داخلی
»اخبار کتاب
نهاد کتابخانههای عمومی به ده روستای برگزیده دوستدار کتاب تسهیلات میدهد
به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام ستاد اطلاعرسانی رویدادهای ترویج کتابخوانی، اسماعیل جانعلیپور عضو شورای برنامهریزی جشنوارههای «انتخاب پایتخت کتاب ایران» و «روستاها و عشایر دوستدار کتاب»، گفت: با توجه به وجود 2 هزار کتابخانه نهادی و 1 هزار و 700 باب کتابخانۀ مشارکتی، فضای تبلیغی بسیار خوبی در اختیار نهاد کتابخانههای عمومی، حضور مجموعۀ نهاد، برای تبلیغ و ترویج جشنوارههای ترویج کتابخوانی و جا افتادن آن در سطح کشور است. ظرفیت همکاران ما در خدمت نقشآفرینی در طراحی ایدهها در سطح کشور قرار گرفته است؛ ما در کنار دفتر مطالعات و برنامهریزی فرهنگی و کتابخوانی و دیگر اعضای شورای برنامهریزی، به فعالیت مشغول هستیم.
جانعلیپور دربارۀ نقش این نهاد در جشنوارۀ روستاها وعشایر دوستدار کتاب گفت: 700 روستای شاخص در کشور کتابخانۀ روستایی دارند که در اختیار نهاد است. این تعداد کتابخانه به تقویت طرحهای روستایی در جشنوارۀ روستاها و عشایر دوستدار کتاب کمک خواهد کرد.
وی افزود: قریب به 2 میلیون نفر عضو در کتابخانههای عمومی رفت و آمد میکنند که بخش بزرگی از آنها جوانان و صاحبان فکر و ایده هستند و سروکار جدی با کتاب دارند. لذا ظرفیت بزرگ نهاد در دو دورۀ گذشتۀ جشنوارههای انتخاب پایتخت کتاب ایران و روستاها و عشایر دوستدار کتاب، در خدمت برگزاری این جشنوارهها بوده است.
مدیرکل فرهنگی نهاد کتابخانههای عمومی کشور دربارۀ نقش این نهاد در دورههای پیشین این جشنوارههای ترویجی گفت: از اولین دورۀ این جشنواره تا امروز، که در آستانۀ سومین دورۀ آن هستیم، نهاد از جمله سازمانهای همکار جدی این برنامه بوده است. نهاد بهطور جدی به ده روستای برگزیدۀ این جشنواره پرداخته و بهصورت جداگانه از اعتبارات خود برای یک روستای برگزیده تسهیلاتی در نظر گرفته است.
وی در مورد دستاوردهای دو دورۀ پیشین این جشنوارهها گفت: پیش از اینکه زمینۀ اجرای طرحها را فراهم کنیم، بسترسازی برای بروز و رشد ایدهها خود، اتفاق خوبی است. قطعاً باید زمانی را به انتظار بنشینیم که این ایدهها به ثمر بنشیند و در سراسر کشور شاهد اتفاقهای خوب در زمینۀ کتابخوانی باشیم. جشنوارههایی نظیر این جشنوارهها، در سراسر کشور ایدهیابی میکنند و اجرای این ایدهها را بر عهده دارند. خود این مسأله به ترویج فرهنگی کتابخوانی کمک میکند.
وی افزود: الان چندصد ایده از روستاها و شهرها رسیده است. گام نخست تلنگرزدن به جامعه است. ایدهها و راهکارهای ترویج از سطح روستاها و شهرها گردآوری شده است و خود این امر، حرکت بزرگی است. درنهایت این ایدهها در یک بانک اطلاعات قرار داده میشود که میتواند فرصت خیلی خوبی را در زمینۀ ترویج خواندن فراهم میکند. کما اینکه الان در آغازین سالهای اجرای این دو جشنواره، فرصتهای خیلی خوبی برای مروجان کتابخوانی فراهم شده و ایدههای مختلفی در اختیار آنها قرار داده شده است تا در سطوح مختلف ملی، استانی، شهرستانی و روستایی و عشایری اجرایی کنند. در خود روستاهایی هم که تا امروز این طرحها در آنها پدید آمده، اتفاقات خوبی افتاده است. شهرها و روستاهای برگزیدۀ شاخصی وجود دارند برای اینکه کارهای ترویج کتابخوانی در آنها اجرا شود.
وی دربارۀ انتقاداتی که نسبت به فراموششدن اهداف این جشنوارهها، پس از پایان هر دورۀ جشنواره وجود دارد، گفت: در آغازین روزهای دومین دورۀ این دو جشنواره، اتفاقاً به همین آسیب توجه شد. در دورۀ اول چیزی قابل پیشبینی نیست. کما اینکه در آن دوره، فقط ایدهها میآمد. اما در دومین دورۀ جشنواره و در طول سال گذشته تا به امروز، به جد به این موضوع توجه شد. در دومین دورۀ داوری شهرها برای انتخاب پایتخت کتاب ایران، بهطور جدی به پیگیری شهرها در اجرای طرحها و ایدهها توجه شد. ایدهها و اتفاقات به دبیرخانه رسید و درنهایت به چند شهر نهایی رسیدیم. در آغاز روند داوری که منتج به انتخاب پایتخت کتاب ایران شد، جمعی از داوران بهصورت میدانی در شهرها حضور پیدا کردند و اتفاقات را دیدند.
وی افزود: نکتۀ منتقدان، برای دورۀ نخست این جشنواره، نکتۀ درستی است و انتقاد واردی است، اما انصافاً از دورۀ دوم، بهجد به این موضوع توجه شد که ایدههای عملی باشد و عملیاتی شده باشد. قطعاً در دورۀ سوم هم به این موضوع بسیار توجه جدیتری خواهد شد که ایدههای عملیاتیشده مورد داوری قرار بگیرد.
سومین دورۀ جشنواره انتخاب پایتخت کتاب ایران و روستاها و عشایر دوستدار کتاب، اسفند ماه جاری در تهران برگزار میشود.
۱. از توهین به افراد، قومیتها و نژادها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهامزنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیامها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمانها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.