کد خبر: 48876
تاریخ انتشار: دوشنبه, 08 مرداد 1403 - 14:18

داخلی

»

کتاب

مهمترین جوایز و جشنواره‌های بین‌المللی کتاب کودک کدامند؟

منبع : ستاد خبری نخستین جشنواره ملی و بین‌المللی کتاب کودک و نوجوان
به مناسبت برگزاری نخستین جشنواره ملی و بین‌المللی کتاب کودک و نوجوان ایران، آشنایی با مهمترین جوایز و جشنواره‌های بین‌المللی کتاب کودک در این مطلب ارائه می شود.
مهمترین جوایز و جشنواره‌های بین‌المللی کتاب کودک کدامند؟

به گزارش لیزنا، هر ساله جوایز متعددی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان در جای جای جهان برگزار می‌شود. جوایزی که فعالان این عرصه در کشورهای مختلف را گردهم آورده و اشتراک گذاری دستاوردها را موجب می‌شود. عمده این جوایز به دلیل تداوم در برگزاری در تقویم فرهنگی جهان جای مهمی را به خود اختصاص داده‌اند و امید است که جشنواره ملی و بین‌المللی کتاب کودک و نوجوان ایران نیز در این تقویم جایی در خور شان فرهنگ ایران‌زمین پیدا کند. به مناسبت برگزاری نخستین دوره این جشنواره سلسله مطالب آشنایی با مهم‌ترین جوایز و جشنواره‌های بین‌المللی کتاب کودک تدارک دیده شده است که در ادامه آن را خواهید خواند:

 جایزه ادبی هانس کریستین اندرسن

 در آیین‌نامه این جایزه آمده است: «جایزه هانس کریستین هر دو سال یک بار توسط IBBY به یک نویسنده و یک تصویرگر که در زمان نامزدی در قید حیات هستند و بر اساس ارزش فوق‌العاده آثارشان به نظر می‌رسد نقشی ماندگار در این جایزه داشته باشند اهدا می‌شود. در مرحله انتخاب، آثار کامل نویسنده و تصویرگر که در زیرمجموعه ادبیات کودک باشند لحاظ خواهد شد. این جایزه صراحتاً با عنوان یک اثر بین المللی طراحی شده است و به کشور خاصی تعلق نمی‌گیرد.»

 IBBY   اعضای بسیاری از کشورهای مختلف دارد؛ همه کشورها واجد شرایط عضویت در این نهاد هستند. کشورهای عضو ساز و کار خود را دارند که با عنوان «بخش ملی» شناخته می‌شود و در سراسر کشور فعال است. همه کشورهای عضو می‌توانند نامزدهایی را برای بررسی در جوایز هانس کریستین اندرسن معرفی کنند. برخی از کشورهای عضو در تمام سال‌ها یک نویسنده یا تصویرگر ثابت را معرفی می کنند، برخی دیگر هر بار یک نامزد جدید را معرفی می‌کنند. برای معرفی هر نامزد، پرونده‌ای تهیه می شود که اطلاعاتی از جمله فهرست آثار و طرح زندگینامه ادبی او را در بر می‌گیرد. در این پرونده همچنین باید بین پنج تا ده کتاب از نمونه‌کارهای نامزد وجود داشته باشد که برای هیئت منصفه، رئیس IBBY و «منشی هیئت داوران» ارسال می‌شود. شصت‌وشش نامزد از سی‌وسه کشور برای جوایز هانس کریستین اندرسن ۲۰۲۲ وجود داشت.

 جوایز به نام هانس کریستین اندرسن، نویسنده دانمارکی داستان‌های پریان در قرن نوزدهم، نامگذاری شده‌اند و هر برنده مدال هانس کریستین اندرسن، مدال طلا با تندیس نیم‌تنه اندرسن و گواهینامه دریافت می‌کند. مدال‌ها در کنگره دوسالانه IBBY ارائه می‌شوند.

 جایزه تیودور زیوس گیزل

 جایزه Theodor Seuss Geisel هر سال به نویسنده(ها) و تصویرگر(ان)ی اعطا می‌شود که در سالِ پیش از آن بهترین کتاب آمریکایی را برای خوانندگان مبتدی به زبان انگلیسی در ایالات متحده منتشر کرده‌اند. برنده‌(ها) به‌خاطر دستاوردهای ادبی و هنری خود ـ که نشان‌دهنده خلاقیت و تخیل آن‌ها برای مشارکت دادن کودکان در خواندن است ـ شناخته می‌شوند و مدال برنز دریافت می‌کنند. نویسندگان و تصویرگرانِ کتاب افتخاری گواهینامه‌هایی دریافت می کنند که در کنفرانس سالانه ALA ارائه می‌شود. این جایزه در سال ۲۰۰۴ تاسیس و اولین بار در سال ۲۰۰۶ ارائه شد.

 این جایزه به نام تئودور گیزل، نویسنده سرشناس کودکان جهان، نامگذاری شده است. تئودور گیزل، با نام مستعار دکتر سوس، می‌گوید: «یک فرد هر چقدر هم که کوچک باشد، یک شخص است. کودکان همان چیزهایی را می‌خواهند که ما می‌خواهیم: بخندند، به چالش کشیده شوند، سرگرم شوند و خوشحال شوند. دکتر سوس، درخشان و بازیگوش، راه نفوذ خود را به آگاهی چهار نسل از جوانان و والدین یافت و در این راه به آن‌ها کمک کرد تا بخوانند.»
این جایزه وبسایت ندارد. متأسفانه از جست‌وجو در سایت‌های دیگر درباره فاکتورهای جایزه چیزی به دست نیامد.

 مسابقه بین‌المللی تصویرگری کتاب کودک جزیره نامی

 این مسابقه بین‌المللی، که در سال ۲۰۱۳ راه‌اندازی شد، در کشور کره جنوبی برای هنرمندان کتاب کودک برگزار می‌شود. این رویداد دوسالانه توسط جزیره نامی کره حمایت مالی می‌شود و به‌دنبال تشویق خلاقیت هنری و ارتقای کیفیت تصویرگری کتاب‌های تصویری در سراسر جهان است.

 این مسابقه برای همه تصویرگران کتاب تصویری آزاد است. هنرمندان می‌توانند تصاویر را به‌صورت چاپی یا دیجیتال ارسال کنند. هر مجموعه از تصاویر باید شامل یک داستان باشد. هر متقاضی می تواند پنج تا ده فریم تصویری در هر ورودی آپلود کند. اندازه هر تصویر می‌تواند متفاوت باشد اما حجم مجموع تصاویر روی‌هم‌رفته باید کمتر از ۲۰ مگابایت باشد. هر اثر باید حداقل ۱۰۲۴ پیکسل باشد. هر متقاضی می‌تواند حداکثر سه اثر مختلف ارسال کند. متقاضیان باید برای هر اثر خلاصه‌ای ۱۰۰‌کلمه‌ای اثر ارسال کنند.

جایزه کتاب‌های تصویری لمسی Thiphlo & Tactus 

 هدف (T & T) افزایش کمیت، کیفیت و توزیع کتاب‌های لمسی مصور برای کودکان کم‌بینا (نیمه‌بینا و نابینا) در همه کشورهاست. شیوه ارائه محتوا در این کتاب‌ها، شامل تصاویر ساده چندحسی است که به‌طور کامل از طریق لمس قابل درک و دریافت هستند.

 ۲۴ کشور شرکت‌کننده، که شبکه بین‌المللی T & T را تشکیل می‌دهند، در کشورهای خود و همچنین در سطح بین‌المللی به‌منظور اهدافی که در ادامه می‌آید فعالیتی مؤثر دارند: «افزایش عرضه کتاب‌های لمسی مصور با قیمت‌های مقرون به صرفه»، «افزایش آگاهی از نیاز به این نوع کتاب‌ها»، «توصیه و هدایت نویسندگان کتاب‌های لمسی مصور»، «به اشتراک گذاشتن ایده‌ها، منابع و اطلاعات» و «شرکت در طرح‌های پژوهشی در این زمینه».

 اعضای مؤسس T & T هر دو سال یک بار تنها رقابت بین‌المللی جهان را برای کتاب‌های لمسی مصور سازماندهی می‌کنند، این جایزه برای پدیدآورندگان این نوع کتاب‌ها امکانی را برای آگاهی هرچه بیشتر از کتاب‌های لمسی مصور فراهم می‌کند. مهم‌ترین دستاورد این جایزه مواردی همچون به اشتراک گذاری و تبادل نظرها در طول رقابت و از طریق وبسایت جایزه، اطلاعات در مورد کارهای مؤثری که انجام شده است یا می‌توان انجام داد، پیشرفت در تکنیک‌های تولید و مدل‌های مختلف برجسته کردن تصاویر برای کودکانی که اختلالی در بینایی دارند و درنتیجه آن کم‌بینا یا نابینا هستند.

 این گروه از همه نویسندگان و پدیدآورندگانی که داوطلبانه برای کودکان نابینا کتاب خلق می‌کنند تقدیر و سپاسگزاری می‌کند.

 قوانین این جایزه به شرح زیر است:

 T & T رقابتی بین‌المللی برای نویسندگان کتاب‌های مصور لمسی برای کودکان صفر تا دوازده‌ساله مبتلا به اختلالات بینایی (نیمه‌بینا یا نابینا) است.

نویسندگان از کشورهای عضو و نماینده سازمان‌هایی هستند که توافقنامه‌ای را با هماهنگ‌کننده ارشد رقابتT & T، انجمن Les Doigts Qui Rêvent از فرانسه امضا کرده‌اند.

آثاری که برای T & T ارسال می‌شوند باید خلاقیتی صرف (هم در متن و هم در تصاویر) یا اقتباس از یک کتاب منتشرشده یا اثری باشند که در حوزه عمومی وجود دارد. در هر صورت، هر یک از آثاری که به مسابقه ارسال می‌شوند باید محصولی نهایی باشد، نه طرح یا اثری در دست انجام.

هر کتاب تنها یک بار می‌تواند در رقابت T & T ارسال شود.

تمام آثار باید با نکات زیر مطابقت داشته باشند:
۱. تصاویر لمسی، تصاویر کمکی: انواع روش‌های خلق تصاویر برجسته قابل‌قبول هستند، به این شرط که واضح، قابل درک، با دوام و مناسب برای اکتشاف لمسی باشند.
۲. متن: کتاب‌های دارای متن باید به خط بریل و با چاپی واضح باشند که از دستورالعمل‌های چاپ کتاب بریل پیروی می‌کند. راهنمای وبسایت Typhlo و Tactus  (نکات و همه کتاب‌ها) را ببینید و برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد خط بریل با سازمان ملی خود تماس بگیرید.
۳. اتصال: کتاب باید برای خواندن لمسی باز شود.
۴. رنگ ها و تضادها: مطلوب است برای مخاطبان نیمه‌بینا از رنگ‌های قوی و متضاد استفاده شود.

شرکت‌کنندگان باید اثر یا آثار خود را به سازمان‌دهنده ملی کشور خود ارسال کنند تا قبل از مهلت تعیین‌شده به شورای بررسی برسند. اطلاعات مربوط به شرکت در این جایزه در وبسایت T & T  و در بخش «نحوه مشارکت» در دسترس است.

تمام آثار باید همراه با فرم تکمیل‌شده ثبت‌نام و یک نسخه کاغذی یا دیجیتال (به فرمت Word یا txt) از متن به زبان اصلی، با ترجمه انگلیسی و فرانسوی همراه باشند.

داوران جوایز اول، دوم و سوم را اعطا می‌کنند و جوایز / تقدیرهای دیگر نیز اهدا خواهد شد.

از نسخه‌های عکاسی‌شده نوشته‌ها می‌توان برای اهداف تبلیغاتی، در وبسایت Typhlo & Tactus  و در تمام اسناد مورد استفاده T & T در حوزه ترویج کتاب‌های مصور لمسی (به عنوان مثال در پوستر رویداد، در پوستر اعلام T & T یا در ارائه پاورپوینت) استفاده کرد.

ظرف ۳۰ روز پس از اعلام نتایج، تمام آثار ارسال‌شده به رقابت بین‌المللی به نمایندهT & T در هر کشور ارسال می‌شود که مسئول بازگرداندن آن‌ها به نویسندگان و پدیدآورندگان است.

استثنائاً کتاب‌های برنده جایزه و تقدیری در یک تور از کشورهای عضو مؤسس برای اهداف ارتقای مطالعه و آموزش و پرورش شرکت داده می‌شود و تا هجده ماه بعد به نویسندگان خود بازگردانده می‌شوند.

ورود به این زمینه مستلزم پذیرش و رعایت قوانین جایزه است. تیم TYPHLO & TACTUS حق اصلاح، اصلاح یا تکمیل قوانین فعلی و همچنین لغو یا به تعویق انداختن رقابت به دلیل شرایط پیش‌بینی‌نشده را برای خود محفوظ می‌دارد. لازم به ذکر است که این مسابقه با همکاری اعضای مؤسس TYPHLO و TACTUS و به‌صورت کاملاً داوطلبانه برگزار می‌شود و مسئولیت آن با هیچ نهاد یا مؤسسه‌ای نیست.

درصورتی که هریک از شرکت‌کنندگان خاص درخواست خود را پیگیری نکنند، پیگیری آن‌ها باید به صلاحدید هیئت منصفه انجام شود.

 جایزه دوسالانه تصویرگری براتیسلاوا

 دوسالانه تصویرگری براتیسلاوا مهم‌ترین رویداد در زمینه تصویرگری کتاب کودک و نوجوان است که با پشتیبانی یونسکو و همکاری شعبه‌های ملی دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY) در کشور اسلواکی برگزار می‌شود.

 موسسه بیبیانا BIBIANA که یک موسسه فرهنگی فعال در سطح بین‌المللی در اسلواکی است، نقش اصلی را در سازمان‌دهی آن بر عهده دارد. هدف بنیانگذاران این دوسالانه ایجاد شرایطی برای ارزیابی و گسترش هنر تصویرگری است.

 در این دوسالانه بهترین آثار در حوزه تصویرگری کتاب کودک و نوجوان در دو سال گذشته که به صورت کتاب منتشر شده‌‌اند به نمایش درمی‌آید. داوران این جایزه از میان کارشناسان بین‌المللی برگزیده می‌شوند. جایزه بزرگ این مسابقه جهانی مبلغ ۳۵۰۰ کرون و تندیس ویژه است که تنها به یک تصویرگر داده می‌شود. جایزه سیب طلایی جایزه دوم این مسابقه است که به همراه جایزه نقدی به پنج تصویرگر برتر داده می‌شود. ۱۰ تصویرگر پلاک ویژه و چهار تصویرگر نیز دیپلم افتخار دریافت می‌کنند.

 از دیگر برنامه‌هایی که در این دوسالانه برگزار می‌شود، نشست کارشناسان بین‌المللی درباره مهم‌ترین موضوع روز مربوط به تصویرگری ادبیات کودکان است. همچنین سمینار یا کارگاهی یک‌هفته‌ای نیز برای هنرمندان کشورهای نوپا در تصویرگری کتاب کودک در این دوسالانه برگزار می‌شود. نخستین دوره این کارگاه‌ها در

 سال ١٩٨٣ با همکاری یونسکو، دبیرخانه دوسالانه تصویرگری براتیسلاوا و آکادمی هنرهای زیبای براتیسلاوا از سوی تصویرگران اسلواکی برپا شد. 
آلبین برونوفسکی، گرافیست و تصویرگر شناخته‌شده کتاب کودک اسلواکی و بنیان‌گذار مدرسه تصویرگری کتاب اسلواکی نخستین دوره این کارگاه‌ها را برگزار کرد. موضوع این کارگاه‌ها همواره ویژه و متفاوت و درباره یک داستان، کتاب یا موتیف ویژه است. برای نمونه کارگاه سال ١٩٩٧ درباره کتاب «جنگل رودیارد کپلینگ» و کارگاه سال ١٩٩٩ درباره «آلیس در سرزمین عجایب» بود.

 از برنامه‌های دیگر در این دوسالانه، نمایشگاه‌های گوناگون، پخش فیلم انیمیشن، اجرای نمایش، معرفی کتا‌ب‌های جدید و دیدار با تصویرگران است. در ایران شورای کتاب کودک – شعبه ملی دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان - و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان معرفی تصویرگران، داوران و شرکت‌کنندگان در نشست‌های کارشناسی را برعهده دارند.

 این رقابت برای زیباترین کتاب‌های اسلواکی در سال ۱۹۶۵ با هدف حمایت از ویژگی‌های هنری و استاندارد چاپ کتاب‌ها تأسیس شد. از سال ۱۹۹۳، سازمان‌دهنده اصلی این دوسالانه بیبیانا با کمک همکاران، یعنی وزیر فرهنگ، وزیر آموزش‌وپرورش، کتابخانه ملی اسلواکی و اتحادیه چاپ اسلواکی است. در رقابت سال جاری ۱۳۷ اثر و کتاب ارسال‌شده مشاهده و بررسی شد. هیئت منصفه به ریاست ایگور پییاکا، بیست کتاب و دوازده اثر دانشجویی را به عنوان زیباترین کتاب‌های اسلواکی ۲۰۲۰ انتخاب کرد.

 جایزه النور فارژن

 این جایزه یادبودی است برای النور فارژن، نویسنده، شاعر، نمایشنامه‌نویس و طنزپرداز ادبیات کودکان انگلستان.

 این جایزه از سال ۱۹۶۶ هر سال، به یک پدیدآورنده، ناشر، نهاد ترویج خواندن، کتابدار و یا آموزگار، که اثری برجسته در دنیای ادبیات کودک بریتانیا برجای گذاشته باشند، از سوی نهاد «دایره کتاب کودک» یا The Children’s Book Circle اهدا می‌شود و بنیاد النور فارژن نیز پشتیبانی مالی آن را بر عهده دارد. نامزدهای دریافت جایزه را هر سال اعضای نهاد دایره کتاب کودک انتخاب می‌کنند و سپس برنده از طریق رأی‌گیری مشخص می‌شود. اعلام نام برنده و مراسم اهدای جایزه هر سال در ماه نوامبر اجرا می‌شود.

 از سال ۱۹۶۶ تاکنون، افراد و سازمان‌های مشهوری در بریتانیا توانسته‌اند جایزه را به دست آورند. فیلیپ پولمن، مایکل روزن، کتابخانه ملی کودکان معلول، ایدن و نانسی چمبرز برخی از برندگان جایزه در سال‌های گذشته هستند.

 النور فارژن (Eleanor Farjeon)، در زندگی ادبی خود جایزه‌های معتبر هانس کریستین اندرسن و مدال کارنگی را به دست آورد. او در سال ۱۸۸۱ به دنیا آمد و در سال ۱۹۶۵ از دنیا رفت.

 جایزه کتاب‌های کودکان جین آدامز

 جایزه جین آدامز به کتاب‌هایی اهدا می‌شود که به طور مؤثر صلح، عدالت اجتماعی و وحدت جهانی و برابری جنسی و نژادی را ترویج ‌کنند و از معیارهای متداول برتری در کتاب‌های ادبی برخوردار باشند.

 از سال ۱۹۹۳ کتاب‌های تصویری نیز می‌توانند این جایزه را دریافت کنند و افزون بر کتاب‌های برنده جایزه، کتاب‌هایی نیز با عنوان برنده افتخاری (honored books) معرفی می‌شوند. نویسندگان وتصویرگران برنده جایزه و کتاب‌های برنده افتخاری گواهینامه و جایزه نقدی دریافت می‌کنند.

 جین آدامز دومین زنی است که جایزه صلح نوبل را از آن خود کرده است. او زنی اهل آمریکا بود که در سال ۱۸۶۰ به دنیا آمد. وی به سبب کوشش‌هایش در ترویج صلح و اصلاحات اجتماعی پرآوازه شد.

 آدامز در سال ۱۹۱۵ به ریاست نخستین انجمن بین‌المللی زنان برای صلح و آزادی  (WILPF) که یک نهاد تازه‌تأسیس بود، برگزیده شد. انجمن صلح جین آدامز، به عنوان بخش آموزشی انجمن بین‌المللی زنان برای صلح و آزادی فعالیت می‌کند و از سال ۱۹۳۵ هر ساله جایزه کتاب‌های کودکان جین آدامز را اهدا می‌کند.

 از سال ۱۹۶۳ تا ۲۰۰۲ برندگان در ماه سپتامبر در زادروز جین آدامز معرفی می‌شدند. اما از سال ۲۰۰۳ تاکنون برندگان این جایزه ترویج صلح و ادبیات در روز ۲۸ آوریل، روز پایه‌گذاری انجمن بین‌المللی زنان برای صلح و آزادی، معرفی می‌شوند. جایزه‌های برندگان نیز هر سال در جشنی عمومی در سومین جمعه ماه اکتبر اهدا می‌شود.
کتاب‌های واجد شرایط دریافت این جایزه باید برای کودکان پنج تا چهارده‌ساله مناسب باشند و همینطور باید در ایالات متحده یا کانادا در سال تقویمی قبل از سال جایزه منتشر شده باشند.

 کتاب‌های تقدیری جایزه ادامز شامل این معیارها هستند: «نمونه‌ای از برتری ادبی، بصری و زیبایی‌شناسی»، «دعوت به گفت‌وگو، پاسخ پرشور، بازتاب هدفمند و پرسش عمیق» که مربوط به یک یا چند مورد زیر باشند: 
-    مردم چگونه می توانند با شفقت، همدلی و فعالیت برای پیشبرد اعتقاد جین ادامز، که دستیابی به صلح واقعی به معنای چیزی بیش از پایان دادن به جنگ است، کار کنند. این به معنای تضمین عدالت برای همه مردم است؟
-    افراد از تمام هویت‌های نژادی، هویت‌های جنسیتی، مذاهب، توانایی‌ها، طبقات و فرهنگ‌ها چگونه می‌توانند با عدالت و صلح با هم زندگی و کار کنند؟
-    مردم، به ویژه کودکان و نوجوانان، چگونه می‌توانند چرخه ترس را بشکنند؟ و چگونه می‌توانند خلاقانه، بدون خشونت و انسانی به بی‌عدالتی و درگیری پاسخ دهند؟
-    مردم چگونه می‌توانند با هم کار کنند تا مشکلات و سرکوب ناشی از تعصب، جنگ، خشونت، بی عدالتی اجتماعی، نژادپرستی، جنسیت، دگرجنس‌گرایی، سن‌گرایی، طبقه‌بندی، توانایی‌گرایی و تمام سلسله مراتب قدرت و فرصت را حل کنند؟
-    مردم چگونه می‌توانند احترام و درک تفاوت‌ها و ارزش و اهمیت همه افراد و گروه‌ها را ایجاد کنند؟
-    مردم چگونه می‌توانند برای قدرت و برابری زنان در سراسر جهان کار کنند؟

 جایزه نانسن

 جایزه پناهندگان نانسن انگلیسی سالانه توسط کمیساریایی عالی سازمان ملل متحد برای پناهندگان به فرد، گروه یا سازمانی اعطا می‌شود که خدمات برجسته‌شان به افراد پناهجو و بی‌خانمان به رسمیت شناخته شود. اهدای این جایزه از سال ۱۹۵۴ پایه‌گذاری شد.

 این جایزه به نام فریتیوف نانسن، سیاح، سیاستمدار و دانشمند نروژی و برنده جایزه صلح نوبل، نام‌گذاری شده ‌است. نانسن به عنوان اولین کمیساریای عالی سازمان ملل متحد برای پناهندگان در جامعه ملل گام‌های بزرگی در جهت رساندن صدای آوارگان و مهاجرین اجباری برداشت. جایزه پناهندگان نانسن شامل مدال افتخار، مدال نانسن و جایزه نقدی صدهزاردلاری است که توسط دولت‌های نروژ و سوئیس اهداء می‌شود، برای اینکه در مشورت با کمیساریای عالی سازمان ملل متحد برای پناهندگان صرف پروژه کمک به مهاجرت اجباری شود. شورای پناهندگان نروژی (NRC) و بنیاد آیکیا از برنامه اهدای جایزه نانسن حمایت می‌کنند.

 همه ساله جایزه نانسن کمیساریایی عالی ملل متحد برای پناهندگان طی مراسم ویژه‌ای در ژنو، سوئیس یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان اهدا می‌شود. این مراسم در سالن اکسام و با حضور کمیته اجرایی کمیساریای عالی سازمان ملل متحد برای پناهندگان برگزار می‌شود.

 در سال ۲۰۱۱ کمیساریای عالی پناهندگان سازمان مل متحد در همکاری با دانشگاه ژنو، بنیاد ژنو و آکادمی بین‌المللی حقوق بشر برای برگزاری اولین مراسم بحث و تبادل نظر نانسن را برگزار کردند. در حال حاضر این رویداد سالانه با بحث و بررسی در خصوص عملکرد کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد و موضوعات مربوط به پناهندگان در بین کانون جامعه روشنفکران ژنو، رسانه‌ها و جوانان صورت می‌گیرد. در سال ۲۰۱۲ بحث و گفت‌وگویی تحت عنوان زنان و بازسازی سومالی از آشفتگی به امید با حضور لیما گبوی برنده جایزه صلح نوبل ۲۰۱۱ و از فعالان حقوق بشر اهل لیبریا، الیزابت راسموسن دبیرکل کمیساریا و باربارا هندریکس هنرپیشه آمریکایی و سفیر حسن نیت مادام‌العمر کمیساریایی عالی پناهندگان ملل متحد در آن حضور داشتند.

 مهم‌ترین نامزدها در این جایزه کسانی هستند که فراتر از دعوت به وظیفه عمل کرده‌اند و در عمل پایبندی‌شان و شجاعت خود را در کمک مستقیم به افراد آواره نشان داده‌اند. نامزدها باید از طریق وبسایت نانسن کمیساریای عالی سازمان ملل متحد برای پناهندگان معرفی شوند. کارکنان کنونی و پیشین کمیساریا نمی‌توانند نامزد این جایزه شوند.

 جایزه ردهاوس

 جایزه کتاب کودکان فدراسیون گروه‌های کتاب کودکان مجموعه‌ای از جوایز ادبی سالانه برای کتاب‌های کودکان است که در سال تقویمی گذشته در انگلستان منتشر شده باشند. این کتاب یک برنده «به‌طور کلی» و یک کتاب در هر یک از این سه دسته را به رسمیت می‌شناسد: کتاب برای کودکان، کتاب برای خوانندگان جوان و کتاب برای خوانندگان مسن‌تر. انتخاب‌ها تماماً از سوی کودکان انجام می‌شود که در میان جوایز ادبی بریتانیا منحصر به‌فرد است. این جایزه قبلاً به عنوان جایزه کتاب کودکان خانه سرخ شناخته می‌شد که بعدها تغییر نام داد.

 فدراسیون گروه‌های کتاب کودکان مالک و هماهنگ‌کننده این جایزه است که در سال ۱۹۸۱ به عنوان جایزه کتاب کودک افتتاح شد. هدف این جایزه «تقدیر از کتاب‌هایی است که کودکان خود عاشق خواندن آن‌ها هستند.» و از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۵ از جانب کتابفروشی سفارش پستی Red House  -یک نام تجاری متعلق به شرکت کتاب فروشی -The Book People حمایت می‌شد.

 فدراسیون گروه‌های کتاب کودکان یک مؤسسه خیریه ملی در انگلستان است که کتاب‌های کودکان و خواندن را برای لذت بردن در تمام سنین کودکان، از نوزادان تا نوجوانان، ترویج می‌کند. این سازمان از سوی داوطلبان علاقه‌مند به حمایت از کودکان و کتاب‌های آن‌ها و از طریق یک مدیر اجرایی، در سطح ملی و از طریق گروه‌های محلی و با حمایت افراد و اعضای حرفه‌ای، در سطح محلی، اداره می‌شود. فدراسیون با ناشران، کتابخانه‌ها، مدارس و سایر نهادهای علاقه‌مند به سوادآموزی، خواندن و جوانان همراه می‌شود.

 این فدراسیون مالک و هماهنگ‌کننده جایزه کتاب کودکان خانه سرخ، تنها جایزه ملی کتاب بریتانیا است که به طور کامل از سوی کودکان به کتاب‌های آن امتیاز داده شده است.

 ماه مه از سوی فدراسیون ماه ملی اشتراک‌گذاری یک داستان و هر روز ماه نوامبر روز ملی اشتراک‌گذاری اثر غیرداستانی تعیین می‌شود. این کنفرانس سالانه هر بهار (با کمک گروه‌های محلی) و همچنین کنفرانس‌های منطقه‌ای مختلف یک‌روزه برگزار می‌شود. فدراسیون به‌طور منظم لیست‌های کتاب را برای کودکان در سنین مختلف منتشر می‌کند و همچنین سه بار در سال خبرنامه تولید می‌کند و درباره کتاب‌های کودکان و خواندن برای لذت بردن مشاوره و اطلاعات عمومی ارائه می‌دهد.
در سال ۲۰۱۱، فدراسیون گروه‌های کتاب کودکان برنده جایزه النور فارژن برای خدمات برجسته به دنیای کتاب‌های کودکان بریتانیا شد.

 جایزه کتاب‌های خردسالان بوک‌تراست

 جایزه کتاب‌های خردسالان بوک تراست جایزه‌ای است که هر ساله به بهترین کتاب‌های منتشرشده در انگلستان برای نوزادان، نوپایان و کودکان پیش‌دبستانی تعلق می‌گیرد. برگزارکننده این جایزه بنیاد بوک تراست انگلستان است. این جایزه بخشی از پروژه بوک استارت انگلستان به شمار می‌رود و در سه بخش، بهترین کتاب برای نوزادان زیر یک سال، بهترین کتاب تصویری برای کودکان پیش‌دبستانی تا پنج سال و بهترین تصویرگر تازه‌کار کتاب‌های کودکان پیش‌دبستانی تا پنج‌ساله را برمی‌‌‌گزیند.

 هدف از برگزاری این جایزه تقدیر و اطلاع رسانی درباره کتاب‌های منتشر شده برای نوزادان، نوپایان و کودکان پیش‌دبستانی و دسترس‌پذیرتر کردن آن‌ها برای مخاطبانشان است. برندگان هر بخش، جایزه‌ای برابر با دوهزار پوند به همراه یک نشان ویژه دریافت می‌کنند. افزون بر این، تصویرگر برگزیده هم یک جایزه ویژه از یک تصویرگر مشهور دریافت می‌کند. از سال ۲۰۰۹ به ناشران کتاب‌های برنده هم از سوی بوک تراست انگلستان گواهینامه‌ای اهدا می‌شود که آن‌ها را در میان ناشران سال جایزه کتاب‌های خردسالان قرار می‌دهد.

 این جایزه پیش از سال ۲۰۰۴ با نام «جایزه کتاب‌های خردسالان سینزبری» شناخته و از سوی فروشگاه‌های زنجیره‌ای سینزبری پشتیبانی می‌شد. این جایزه، که در سال پنجم خود است، از بهترین کتاب‌ها را برای به اشتراک گذاری با کودکان خردسال تقدیر و آن‌ها را ترویج می‌کند.

 این جایزه که هدف آن یافتن بهترین کتاب برای به اشتراک گذاری با کودکان صفر تا پنج‌ساله است، دوباره بخشی از طرح اولیه Storytime BookTrust برای تشویق خانواده‌ها به بازدید از کتابخانه محلی خود خواهد بود. یک هیئت خبره کتاب‌های لیست کوتاه را با بینش کتابداران و خانواده‌ها انتخاب کرد و نامزدها اکنون با کسب جایزه پنج‌هزارپوندی با رأی عمومی از کودکان، خانواده‌ها و کتابداران روبه‌رو خواهند شد.

 نسخه‌هایی از کلیه کتاب‌های لیست کوتاه به کتابخانه‌هایی که در این طرح شرکت می‌کنند تحویل داده می‌شود درحالی‌که برخی از کتابخانه‌ها نیز فعالیت‌ها و منابعی دریافت می‌کنند تا به آن‌ها در ترغیب خانواده‌ها برای استقبال از این برنامه کمک کند.