کد خبر: 48920
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 25 مرداد 1403 - 12:48

داخلی

»

کتابخانه و کتابداری

جلدهای روزآمد شده حرف «آ» و «الف» فرهنگنامه کودکان و نوجوانان منتشر شد

منبع : شورای کتاب کودک
جلد اول روزآمدشده فرهنگنامه کودکان و نوجوانان اختصاص به حرف «آ» دارد. دو جلد بعدى كه اختصاص به حرف «الف» دارند، نسخه‌ى روزآمد شده جلد دوم فرهنگنامه است كه به دليل افزايش تعداد صفحات به دو جلد (دوم و سوم) تقسيم شده است.
جلدهای روزآمد شده حرف «آ» و «الف» فرهنگنامه کودکان و نوجوانان منتشر شد

به گزارش لیزنا، مجموعه «فرهنگنامه کودکان و نوجوانان» در یک نگاه اجمالی دو دسته از علوم را در بر مى‌گيرد. دسته نخست شامل علوم دقیقه هستند. علومى همچون ریاضیات و فیزیک و شیمی از اين دسته‌اند. دسته دوم شاخه‌هاى مختلف علوم انسانی نظیر جامعه شناسی و روان شناسی و تاريخ و فرهنگ و... را در بر مى‌گيرد. علوم دقيقه با چگالى دقت بالا، نسبت به علوم انسانى از ثبات بيشترى برخوردارند. اما هر دو دسته در معرض تغییر و حتی بطلان قرار دارند و بى‌نياز از به روز شدن نيستند.

از انتشار نخستین جلد فرهنگنامه کودکان و نوجوانان در سال ۱۳۷۱، بیش از سه دهه می‌گذرد. در این مدت نسبتا طولانی، حوزه‌های مختلف دانش دست خوش تحولات و دگرگونی‌هاى بسيارى شده‌اند. چنين وضعيتى فرهنگنامه را همچون هر اثر مرجع ديگرى در معرض آفت كهنگى اطلاعات قرار مى‌دهد. انديشه به روزرسانى فرهنگنامه كودكان و نوجوانان در سال‌هاى ١٣٩٢ و ١٣٩٣ عملياتى شد و  تهیه کنندگان فرهنگنامه کودکان و نوجوانان تصمیم گرفتند تا پیش از انتشار همه مجلدات فرهنگنامه؛ روزآمدسازی این مجموعه را آغاز کنند و آخرين اطلاعات را در مجلداتى جديد از این مجموعه پوشش بدهند و در اختيار مخاطبان قرار بدهند.

فرآيند روزآمدسازی فرهنگنامه کودکان و نوجوانان را می‌توان در دو بعد «ضرورت» و «نیاز» ارزیابی کرد: روزآمدسازی علوم تجربى و دقيقه بيشتر ناظر بر بعد ضرورت است. بدين معنى كه اين فرآيند تلاشيست در راستاى قرار دادن اطلاعات صحيح و به روز شده در اختيار مخاطب. اما روزآمدسازى علوم انسانى، علاوه بر ضرورت، پاسخ به نياز مخاطب نيز است. زيرا به موازات تحولات و دگرگونى‌هاى جهان بيرون، ذهن مخاطب نيز تغيير مى‌كند. چندانكه پرسش‌ها و نگاه مخاطب امروز فرهنگنامه با پرسش ها و نگاه مخاطب سه دهه پيش يكسان نيست. از اين زاويه روزآمدسازى فراينديست مخاطب محور كه تلاش مى‌كند با مخاطب امروز سخن بگويد و به پرسش‌ها و نيازهاى امروز او پاسخ دهد.

تهيه‌كنندگان و دست اندركاران اين دائرةالمعارف مرجع با توجه به اين نياز و ضرورت، به انديشه روزآمدسازى و تلاش‌هاى صورت گرفته پيرامون اين انديشه، جامه‌ى عمل پوشانده‌اند و در همين راستا شركت تهيه و نشر فرهنگنامه كودكان و نوجوانان سه جلد فرهنگنامه‌ى روزآمدشده را در قالبى جديد و در عين حال وفادار به مجلدات پيشين عرضه كرده است.

جلد اول روزآمدشده اختصاص به حرف «آ» دارد. دو جلد بعدى كه اختصاص به حرف «الف» دارند، نسخه‌ى روزآمد شده جلد دوم فرهنگنامه است كه به دليل افزايش تعداد صفحات به دو جلد (دوم و سوم) تقسيم شده است.

علاقه‌مندان  میتوانند برای خرید با شماره ۶۶۹۵۰۲۱۸(خانم عرفانیان) تماس بگیرند.