داخلی
»مطالب کتابداری
»کتابخانه های عمومی
دوره آموزشی «اخلاق حرفهای» ویژه کارکنان و کتابداران کتابخانههای یزد برگزار شد
به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانههای عمومی یزد، رقیه دوست فاطمیها مدیرکل کتابخانههای عمومی استان یزد در ابتدای دوره آموزشی «اخلاق حرفهای» با اشاره به اینکه برگزاری دورهها و کارگاههای آموزشی به افزایش توان و انگیزه کارکنان کمک میکند، گفت: نهاد کتابخانههای عمومی کشور برای نیل به این هدف، دورههای آموزشی مفیدی را طراحی کرده و اساتید مجرب کشوری را نیز برای تدریس در این دورهها به کار گرفته است.
وی همچنین ابراز امیدواری کرد برگزاری دوره آموزش اخلاق حرفهای و دورههای مشابه، بتواند باعث ارتقای سطح علمی و آگاهیهای فنی کتابداران استان شود.
در ادامه این دوره، مصطفی جانقلی استاد دانشگاه و عضو پژوهشکده اخلاق حرفهای دانشگاه تهران، با تشریح مؤلفههای اخلاق حرفهای در یک سازمان و نتایج و بروندادهای این موضوع، گفت: ایجاد اثربخشی مجموعه در جامعه، سلامت روانی کارکنان و مراجعان، ارتقای جایگاه اجتماعی سازمانی و فردی، تقویت معنویت سازمانی، برندسازی برای سازمان و ایجاد اعتبار حرفهای و در نهایت ارتقای درآمدهای مادی و معنوی مجموعه، از مهمترین نتایجی است که با رعایت اخلاق حرفهای در بین کارکنان سازمان کسب میشود.
وی با بیان اینکه «زیست سالم و متعالی» در نهاد کتابخانههای عمومی کشور، نیاز همه کارکنان و مراجعان این نهاد است، تصریح کرد: دستیابی به این هدف مهم، هم وظیفه مجموعه کارکنان و کتابداران نهاد است و هم حق آنهاست که با رعایت مؤلفههای اخلاق حرفهای در سازمان، رسیدن به این زیست متعالی امکانپذیر است.
این استاد دانشگاه تهران با بیان دو قاعده اخلاقی «زرین» و «سیمین» گفت: قاعده زرین، ناظر به این حقیقت است که باید با دیگران چنان رفتار کنیم که خوش داریم با ما همانگونه رفتار کنند و قاعده سیمین نیز که در واقع روی دیگر سکه قاعده زرین است، بیانگر آن است که نحوه رفتار ما با دیگران نباید چنان باشد که دوست نداریم با ما آنگونه رفتار کنند.
وی افزود: این دو قاعده اخلاقی، موردتأیید ادیان بزرگ است و در دستورات ائمه اطهار(ع) و پیشوایان دین مبین اسلام نیز بر این اصل اخلاقی صریحاً تأکید شده است.
مدرس دوره اخلاق حرفهای کتابداران و کارکنان کتابخانههای عمومی یزد، در بخش پایانی بیانات خود مطالبی را از انگارههای صحیح و غلط از اخلاق برای شرکت کنندگان دوره بیان کرد.
گفتنی است، دوره آموزشی اخلاق حرفهای ویژه کارکنان کتابخانههای عمومی استان یزد در دو نوبت صبح و عصر و به میزبانی کتابخانه دکتر جوادی یزد برگزار شد. بخش عصر این دوره آموزشی با حضور کتابداران یزدی و به صورت کارگاهی برگزار شد.
۱. از توهین به افراد، قومیتها و نژادها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهامزنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیامها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمانها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.