کد خبر: 48985
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 21 شهریور 1403 - 15:52

داخلی

»

کتابخانه ملی

تشریح عملکرد دوساله معاونت پژوهش و منابع دیجیتال کتابخانه ملی ایران

منبع : لیزنا
فاطمه صدر، معاون پیشین پژوهش و منابع دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران عملکرد دوساله معاونت پژوهش و منابع دیجیتال این سازمان در دوران مسئولیت خود را تشریح کرد.
تشریح عملکرد دوساله معاونت پژوهش و منابع دیجیتال کتابخانه ملی ایران

به گزارش لیزنا، فاطمه صدر، معاون پیشین پژوهش و منابع دیجیتال این سازمان و عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش درباره اقدامات و عملکرد بیش از دو سال این معاونت در دوران مدیریت خود گفت: در بدو ورود به سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران چشم‌اندازی از فعالیت‌هایی که باید انجام می‌گرفت با همراهی همکاران و با بررسی وضع موجود، ترسیم شد و با توجه به مسائل ساختاری، برخی عقب‌افتادگی‌ها، تنوع فعالیت‌ها و تغییرات مدیریتی مکرر در دوره‌­های پیشین که منجر به بروز مشکلاتی در ساماندهی امور پژوهشی و نیز امور فناورانه و دیجیتالی سازمان شده بود، برنامه‌هایی در دستور کار قرار گرفت.

صدر ادامه داد: در راستای به‌روزرسانی فعالیت‌ها، پرونده‌ها و دستور جلسات بلاتکلیف و از قبل باقیمانده شورای انتشارات و شورای پژوهش در بازه زمانی کوتاهی در کنار انجام فرآیندهای روزمره معاونت، بررسی و ساماندهی شد. همچنین جلسات ترفیع پایه اعضای هیئت علمی به سرعت تشکیل شد.

این عضو هیئت علمی با بیان اینکه در شروع مسئولیت با حدود 15 پرونده بلاتکلیف جذب اعضای هیئت علمی مواجه بوده است و برخی از آن‌ها از سال 1394 تعیین تکلیف نشده بودند، گفت: با همکاری وزارت عتف و هیئت اجرایی جذب، این پرونده‌ها در جریان بررسی و تعیین تکلیف قرار گرفت و در این اقدام به نیازهای پژوهشی و پست‌های هیئت علمی سازمان توجه شد.

صدر، عدم پیگیری برخی مأموریت‌ها و نیز عدم تدوین سندهای بالادستی و سیاستی و دستورالعمل‌‌های مرتبط با امور پژوهشی و دیجیتال سازمان را علت بروز برخی مشکلات دانست و افزود: با همکاری دفتر پژوهش کتابداری و آموزش معاونت و ادارة نشر منابع کتابی و غیرکتابی آن دفتر، سند سیاستی انتشارات سازمان به منظور ساماندهی امور مربوط به آن و تعیین ضوابط، قوانین و چارچوب‌های لازم در فرایند تدوین قرار گرفت.

تمرکز بر کیفی‌سازی و اصلاح فرآیندهای انتشارات

معاون پیشین پژوهش و منابع دیجیتال سازمان با تأکید بر اهمیت کیفی‌سازی نشر، اظهار داشت: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، تکیه‌گاه و مرجعی برای تولید و انتقال دانش به اهل علم و پژوهشگران در حوزه‌های تخصصی مرتبط با مأموریت‌های خود است؛ ولذا معاونت، ارتقای کیفی در صورت و محتوای نشر منابع را اولویت قرار داد و بر انتشار آثاری که از لحاظ کیفی و علمی، غنای بیشتری داشته و برای جامعه علمی کشور، ارزش‌افزوده‌ای به همراه داشته باشند، تمرکز کرد. در این راستا، از برخی کتاب‌سازی‌ها و نشر آثار بی‌کیفیت جلوگیری به عمل آمد و به تنوع پدیدآورندگان و موضوعات مورد نیاز جامعه توجه شد. در عرصه اصلاحات صوری نشر هم اگرچه وضع مطلوب اتفاق نیافتاد اما تلاش شد تا طراحی جلد و صفحه‌آرایی کتاب‌ها با کیفیت بهتری انجام شود و آثار بدون غلط و با استنادات علمی منتشر شود.

وی ادامه داد: همچنین به موضوع مالکیت معنوی و حقوق پدیدآورندگان و انتشار آثار پژوهشی و نه صرفاً گردآوری و فهرست‌نگاری، بیش از پیش اهمیت داده شد و در انتشار آثار ترجمه‌ای به ضرورت‌ها اکتفا شد.

معاون پیشین پژوهش و منابع دیجیتال سازمان با اشاره به اینکه تلاش شد تا فروش انتشارات سازمان ارتقا پیدا کند، گفت: در این رابطه در چند سطح اقداماتی انجام شد. با توجه به این که عمده مخاطبان آثار سازمان، اهل قلم و پژوهشگران و دانشجویان هستند، در سطح راهبردی برنامه‌ریزی شد تا آثار، بخشی از نیازهای علمی این گروه را پاسخ دهد و در سطح تبلیغاتی نیز از مدیران استانی سازمان خواسته شد که کتاب‌های سازمان را در نمایشگاه‌های استانی و مراکز علمی و پژوهشی استان خود، معرفی و ترویج کنند. همچنین در شبکه‌های اجتماعی و پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان، آثار تازه نشر یافته به خوبی معرفی و برای برخی از آنها مراسم رونمایی با حضور متخصصان برگزار شد.

 گسترش عرصه دانش افزایی و توان افزایی علمی و مهارتی

صدر، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی برای آموزش آرشیویست‌ها و کتابداران کشور را از جمله مأموریت‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برشمرد و گفت: این سازمان باید به‌عنوان سازمان مرجع در علوم کتابداری و علوم آرشیوی، عناوین آموزشی علمی و کاربردی جدید را به جامعه معرفی نماید. اما اداره آموزش سازمان پس از تعطیل شدن مرکز ملی آموزش کتابداری، این نقش را به درستی ایفا نکرده بود و آموزش‌ها به برگزاری دوره‌های تکراری و ضمن خدمت درون‌سازمانی محدود شده بود. برای رفع این مسأله تلاش کردیم عناوین آموزشی با سرفصل‌های جدید و به‌روز حوزه‌های فناوری اطلاعات، علم اطلاعات و دانش‌شناسی و آرشیو و سندشناسی و نیازهای آموزشی اعضای هیئت علمی و... پیوند خورد. از جمله می‌توان به برگزاری کارگاه‌های آموزشی: تاریخ شفاهی،Bibframe  و دوره‌های آموزشی ساماندهی منابع دیجیتال، پدافند غیرعامل سایبری و فرهنگی، برندسازی پژوهشگر و رؤیت‌پذیری مقالات علمی، دوره‌های مرتبط با هوش مصنوعی و... اشاره کرد. همچنین آموزش همکاران استانی هم بطور جدَّی مدنظر قرار گرفت.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه معاونت آموزش و پرورش ادامه داد: در این دو سال، کارگاه‌های تخصصی درخصوص سندشناسی و به‌ویژه عرصه‌های جدید آن نیز برگزار شد. همچنین تلاش شد دوره‌هایی متناسب با مأموریت‌های سازمان برای مخاطبان آزاد مانند دانشجویان، اساتید خارجی، اعضا و علاقه‌مندان به حوزه‌های تخصصی سازمان برگزار شود که از میان آنها می‌توان به دوره سبک‌شناسی مهرهای جوهری، نسخه‌شناسی و فهرست‌نویسی نسخ خطی و دوره‌ تصحیح متن اشاره کرد.

 ساماندهی امور علمی و پژوهشی

معاون پیشین پژوهش و منابع دیجیتال گفت: در زمینه ساماندهی امور پژوهشی سازمان تلاش شد علاوه بر رسیدگی به امور متوقف یا رها شده، برگزاری جلسات شورای پژوهش، تدوین صورت جلسات و ارتباط با دانشگاه‌ها و موسسات علمی مرتبط، نظم بیشتری پیدا کند. کمیت و کیفیت دستور جلسات ارتقا یافت و مصوبات پس از هر جلسه تا حصول نتیجه، پیگیری شد تا هیچ مصوبه‌ای بلاتکلیف، رها نشود و حتماً از مرحله تصویب تا اجرای کامل بر فرایند آن، نظارت شود.

صدر با بیان اینکه در دبیرخانه پژوهش سازمان در این دوره، میزان تعامل و مکاتبات با ناظران و داوران طرح‌های پژوهشی اعضای هیئت علمی به‌طور قابل‌توجهی افزایش یافت، گفت: از نظر کمی با تعداد زیادی از اساتید متخصص در سراسر کشور در این مدت ارتباط برقرار شد. این تعاملات محدود به چند متخصص از پیش مرتبط با سازمان نبود و سعی شد بواسطه این ارتباطات، سازمان و نقش و جایگاه علمی آن به سایر متخصصان شناسانده شده و مرجعیت‌ آن در زمینه پژوهش علمی حوزه‌های تخصصی، باز طراحی و بازشناسی شود.

این عضو هیئت علمی ادامه داد: در این دوره نسبتاً کوتاه مدیریتی، مسائل جدیدی در شورای پژوهش سازمان مطرح شد که طرح و پیگیری برخی از آنها در سازمان یا کم سابقه بود و یا سابقه نداشت؛ از آن‌ جمله تعیین ضوابط علمی دقیق و مشابه با سایر مراکز علمی به ویژه موسسات پژوهشی برای بررسی طرح‌های پژوهشی و غنی سازی آنها و توجه به موضوع کاربردی هدفمند و مساله محور بودن طرح‌های  پژوهشی اعضای هیئت علمی.

معاون پیشین پژوهش و منابع دیجیتال سازمان، توجه به یافته های علمی طرح‌های پژوهشی اعضای هیئت علمی را ضروری دانست و گفت: در این راستا برنامه‌ریزی شد تا آن دسته از طرح‌های پژوهشی که قابلیت کاربردی‌سازی در سازمان دارند، به معاونت‌های تخصصی ارجاع شوند تا شرایط و زمینه عملیاتی کردن آن‌ها در سازمان بررسی شود. همچنین، تمام طرح‌ها پس از یک دوره تنفس از زمان اختتام طرح برای اداره منابع غیرکتابی سازمان ارسال شدند تا ثبت شده و به عنوان بخشی از گنجینه‌های علمی سازمان مورد رجوع پژوهشگران قرار گیرند.

وی ادامه داد: از دیگر اقدامات انجام گرفته برای کیفی‌سازی، زنده و پویا کردن فضای علم و پژوهش در سازمان، ارتباط با سایر پژوهشگاه‌های کشور که همانند سازمان، هیئت علمی پژوهشی دارند، بوده است تا از این طریق، خلاءهای قانونی مربوط به این حوزه، شناسایی و برای آنها چاره اندیشی شود. تقریباً در هر جلسه کمیته ترفیع اعضای هیئت علمی سازمان، یک الی دو مصوبه جدید برای رفع این خلاءها یا دقیق‌سازی و شفاف سازی ضوابط داشته ایم. از سال 1401 تا 1403 با شیبی ملایم سعی شد قوانینی که اجرا نمی‌شدند، براساس مصوبات درون‌سازمانی یا آئین نامه‌های وزارت عتف، اجرایی و پیاده‌سازی شوند.

صدر به ساماندهی پرونده‌های بلاتکلیف جذب هیئت علمی سازمان اشاره کرد و گفت: در بدو حضورم در معاونت بررسی شد که متناسب با پست‌های هیئت علمی سازمان و گروه‌های پژوهشی، به چه تعداد هیئت علمی جدید نیاز داریم؛ به‌ویژه در موضوعات تخصصی که طی سال‌های گذشته، هیئت علمی جذب نشده است اما فعالیت پژوهشی در آن زمینه تخصصی، نیاز سازمان است. به‌عنوان مثال، در عرصه حفاظت و نگهداری منابع، سازمان پست خالی هیئت علمی داشت، اما هیچ کس را جذب نکرده بود. همچنین در علم آرشیو، با وجود آن که پژوهشکده اسناد سازمان، گروه پژوهشی داشت اما هیئت علمی‌ای جذب نشده بود.

معاون پیشین پژوهش و منابع دیجیتال سازمان، تسهیل فرآیند جذب و تبدیل وضعیت هیئت علمی، خارج کردن سازمان از هیئت اجرایی جذب منطقه یک آموزش عالی را از دیگر اقدامات مهم این معاونت برشمرد و ادامه داد: از آنجایی که هیئت اجرایی منطقه یک آموزش عالی در دانشگاه علامه طباطبایی مستقر بود و مسئولیت امور جذب بیش از صد دانشگاه را بر عهده داشت، پرونده‌های سازمان با تأخیر زیاد بررسی می‌شد. با همکاری وزارت عتف، هیئت اجرایی جدیدی مشترک میان سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و سازمان سمت با عنوان «ساک سمت» تشکیل شد که دو نفر از اعضای هیئت علمی سازمان در این هیئت اجرایی و کارگروه صلاحیت عمومی آن عضو شده‌اند.

صدر گفت: در این دوره، تشکیل کمیته تخلفات انتظامی اعضای هیئت علمی نیز از طریق وزارت عتف پیگیری شد. اگرچه این اقدام هنوز به سرانجام نرسیده، اما گام‌های اولیه برداشته شده است تا ان‌شاءالله مانند سایر مراکز علمی کشور، سازمان نیز جهت هر چه بهتر و قانونی‌تر انجام شدن امور علمی، کمیته تخلفات مرتبط با خود را داشته باشد.

این عضو هیئت علمی کشور به کیفی‌سازی و غنی‌سازی جشنواره ملی پژوهش و فناوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در دوره خدمت خود نیز اشاره کرد و گفت: در جشنواره سیزدهم و چهاردهم که در زمان مسئولیت بنده برگزار شدند تلاش شد با همکاری موثر و خوب دبیران علمی و اجرایی، و عنایت و حمایت ریاست محترم سازمان، فرآیند دریافت آثار، ارزیابی آثار، تشکیل کمیته علمی و برنامه‌های جانبی جشنواره، رشد کیفی و کمّی داشته باشد. بدین منظور هر دوره، پیام یا مضمون اصلی جشنواره، متناسب با علم روز، انتخاب و یک قالب ویژه در هر دوره جشنواره، علاوه بر قالب‌های کتاب، رساله دکتری، پایان نامه کارشناسی ارشد و طرح‌های پژوهشی اضافه شد.

همچنین به موضوع اطلاع‌رسانی خوب و چند جانبه جشنواره، ارتباط گسترده با اساتید و هیئت علمی‌های پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌های مختلف، افزایش تنوع و دقیق کردن محورهای جشنواره، داوری سخت‌گیرانه‌تر و جدی‌تر، دعوت از متخصصان مختلف در کمیته علمی و... توجه ویژه شد که حاصل آن، تنوع در نتایج و برگزیدگان را همراه با اقبال علمی به جشنواره به دنبال داشت.

 ساماندهی تاریخ شفاهی و تدوین نظام‌نامه جشنواره ملی پژوهش و فناوری

صدر، تدوین اولویت‌های پژوهشی سازمان برای سال‌های 1403 و 1404 به روشی هدفمند و روشمند را پس از چند سال از دیگر اقدامات مثبت معاونت پژوهش و دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران دانست و گفت: برای تعیین اولویت‌ها از معاونت‌ها و ادارات کل تخصصی سازمان، نظرسنجی شد. روندهای بین‌المللی در کتابخانه­ها و آرشیوهای 25 کشور جهان و بخش عمده‌ای از پژوهش‌هایی که در این زمینه در ایران انجام شده بود، بررسی شد در نهایت اولویت­های پژوهشی پیشین سازمان که صرفاً در سال‌های 1394 و 1399 انجام شده بود نیز مورد توجه قرار گرفت. طی یک سال، بیش از ۲۰۰ اولویت پژوهشی مشخص شد که در سه مرحله غربال شدند و در نهایت ۴۶ عنوان پژوهشی، با هدف حل مسائل و علمی‌تر و بهتر انجام شدن مأموریت‌های سازمان در سطح ملی و فراملی تصویب شد.

معاون پیشین پژوهش و منابع دیجیتال سازمان در ادامه سخنانش به موضوع ساماندهی تاریخ شفاهی سازمان پرداخت و گفت: بیش از 1000 عنوان مصاحبه تاریخ شفاهی در سازمان انجام شده است که بخشی از آنها به مراکز استانی تعلق دارد؛ اما این مصاحبه­ها، غالباَ ساماندهی و ثبت نشده بود. وضعیت تاریخ شفاهی استان‌ها هم مشخص نبود. این ساماندهی در دستور کار قرار گرفت و آموزش‌هایی برای ثبت و فهرست‌نویسی تاریخ شفاهی به تمام مراکز استانی داده شد. همچنین مقرر شد به‌منظور جلوگیری از موازی کاری‌ها و انجام مصاحبه‌های تاریخ شفاهی بی‌کیفیت یا غیراولویت‌دار، هر پروژه تاریخ شفاهی که در تهران یا مراکز استانی قرار است از این پس شروع شود به تصویب شورای پژوهش برسد. بدین منظور کاربرگه طرح­نامه تاریخ شفاهی تنظیم شد تا پس از تکمیل آن توسط مجری طرح، شورا بتواند براساس محتوای کاربرگه، بررسی علمی کرده و مجوز لازم را صادر کند. بدین صورت از انجام تاریخ شفاهی‌های بی­کیفیت، جلوگیری به عمل آمد و ضرورت‌ها مدنظر قرار گرفت.

او ادامه داد: برخی از تاریخ شفاهی‌های انجام‌شده در گذشته، محتوای علمی غنی و قابل استناد نداشتند یا حتی با زمان­بندی مناسب انجام نگرفته بودند که بشود به آنها اساساَ اطلاق تاریخ شفاهی کرد. در حوزه انتشار تاریخ شفاهی­ها، دقت و سختگیری لازم انجام گرفت تا آنچه که قابلیت و مجوز انتشار دارد به­صورت علمی، مستندسازی، گویاسازی و تدوین شود. همچنین برای تاریخ شفاهی‌های ناقص یا آن مواردی که مشابه آن توسط ناشر دیگر منتشر شده یا موارد بلاتکلیف، کارگروهی تخصصی با حضور اساتید متخصص در حوزه تاریخ معاصر ایران تشکیل شد تا این موارد به طور خاص مورد بررسی قرار گیرند و نحوه مواجهه سازمان با آنها مشخص شود.

صدر با اشاره به تدوین نظام نامه جشنواره ملی پژوهش و فناوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: پیش طرح هایی برای سیاستگذاری جشنواره ملی پژوهش و فناوری در دوره های گذشته آماده شده بود که علاوه بر آن که تصویب نشده بود، جامع و کامل هم نبودند. در این دوره با بررسی آنچه که در گذشته تنظیم شده بود پیش نویس نظام نامه جشنواره ملی پژوهش و فناوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با همکاری دبیر علمی جشنواره چهاردهم و معاونت پژوهش و منابع دیجیتال تهیه شد. این پیشنویس در حدود 5 جلسه توسط اعضای شورای معاونین و برخی متخصصان پیشکسوت جشنواره بررسی شد و اکنون آماده تصویب است تا به عنوان سند بالادستی ماندگار در سازمان باقی بماند و دبیران اجرایی و علمی جشنواره های آینده با بهره گیری از آن بتوانند جشنواره ها را بهتر راهبری کنند.

  اقدامات فراگیر برای روزآمدسازی فناورانه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران

 صدر با اشاره به ضرورت سرعت بخشی به امر دیجیتال‌سازی منابع به‌ویژه اسناد در سازمان افزود: یکی دیگر از اقدامات مهم این دوره، ارتباط مستمر با استان‌ها و ارزیابی وضعیت دیجیتال‌سازی منابع بود. در این راستا نیازهای ضروری برای تولید محتوای دیجیتال در استان‌ها اولویت‌بندی شد و برای برخی استان‌ها، تجهیزات جدید، خریداری و آموزش‌های لازم ارائه شد.

این عضو هیئت علمی در همین راستا به ارتباط مستمر با مراکز استانی طی بیش از دو سال برای فعالیت‌های مرتبط با معاونت پژوهش و منابع دیجیتال، از جمله: برآورد نیازهای آموزشی، ارائه مشاوره در فرآیندهای علمی و تاریخ شفاهی و ارسال کتاب‌های انتشارات اشاره کرد و گفت: علاوه بر موارد فوق، دستورالعمل فراهم‌آوری و گردآوری منابع دیجیتال در اداره کل شناسایی و فراهم‌آوری منابع دیجیتال معاونت در حال تدوین است تا گردآوری محتوای دیجیتال در استان‌ها به درستی انجام شود.

معاون پیشین پژوهش و منابع دیجیتال سازمان گفت: از دیگر اقدامات در زمینه محتوای دیجیتال، ساماندهی فایل‌های دیجیتال بی‌کیفیت، تکراری و پراکنده در فضای ذخیره‌سازی سازمان بود. در دوره جدید، با کمک معاونت توسعه مدیریت و منابع و دستور ریاست سازمان، اسکنرهای جدیدی خریداری شد و تعداد تجهیزات افزایش یافت.

در زمینه افزایش نیروی انسانی تخصصی سازمان از طریق آزمون امور استخدامی، نیروهای جوان، با انرژی و ناظر به نیازهای فناورانه سازمان مانند علم داده و هوش مصنوعی جذب شدند و از این طریق با توجه به سرعت فراگیری فناوری‌های نوین و چشم‌انداز آینده تخصصی سازمان به بهبود کیفیت نیروی کارشناس کمک شایانی شد.

صدر با بیان اینکه یکی از چالش‌های عمده سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، تأخیر در به‌روزرسانی فناورانه این سازمان متناسب با عرصه‌های جدید علم بوده است گفت: در حوزه‌های علم اطلاعات، دانش‌شناسی، کتابداری و آرشیو که بخش عمده فعالیت‌های سازمان را تشکیل می‌دهند، فناوری به‌طور گسترده وارد نشده بود. طراحی‌هایی برای رفع این عقب افتادگی و حرکت به سمت تحول دیجیتال سازمان انجام شد که برخی از آنها در آینده، تاثیر خود را نشان خواهند داد. همچنین پیگیری جدی شد سامانه OCR سازمان که با پیگیری مدیر کل پردازش و فناوری‌های دیجیتال معاونت و همکاری یک شرکت دانش‌بنیان و با استفاده از هوش مصنوعی آماده شده بود، در هفته کتاب سال 1402 راه‌اندازی شود. این سامانه هم اکنون بر روی کتابخانه دیجیتال سازمان نصب شده و حدود یازده میلیون برگ به‌وسیله آن OCR شده است. پژوهشگران می‌توانند جستجوهای عمیق‌تر در داخل متن‌ها را از این طریق بهتر از گذشته انجام دهند.

وی ادامه داد: طی یکسال گذشته برای تحقق اهداف فوق، جلساتی با معاونت علم و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، سازمان فناوری اطلاعات، شورای عالی فضای مجازی، بخش فناوری مرکز همکاری‌های ریاست‌جمهوری و سازمان ملی هوش مصنوعی نیز برگزار شد و برخی از این جلسات به امضای تفاهم‌نامه و توافق‌نامه منجر شد. تفاهم‌نامه‌ای با سازمان ملی هوش مصنوعی اخیراً امضا شده است که براساس آن، این سازمان خدمات هوشمندسازی به سازمان ارائه خواهد داد و با معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری هم چهار طرح فناوری توافق شده است که یکی از آن‌ها به مرحله نهایی عقد قرارداد رسیده و بقیه موارد در مراحل کارشناسی و جلسات تخصصی برای اعلام  فراخوان است.

 تدوین و بازنگری بر استانداردهای کتابخانه‌ای و آرشیوی

صدر با تأکید بر اینکه در موضوع استاندارد، یکی از وظایف معاونت پژوهش و منابع دیجیتال، مدیریت و دبیری کمیته‌های متناظر فنی 46 و 171 سازمان ملی و بین‌المللی استاندارد و برگزاری جلسات تخصصی مرتبط با آنها است، گفت: سال 1402، دبیران، رؤسا و اعضای جدید کمیته‌های اصلی و فرعی مذکور مشخص شدند و سعی شد از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و متخصصان دستگاه‌های مرتبط با استانداردهای ارجاعی برای همکاری با این کمیته‌ها دعوت شود. از طریق مراجعه به آمار ثابت می‌شود که با ارتباط نزدیک، منظم و قوی که با سازمان ملی و بین‌المللی استاندارد طی این دو سال داشته‌ایم، این دو کمیته، جزو کمیته‌های برتر کشور در تدوین، بازنگری و به‌روزرسانی استانداردهای حوزه علوم کتابداری و علوم آرشیو به صورت کاغذی و دیجیتال شوده می‌شوند.

صدر همچنین به چاپ کتاب­ نفیس «کارستان هنر ایرانی» اشاره کرد. این کتاب نفیس به معرفی گزیده‌ای از آثار هنری موجود در اسناد، مرقع‌ها، طومارها، نسخ خطی و برخی دیگر از منابع قدیمی موجود در گنجینه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران می‌پردازد که به خوبی، گواه و تصویرگر غنای هنری و زیبایی شناسانه تاریخ تمدن ایرانی ـ اسلامی هستند.

 صدر در همین راستا به آماده‌سازی کتاب نفیس دیگری در معاونت پژوهش و منابع دیجیتال و انتشارات سازمان اشاره کرد که به زودی مراحل  پژوهشی نسخه‌شناسانه آن در این معاونت به اتمام می‌رسد. این نسخه یکی از نسخ خطی حوزه طب سنتی سازمان است و اعتبار و ارزش بین‌المللی دارد.

معاون پیشین پژوهش و منابع دیجیتال سازمان در پایان به تشکیل کارگروه تحول فناورانه سازمان از بهمن 1402 در معاونت پژوهش و منابع دیجیتال به منظور تحقق تحول دیجیتال در سازمان و ورود فناوری‌های جدید اشاره کرد و گفت: در این کارگروه، اعضای حقیقی و حقوقی حضور دارند و از بدو تشکیل، به‌طور مستمر جلسات آن برگزار شده است. این کارگروه، طرح‌های فناورانه‌ای که با کمک معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری در حال بررسی و آماده‌سازی علمی و اجرایی هستند را مورد بررسی قرار می‌دهد. و تاکنون حدود 40 جلسه اصلی و فرعی داشته و با کار گروهی خوب اعضای آن طراحی‌های خوبی انجام داده است که نتایج آن به مرور مشخص می‌شود.

صدر در پایان اظهار امیدواری کرد اقدامات تازه آغاز شده یا طراحی شده در زمان مسئولیتش در معاونت پژوهش و منابع دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران توسط معاون بعدی ادامه پیدا کند و پیشرفت و ارتقاء علمی و فناورانه این سازمان مهم و تأثیرگذار فرهنگی را در آینده نزدیک در پی داشته باشد. وی همچنین از همه همکارانش در این معاونت که در پیشبرد این فعالیت‌ها و عملکردها نقش بسزایی داشتند قدردانی و برایشان آرزوی توفیق کرد.