کد خبر: 49022
تاریخ انتشار: سه شنبه, 03 مهر 1403 - 13:44

داخلی

»

کتابخانه و کتابداری

کارآگاهان «داده» در کنار هاروارد

منبع : لیزنا
شکایت پژوهشگری که تخلفهای علمی او افشا شده بود،  علیه کارآگاهان داده رد شد.
کارآگاهان «داده» در کنار هاروارد

به گزارش لیزنا، فرانچسکا جینو استاد علوم رفتاری دانشگاه هاروارد، در سال گذشته،‌ توسط کارآگاهان داده افشا شد که منجر به رد و برگشت داده شدن سه مقاله او شد که خبر آن ر در بحثی در مورد کارآگاهان داده پیشتر در لیزنا منتشر کردیم.

این استاد قدیمی هاروارد، به دادگاه علیه وبلاگ دیتا کولادا https://datacolada.org  و دانشگاه هاروارد شکایت کرد که هفته پیش یک قاضی اهل ماساچوست شکایت او علیه وبلاگ و نیز بخشی از شکایات او در مورد دانشگاه هاروارد را رد کرد و برای برخی از شکایتها علیه هاروارد اجازه پیگیری داد.

فرانچسکا جینو، استاد دانشکده بازرگانی هاروارد (HBS)، ادعا کرد که اظهارات دانشمندان علوم رفتاری لیف نلسون، جو سیمونز و اوری سیمونسون در وبلاگشان، دیتا کولادا، "کاذب و افتراآمیز" بوده و 25 میلیون دلار غرامت طلب کرده است. او همچنین از دانشگاه هاروارد و رئیس دانشکده بازرگانی هاروارد به اتهام افترا و همچنین تبعیض جنسیتی، نقض قرارداد و سایر موارد نقض شکایت کرد.

دیتا کولادا https://datacolada.org/ و هاروارد برای رد این پرونده، استدلال خود را در مقابل قاضی ماساچوست میونگ جون در ماه مه ارائه کردند.

 

در تصمیم قاضی که دیروز منتشر شد، او ادعاهای جینو علیه وبلاگ نویسان و برخی از ادعاهای او علیه هاروارد را رد کرد، از جمله ادعای او مبنی بر اینکه اقدامات دانشگاه - مانند پست گذاشتن در صفحه کارکنانش مبنی بر اینکه او در "مرخصی اداری" است - به منزله توهین است.

سیمین وزیری، روانشناس دانشگاه ملبورن، که در گردآوری سرمایه برای پوشش هزینه های قانونی دیتا کولادا کمک کرده است، می گوید: «این یک خبر عالی برای دیتا کولادا و برای علم است. اخراج در این مرحله نسبتاً اولیه به محققان این اطمینان را می دهد که احتمالاً چنین شکایت هایی جدی گرفته نمی شوند.

هیچ یک از وبلاگ نویسان دیتا کولادا بلافاصله به درخواست خبرنگاران برای مصاحبه و اعلام نظر پاسخ ندادند. اما سیمونز، دانشمند علوم رفتاری در دانشگاه پنسیلوانیا، در پستی در پلتفرم رسانه اجتماعی X، گفت: «کسانی که برای تصحیح سوابق علمی تلاش می‌کنند، می‌توانند امشب بهتر بخوابند. آنهایی که نمی خواهند اصلاح شود، خوب، برای من مهم نیست که چگونه می خوابند."

دیتا کولادا برای اولین بار در ژوئن 2023 در مجموعه ای از پست های وبلاگی که دستکاری آشکار داده ها را در مقالاتی در مورد موضوعاتی مانند صداقت، خلاقیت و اصالت توصیف می کرد، به طور عمومی در مورد کار جینو ابراز نگرانی کرد. وبلاگ نویسان یافته های خود را در سال 2021 به هاروارد ارسال کرده بودند که باعث تحقیقات در این زمینه شد

این تحقیقات در گزارشی 1300 صفحه ای که در ماه مارس به عنوان بخشی از شکایت منتشر شد، به اوج رسید، که در آن HBS به این نتیجه رسید که جینو "عمدا، آگاهانه یا بی پروا مرتکب تخلف تحقیقاتی شده است." در نتیجه تحقیقات HBS، سه مقاله که توسط جینو نوشته شده بود در سال 2023 پس گرفته شد. مقاله چهارم حاوی داده های ظاهرا ساختگی قبلاً در سال 2021 پس گرفته شده بود.

قاضی در تصمیم خود نوشت که اظهارات دیتا کولادا مبنی بر تقلب در کار جینو توسط متمم اول قانون محافظت می شود، زیرا آنها تفسیر ذهنی خود وبلاگ نویسان از شواهد را نشان می دهند. قاضی می‌نویسد، به‌عنوان یک شخصیت عادی، جینو باید ثابت کند که اظهارات درباره او با "بدخواهی واقعی" انجام شده است تا توهین‌آمیز قضاوت شود.

با این حال، قاضی تا حدودی درخواست هاروارد و رئیس HBS برای رد دعوی را رد کرد. اگرچه او ادعاهای فرانچسکا جینو مبنی بر بدنام کردن هاروارد به او و مداخله در سایر روابط حرفه‌ای او را رد کرد، اما به او اجازه داد تا با ایجاد یک طرح دعوی جدید ، به ادعاهایی مبنی بر نقض قرارداد کاری او و رفتار متفاوت با او نسبت به سایر کارمندان ادامه دهد.

اندرو میلتنبرگ، وکیل فرانچسکا جینو، در بیانیه ای به مجله Science گفت: «تصمیم امروز به وضوح نشان می دهد که هاروارد با پروفسور جینو متفاوت از سایر تحقیقات سوء رفتار و سیاست های اعلام شده خود رفتار کرده است. «بار اثبات مورد نیاز برای از بین بردن شغل و لغو تصدی باید بر اساس شواهد باشد، نه تئوری . ما از تصمیم دادگاه برای ادامه این دعوا خرسندیم و اینکه هاروارد باید پاسخگوی این باشد که چگونه فعالیت حرفه‌ای او را نابود کرده‌اند و همه اعضای هیات علمی هاروارد را در معرض خطر قرار داده اند."

پیامدهای این داستان احتمالاً ادامه خواهد داشت. سیمونسون و چند تن از نویسندگان همکار جینو سال گذشته پروژه ای را برای ارزیابی قابلیت اطمینان مقالات گذشته او راه اندازی کردند. تا کنون، این منجر به عقب نشینی بیشتر در ماه فوریه و اصلاح در جولای شده است. ساینس در ماه آوریل گزارش داد که به نظر می‌رسد جینو در برخی از انتشارات خود متن‌هایی را سرقت کرده است. جینو بارها هرگونه تخلف را رد کرده است.

سیمین وزیری می‌گوید که اگرچه شکایت علیه دیتا کولادا رد شده است، اما تهدید به شکایت‌های مشابه احتمالاً همچنان دیگر محققان را از انتشار انتقادات علمی باز می‌دارد. «حتی دفاع از یک دعوی بی‌اساس از طریق درخواست انفصال، موضوعی باورنکردنی است. ما هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن داریم تا تصحیح علمی را آسان‌تر و روانتر کنیم.