کد خبر: 48869
تاریخ انتشار: شنبه, 06 مرداد 1403 - 13:37

داخلی

»

کتابخانه و کتابداری

نشست ششم از سلسله نشست‌های اخلاق پژوهش برگزار می شود

اخلاق داده: رفتار مسئولانه در گردآوری، هم‌رسانی، و بهره‌برداری از داده‌ها

منبع : لیزنا
ایرانداک و مرکز نشر دانشگاهی ششمین نشست از سلسله نشست‌های اخلاق پژوهش در خدمت توسعۀ علم و فناوری را برگزار می‌کنند.
اخلاق داده: رفتار مسئولانه در گردآوری، هم‌رسانی، و بهره‌برداری از داده‌ها

به گزارش لیزنا، ششمین نشست از سلسله نشست‌های اخلاق پژوهش در خدمت توسعۀ علم و فناوری با موضوع «اخلاق داده: رفتار مسئولانه در گردآوری، هم‌رسانی، و بهره‌برداری از داده‌ها» و با سخنرانی دکتر بهروز رسولی، عضو هیئت علمی ایرانداک، سه‌شنبه نهم مردادماه 1403 از ساعت 17 تا 19 برگزار می‌شود.

 داده از کلیدی‌ترین عناصر بیشتر پژوهش‌های دانشگاهی و کنکاش‌های علمی است و اثرگذاری یک اثر علمی تا اندازه بسیاری وابسته به داده‌هایی است که بنیان آن اثر را شکل داده‌اند. از سوی دیگر، بهره‌برداری نادرست از داده‌ها می‌تواند به افراد و جامعه آسیب جدی وارد کند. پس رفتار مسئولانه در زمینة کار با داده‌ها امری کلیدی است که پژوهشگران باید با آن آشنا باشند. مفهومی که این رفتارها را پوشش می‌دهد، اخلاق داده است. اخلاق داده به اصول اخلاقی و مسئولیت‌های مرتبط با گردآوری، هم‌رسانی، و بهره‌برداری از داده‌ها می‌پردازد. هدف این ارائه آگاهی‌بخشی در مورد اهمیت اخلاق داده و تشویق به استفاده مسئولانه از داده‌ها است. در این ارائه مفهوم اخلاق داده، به مولفه‌های چرخه عمر داده، و اصول اخلاق داده، یعنی مالکیت، شفافیت، محرمانگی، قصدمندی، و غیره پرداخته می‌شود.

سلسله نشست‌های اخلاق پژوهش  با همکاری مرکز نشر دانشگاهی و پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)، با مدیریت علمی دکتر علیرضا ثقه‌الاسلامی عضو هیئت علمی ایرانداک، و مدیریت اجرایی حسین راست‌منش از مرکز نشر دانشگاهی، با هدف گسترش و ترویج ارزش‌های اخلاقی در پژوهش‌های علمی و دانشگاهی برگزار می‌شود.

افزودنی است این نشست‌ها در پیوند https://roomeet.ir/join/guest/room?id=PeXKW برای دانشجویان، استادان، پژوهشگران و علاقمندان، به صورت آزاد و رایگان برگزار خواهد شد.

 

برچسب ها :