثری در دست نيست.

در امتداد سنت نيكوی حفظ اطلاعات كتب، موسسه خانه كتاب كه متولی اطلاع‌رسانی كتاب ايران است، ثبت اطلاعات كتاب ايران و اطلاع‌رسانی اين حوزه را در قالب كتاب، مجله، نرم‌افزار و سايت در دستور كار خود قرار داد؛ اما در ساليان گذشته، با توجه به افزايش عناوين كتاب‌ها و تكيه‌ بر اين انديشه كه شيوه نشر الكترونيک می‌تواند جايگزين مناسبی برای ديگر شيوه‌ها باشد، روش‌های اطلاع‌رسانی خود را محدود به رسانه‌های الكترونيک كرد.

مديريت جدید خانه كتاب، پس از بررسي‌های كارشناسانه موضوع و با علم به اين‌كه برای جامعه كتاب‌دوست ايران مطالعه كاغذی همچنان در اولويت قرار دارد، در كنار تقويت اطلاع‌رسانی الكترونيک، به چاپ و انتشار مجموعه كتابشناسی ماه همت گمارد

شيوه گردآوری اين محصول به اين صورت است كه موسسه خانه كتاب به‌صورت روزانه يک نسخه از كتاب‌های اعلام وصول (مجوزی كه دبيرخانه اداره‌كل كتاب و كتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای خروج كتاب از چاپخانه و توزيع آن به ناشر می‌دهد) دريافت می‌كند. استقرار نمايندگی جهانی شابک در خانه كتاب و به‌تبع آن ارتباط مستقيم با ناشران و پديدآورندگان كتاب، روش ديگری برای دستيابی به كتاب‌های منتشر‌شده در كشور را مهيا كرده است.

علاوه بر اين، از طريق ارتباط با اداره های كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها، مراجعه به ناشران و چاپ فراخوان سالانه در روزنامه‌ها، اين اطلاعات گردآوری و تكميل می‌شوند. از آن‌جا كه خانه كتاب مرجع رسمی ارائه آمار نشر كتاب در ايران است، بسياری از ناشران برای تكميل اطلاعات آماری فعاليت خود به خانه كتاب مراجعه می‌كنند كه اين نيز باعث تكميل بانک اطلاعاتی اين مجموعه می شود.

«كتابشناسی ماه» ذيل سه سر فصل ارائه شده است؛ فصل نخست بزرگسالان، فصل دوم كودک و نوجوان، فصل سوم كمک‌درسی و آموزشی. در دو فصل نخست دو زيرمجموعه چاپ نخست و بازچاپ و در فصل سوم كتاب‌های كمک‌درسی و آموزشی در دو رده مجزا عرضه می‌شود كه رده دوم فصل سوم به كتاب‌های كمک‌درسی و آموزشی كودک و نوجوان اختصاص دارد.

محتوای «كتابشناسی ماه» براساس خلاصه سوم نسخه بيستم نظام رده‌بندی دهدهی ديویی طبقه‌بندی شده و برای موضوع‌های اسلام، زبان و ادبيات فارسی، جغرافيا و تاريخ ايران از گسترش‌های رده‌بندی دهدهی ديویی ايران استفاده شده است. به اين صورت كتاب‌ها در 10 شاخه اصلی رده‌بندی دهدهی ديویی طبقه‌بندی شده‌اند و در هر رده، به ترتيب شماره رده ديویی، ترتيب يافته‌اند.

شيوه تنظيم اطلاعات كتابشناختی اين مجموعه براساس سنت اسلامی و شرقی با عنوان كتاب شروع می‌شود. در اين شيوه كتاب‌ها نخست براساس الفبای عنوان و در پی با نام پديدآورنده در زير هر يک از شاخه‌های نظام رده‌بندی ديویی مرتب شده‌اند.

چهل و سومین شماره از «كتابشناسی ماه» ويژه مهرماه سال 1396 زيرنظر مجيد غلامی‌جليسه، در 978 صفحه، به بهای 180 هزار ريال از سوی موسسه خانه كتاب منتشر شده است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: