داخلی
»مطالب کتابداری
»کتابخانه های عمومی
برگزاری نشستهای کتابخوانی در استان تهران
به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانههای عمومی استان تهران، یازدهمین نشست کتابخوان کتابخانهای باهدف تداوم هرچه بیشتر و جذب حداکثری اعضای علاقمند به کتاب و کتابخوانی با حضور دانشآموزان پایه ششم دبستان زهره حسابی برگزار شد.
در این نشست 4 نفر به معرفی و ارائه کتابهای خوانده شده خود پرداختند که خلاصهای از کتابهای ارائه شده به شرح زیر است:
سیده عاطفه موسوی، مسئول کتابخانه عمومی جاجرود در معرفی کتاب «راز گمشده مجنون» نوشته مرضیه نظرلو گفت: کتاب «راز گمشده مجنون» برشی داستان گونه اما کاملا مستند است از زندگی، جنگ، قرارگاه نصرت و راز و رمزهای هور که بنا دارد با تصویرهای واقعی به قدر بضاعت به مخاطب نردیک و گوشهای هرچند کوتاه از ابعاد وجودی سردار بزرگ جنگ علی هاشمی را به تصویر بکشد. سعی نویسنده بر آن بوده که حقیقت خاطرات و وقایع با پردازش ذهنی و تصویرسازی خیالی آمیخته نشود و روال داستانی صرفا جهت ارتباط گرفتن با مخاطب و تاثیرپذیری بیشتر به استخدام خاطرات در آمده است.
کتاب «رویای نیمه شب» نوشته مظفر سالاری. این اثر داستانی است عاشقانه با زمینه مذهبی که حکایت از دلدادگی جوانی پاکسیرت از اهل سنت به دختری شیعه مذهب دارد که در راه وصال با موانع و اتفاقاتی تلخ و شیرین مواجه است.
«داستان راستان» نوشته مرتضی مطهری.نگارنده در مجموعه حاضر مبانی، اصول و روشهای تعلیم و تربیت، با رویکرد جامعنگری و آیندهپژوهی، بر مبنای ویژگیهای نظام اجتماعی مبتنی بر تعلیم و تربیت در هزاره سوم را مطرح کرده است.
در پایان با اهدای هدایایی به رسم یادبود از ارائه دهندگان تقدیر به عمل آمد.
دومین نشست کتابخوان مدرسه ای در مدرسه بانو فاطمه نوید روستای خانلق شهر ری برگزار شد.
به منظور ترویجخواندن میان دانش آموزان مدرسه، نشست کتابخوان مدرسهای در مدرسه بانو فاطمه نوید برای دانش آموزان پایه ششم ابتدایی برگزار شد.
در این نشست 6 نفر به معرفی کتابهای خوانده شده خود پرداختند که به شرح زیر است:
«فرشته باد» ترجمه مصطفی رحماندوست انتشارات امیر کبیر در مورد یک پدر و پسرانش است که کار کشاورزی انجام میدهند.
«سفرهای علمی پرواز مثل پرنده» از جوانا کول و انتشارات فندق، داستان سفرهای علمی خانم فریزل و بچههای مدرسه که به گردشهای علمی میروند و این داستان در مورد هواپیماها و پرواز است.
«قصههای شیرین هزار و یک شب» اثر شکوه قاسمنیا و انتشارات پیدایش. این کتاب اقتباسی از داستانهای هزار و یک شب است که داستان حکایت ماهیگیر و دیو خمره برای بچهها بازگو شد.
«فرشتههای خندان» از مسلم ناصری و انتشارات به نشر. این کتاب قصههایی از زندگی امام حسن (ع) است که داستان مژدگانی برای بچهها ارائه شد.
«بهترین جای دنیا و بیست و یک داستان دیگر» از افسانه شعبان نژاد و انتشارات محراب قلم. این کتاب شامل بیست و یک داستان جذاب است که داستان یک کاسه آش ارائه شد.
«یادگیری شاد» اثرمریم نوزرآدان و انتشارات دانه که آتنا شفیع آبادی، مسئول کتابخانه آن را معرفی کرد. این کتاب یک کتاب آموزشی فعالتهای عملی برای بازی کودکان است که این فعالیتها برای بالا بردن هوش و هیجان کودکان مناسب است.
اولین نشست کتاب خوان مدرسه ای سال 95، با حضور کتابدار مسئول کتابخانه شیخ بهایی ندا فرج اللهی، کتابدار مدرسه ابتدایی نرجس شهرستان پردیس و جمعی از دانش آموزان دبستان نرجس پردیس برگزارشد.
در این نشست 6 عنوان کتاب در موضوعات مختلف توسط کتابدار مسئول کتابخانه، معاون و تعدادی از دانش آموزان معرفی شد.
ندا فرج اللهی مسئول کتابخانه با معرفی کتاب « حریم ریحانه» نوشته نعیمه اسلاملو از کتب کتابخوان دی ماه گفت: کتاب حریم ریحانه در ۱۸ فصل موضوعاتی چون، تاریخچه پوشش و عفاف در کشورهای جهان در دورههای مختلف «در کلام بزرگان جهان، سیمای حجاب در شعر پارسی، پوشش و عفاف در اسلام و در ادیان الهی و موضوعات دیگری را در زمینه حجاب مورد بررسی قرار میدهد.
«100 دانشمند ایران و اسلام» نوشته حسین سالاری. این کتاب، مخاطب را با دستاوردهای علمی 100 دانشمند دوره اسلامی آشنا میکند که بیشتر آنها ایرانی یا پرورشیافته در فرهنگ ایرانی هستند. هر صفحه از کتاب به معرفی یکی از این دانشمندان میپردازد و فقط چند دانشمند برجسته در بیش از یک صفحه معرفی شدهاند.
«روزی که آموس بیمار شد» نوشته فیلیپ سی استید. در این کتاب میتوانیم ارزش دوستی را به دیگران یادآور شویم و ببینیم که نتیجه خوبی ما در حق دیگران، روزی به خود ما باز میگردد.
«گرمایش زمین» نوشته آگنیشکا بیسکوپ. در کتاب حاضر از مجموعه کتابهای سبز ریشههای این خطر به شکلی ساده برای نوجوانان توضیح داده شده است.
«رستم و سهراب» نوشته حمیدرضا نگهبان. در ابتدای این کتاب توضیح مختصری از فردوسی شاعر شهیر ایران داده شده و داستان کامل رستم و سهراب در قالب نظم و نثر توضیح داده شده است.
«منظومه شمسی» نوشته جاکرک وود. این کتاب مصور، حاوی سؤالات و پاسخهایی درباره منظومه شمسی است که برای نوجوانان تنظیم شده است.
در پایان نشست با برپایی ایستگاه صلواتی و اهدای جوایز از ارائهدهندگان تقدیر و تشکر به عمل آمد.
نشست کتابخوان کتابخانهای به همت شیرین امیدی مسئول کتابخانه مسلم بنعقیل اسلامشهر برگزار شد .
به گفته شیرین امیدی مسئول کتابخانه، در این نشست شش نفر از اعضاء کتابهای خوانده شده خود را به اشتراک گذاشتند که خلاصه کتابها به شرح زیر است:
«حریم ریحانه» اثر نعیمه اسلاملو. این کتاب نگاهی جامع به موضوع پوشش و حجاب و عفاف دارد و از 16 دیدگاه متنوع مورد بررسی قرار میدهد.
«قاف» اثر یاسین حجازی. این کتاب بازخوانی زندگی رسول مکرم اسلام از سه متن کهن به نامهای تفسیر سورآبادی، سیرت رسولالله و شرفالنبی است که از ولادت تا رحلت آخرین فرستاده الهی را روایت میکند.
«روزی که آموس بیمار شد» اثر فیلیپ سی استید. در این کتاب تصویری میتوانیم کودکان را با ارزش دوستی و مهربانی با دیگران آشنا کنیم همچنین میتوان این موضوع را به آنان یادآور شد که نتیجه خوبیهای ما در حق دیگران، روزی به خودمان برمیگردد.
«سکوت در انتظار» اثر مهناز صیدی. این کتاب داستان درباره دختری است به اسم ارغوان که با خواهر و مادرش زندگی میکند و در کودکی پدر خود را از دست داده است. ارغوان شرط ازدواجش را ازدواج مجدد مادرش اعلام میکند.
«زنان همیشه جوان میمانند اگر...» اثر میریام نلسون.
«توفان شن» اثر مرتضی سلطانی. در این کتاب به وسیله یکی از خلبانان هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران نوشته شده است، مستندی از فداکاریهای خلبانان این نیرو در سال های دفاع مقدس و روزهای پیش و پس از آن است
همچنین در کتابخانه زکریای رازی شهرستان ری اولین جلسه حافظخوانی با حضور اعضای علاقمند برگزار شد.
معصومه اکبری، سرپرست کتابخانه زکریای رازی با اعلام این خبر گفت: اولین نشست حافظخوانی با حضور بیش از 20 نفر از اعضای فعال کتابخانه برگزار شد.
وی افزود: به دلیل استقبال اعضای علاقمند، قرار است سلسله نشستهای حافظخوانی در کتابخانه زکریای رازی برگزار شود.
۱. از توهین به افراد، قومیتها و نژادها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهامزنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیامها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمانها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.