داخلی
»اخبار کتاب
انتشار شماره دوم از سال پنجم مجله «پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی»
به گزارش لیزنا، شماره دوم از سال پنجم (پاییز و زمستان ۱۳۹4) مجله علمی – پژوهشی «پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی» با 16 مقاله پژوهشی و 2 مقاله مروری به چاپ رسيد.
در اين شماره فصلنامه مقالاتي با عناوين زیر منتشر شده است:
مقالات پژوهشی
- رابطه تسهیم دانش و قابلیت نوآوری در کتابخانههای دانشگاهی/ ابراهیم زارعی، محمد حسن زاده، عصمت مومنی
- بررسی تاثیر عامل های فردی بر رفتار اشتراک دانش مدرسان علم اطلاعات و دانش شناسی/ زهرا جعفرزاده
- شناسایی فرایندها و فعالیتهای مرتبط با مدیریت دانش برای اجرای موفق برنامه راهبردی مرکز اطلاعرسانی و کتابخانه مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد در حوزه آموزش/ منصور میرزایی، مهری پریرخ، علیرضا اسفندیاری مقدم
- تحلیل و مقایسه برنامههای راهبردی کتابخانههای دانشگاهی: ارائه الگویی پیشنهادی/ محمدکریم بیات،علیرضا اسفندیاری مقدم
- سنجش کیفیت خدمات الکترونیکی کتابخانههای دانشگاه فردوسی مشهد از دیدگاه کتابداران و دانشجویان تحصیلات تکمیلی برپایه مدل تلفیقی لیبکوال، دیجیکوال و ایاسکوال/ لهام یوسف زاده نجدی تبریز،اعظم صنعت جو
- امکانسنجی پیادهسازی سلامت سازمانی در کتابخانههای عمومی شهرداری اصفهان بر پایه مدل مایلز/ مریم قنبری مطلوب، مرتضی محمدی استانی، ناهید سلیمانی، احمد شعبانی
- بررسی رابطه ویژگی های شخصیتی کتابداران شاغل در کتابخانه های دانشگاه های شهر بیرجند با دیدگاه آنان در خصوص جو کارآفرینی در کتابخانه/ معصومه جلائی فر،علی اکبر پوراحمد
- منابع و خدمات کتابخانه دیجیتال دانشگاه شیراز در تقابل با نیازهای کاربران/ مریم مجرب، زهیر حیاتی
- چگونه وبسایتها اجتماعی شدن کودکان را تسهیل میکنند؟ رویکردی پیاژهای/ مهری پریرخ، محمد رامین نادری
- بررسی مشکلات جستجو و بازیابی تصاویر در موتورهای کاوش برگزیده مبتنی بر ویژگیهای نگارشی زبان فارسی/ یعقوب نوروزی، هدی هماوندی
- بررسی فرایندهای واژهگزینی اصطلاحها و واژگان تخصصی حوزه علم اطلاعات و دانششناسی/ فاطمه احمدی نسب، شعله ارسطوپور
- بررسی تأثیر خطاهای نظاممند موجود در طبقهبندی موضوعی آیاسآی بر حجم تولیدات علمی و میزان رؤیت پذیری رشتهها / حمیدرضا کیانی، محمدرضا داورپناه، رحمت الله فتاحی
- قشربندی اعضا هیأت علمی علم اطلاعات و دانششناسی ایران از نظر میزان حضور و اثربخشی و عملکرد علمی و حرفهای/ فرشید دانش، رحمت الله فتاحی،محمدحسین دیانی
- بررسی قابلیتهای یونی مارک و مارک ۲۱ برای فهرستنویسی کتابهای چاپی و منابع الکترونیکی فارسی/ میترا پشوتنی زاده، مرتضی کوکبی
- توسعه مدل پذیرش فناوری اطلاعات دیویس (TAM) از طریق سنجش تأثیر باورهای خودکارآمد و ناکارآمد اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بر پذیرش سامانه اطلاعات پژوهشی (پژوهان)، مبتنی بر رویکرد شناختی-اجتماعی/ غلامحسین جهانگیر، محمد حسین دیانی، محسن نوکاریزی
- بررسی نقش معیارهای جستجو، صفحهنمایش، صفحه مرور مدارک، نتایج بازیابی شده، انسجام، راهنمایی و راهبری و تصحیح خطا بر کارآمدی رابط کاربر موتورهای جستجوی یکپارچه از دیدگاه دانشجویان دانشگاه الزهرا (س)/ مینا فرنقی، امیر غائبی
مقالات مروری
- روند تکامل دانش با توجه به نقش مشاهدهگر در رویکردهای چهارگانه سیبرنتیک/ پگاه تاجر، نظام الدین فقیه
- نظریه مرجع شیالی راماریتا رانگاناتان در گذر زمان/ زهرا کاظمی شمامی، عصمت مومنی
گفتنی است، این نشریه به مدیر مسئولی دکتر بختیار شعبانی ورکی و سردبیری دکتر رحمت الله فتاحی منتشر می شود. همچنین دکتر رحمت الله فتاحی، استاد دانشگاه فردوسی مشهد؛ دکتر جعفر مهراد استاد دانشگاه شیراز؛ دکتر محمدرضا داور پناه، استاد دانشگاه فردوسی مشهد؛ دکتر مهری پریرخ، استاد دانشگاه فردوسی مشهد؛ دکتر نرگس نشاط، دانشیار سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران؛ دکتر سعید رضایی شریف آبادی، استاد دانشگاه الزهراء؛ دکتر زاهد بیگدلی، استاد دانشگاه شهید چمران اهواز؛ دکتر زهیر حیاتی، دانشیار دانشگاه شیراز اعضای هیأت تحریریه «پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی» را تشکیل می دهند.
این نشریه از مجله مطالعات تربيتي و روان شناسي تفکیک شده است و بطور تخصصی در حوزه کتابداری و اطلاع رسانی مقالات علمی- پژوهشی را منتشر می کند و در ISC، SID، و magiran نمایه می شود.
علاقه مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانند به وب سایت «پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی» مراجعه نمایند.
۱. از توهین به افراد، قومیتها و نژادها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهامزنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیامها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمانها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.