داخلی
»مطالب کتابداری
»گزارش
دومین روز همایش «تجاری سازی خدمات وکالاهای اطلاعاتی» برگزار شد
به گزارش لیزنا، دومین روز سیزدهمین همایش انجمن علمی- دانشجویی الزهرا راس ساعت 8:30 پنج شنبه 28 اردیبهشت با تلاوت قرآن مجید و سرود ملی آغاز شد.
در ابتدای این همایش، سید کاظم حافظیان رضوی، عضو هیأت مدیره انجمن کتابداری و اطلاع رسانی در سخنانی بر لزوم پیگیری در برگزاری همایشها تاکید کرد و به دانشجویان کتابداری دانشگاه الزهرا به دلیل پی گیری که در برگزاری همایشهای سالانه داشتند تبریک گفت.
وی با اشاره به موضوع همایش تأکید کرد: اولین نکته اینکه اطلاعات نمی تواند رقیب صنایع باشد. اطلاعات همیشه کمک، حامی و پشتیبان خواهد بود.
حافظیان پیشنهاد داد: در سال آینده یک بررسی سیستماتیک از همه تم ها و موضوع های برگزاری همایش دانشجویی الزهرا طی این سالها تهیه شود تا مشخص گردد چه زمانی جلوتر از جامعه و چه زمانی همراه با جامعه و یا از آن عقب تر بوده است.
سخنرانان پنل سوم همایش دکتر معصومه کامران (عضو هیأت علمی گروه کتابداری و اطلاع رسانی و معاون آموزشی دانشکده علوم تربیتی دانشگاه الزهرا )، دکتر مهدی علیپورحافظی (معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران ) و احمد عابدی (دانشجوی کارشناسی کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه پیام نور قم) بودند.
نخستین مقاله ی در روز دوم "مدیریت بازاریابی کاربران کتابخانه با استفاده از سیستم مدیریت ارتباط با مشتری" توسط مریم احمد خانی (دانشجوی کارشناسی ارشد کتابداری دانشگاه تهران) و فرحناز سلطانی (دانشجوی کارشناسی ارشد کتابداری دانشگاه تهران) ارائه شد. احمد خانی گفت: نگاه تجاری به کتابخانه کشیده شده است با توجه به اینکه در کتابخانه فرهنگ تجاری را بومی کردیم، معنی کاربر/ مشتری را بیان می کنیم. مشتری دیدگاهی تجاری به سازمان می بخشد اما کتابخانه کمتر به دیده ی سودآوری می نگارد.
احمد خانی در ادامه افزود: وفاداری کاربران/ مشتریان کتابخانه می تواند با فراهم آوری اطلاعات به موقع و معتبر به آنها امکان پذیر شود. این وفاداری با روابط موثر بین کتابخانه و کاربر/ مشتری نیز قابل دستیابی است.
وی در ادامه به مراحل اجرای crm در کتابخانه پرداخت و اجرای موفقیت آمیز این رویکرد را در گرو آگاهی و حمایت همه جانبه ی مدیران ارشد، نظام آموزش و پرورش، معلمان و کتابداران دانست.
دومین مقاله این پنل با عنوان "چیستی و چگونگی ارزش آفرینی اطلاعات در تعامل با اقتصاد شبکه ای" توسط محمد سریرافراز (دانشجوی کارشناسی ارشد علوم اقتصادی دانشگاه آزاد اسلامی و عضو باشگاه پژوهشگران جوان) ارائه گردید.
سریرافراز گفت: اکوسیستم اقتصاد امروز اقتصاد شبکه ای است. دانش درون مایه ی این اقتصاد شبکه ای است. در اقتصاد شبکه ای، اطلاعات، دانش، نوآوری، فناوری در یک چرخه هم افزایی می شوند.
وی ادامه داد: در اقتصاد شبکه ای افزایش بهره وری، گسترش تجارت جهانی، بالارفتن سطح رفاه فردی و اجتماعی، رقابت سودمند میان مشاغل و ارائه مطلوب به مصرف کنندگان وجود دارد که همه ی این پارامترها ارزش آفرینی را به همراه دارد.
سومین مقاله با عنوان "بازاریابی اطلاعات با تاکید بر نظام آراستگی 5s" توسط زینب صفوی (کارشناس ارشد کتابداری و اطلاع رسانی) و خدیجه مرادی (کارشناس ارشد کتابداری و اطلاع رسانی) ارائه شد. ابتدا صفوی به تبیین 5s پرداخت و آن را تفکیک، ترتیب، تمیزی، تداوم و تعلیم عنوان کرد. دو s آخر از سایرین مهمتر است چرا که به مدیریت مربوط می شود.
صفوی ادامه داد: کتابخانه برای تامین نیاز باید موجودی خود را به بهترین شکل عرضه کند با 5s می توان بهترین خدمات را به کاربران ارائه داد. 5s این اعتماد را به کاربر میدهد که محل مناسبی برای مطالعه انتخاب کرده است. رضایت مشتری تمایل به مراجعه بعدی و استفاده مجدد از کتابخانه را به دنبال دارد.
چهارمین مقاله با "عنوان بررسی مدیریت بازاریابی در ارائه خدمات اطلاعاتی در کتابخانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات خوزستان براساس نظرات دانشجویان تحصیلات تکمیلی" توسط معصومه پیروز فر (دانشجوی کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه چمران) و پیمان جلیل پور (دانشجوی کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه چمران) ارائه شد.
پیروز فر بیان کرد: بازاریابی مهندسی برآوردن رضایت کاربر است. در بررسی بازاریابی 4 مدل بازاریابی مطرح است که مدل 4p بیشترین استفاده را در سطح جهان داشته است این چهار p محصول، بها، مکان و ترفیع است. در کتابخانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات خوزستان توجه به "بها"، "ترفیع"، "مکان" و در نهایت "محصول" به ترتیب اولویت های اول تا چهارم را به خود اختصاص دادند. یافته ها نشان داد باید به مولفه های مکان و محصول توجه بیشتری صورت گیرد و امکان به کارگیری مدل بازاریابی 4p در ارائه خدمات اطلاعاتی به دانشجویان تحصیلات تکمیلی این واحد وجود دارد.
در پایان این پنل حضار به پرسش و پاسخ پرداختند.
پنل چهارم این همایش ساعت 11:15 آغاز شد در این پنل دکتر منصور تاجداران (عضو هیأت علمی گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه الزهرا)، دکتر میترا صمیعی (عضو هیأت علمی سازمان اسناد و کتابخانه ملی) و مریم پاکدامن نائینی (کتابدار مرجع پژوهشگاه مؤسه زلزله شناسی) حضور داشتند.
اولین مقاله توسط معصومه نوروزی (دانشجوی کارشناسی ارشد کتابداری دانشگاه خوارزمی) با عنوان "مروری بر بازاریابی اجتماعی در کتابخانه های عمومی"ارائه شد.
نوروزی گفت: سود کتابخانه ها چیزی جز تفکر، اندیشه و توسعه فرهنگی نیست سود مطالعه تضمین شده است؛ خسارت نمی زند و سود افزون هم دارد. ما باید به دنبال بازاریابی اجتماعی برویم چرا که تنها ارضای نیاز و خواسته های افراد جامعه را از طریق مبادله مورد تاکید قرار نمی دهد. بازاریابی اجتماعی منافع اجتماعی را مد نظر قرار می دهد و تناسب زیادی با اهداف کتابخانه عمومی دارد.
وی تأکید کرد: بازاریابی اجتماعی نیامده است تا بازاریابی تجاری را از میدان به در کند بلکه تلفیق و ترکیب بازاریابی تجاری و اجتماعی می تواند کتابخانه را در رسیدن به اهدافش یاری رساند.
دومین مقاله ی این پنل و ششمین مقاله این روز توسط مجبوبه خراسانی (کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه الزهرا (س)) رضا تاج آبادی(کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی مجتمع آموزشی جهاد کشاورزی استان مرکزی) رضوان السادات میراسدا...(کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی مرکز آموزش عالی شهید بابایی اراک) با عنوان "راهکارهای تجاری سازی پژوهش های دانشگاهی در اقتصاد دانش محور" ارائه شد.
خراسانی گفت: تجاری سازی تحقیقات فرآیندی است که دانش تولید شده در دانشگاه ها و سازمانهای تحقیقاتی را به محصول قابل عرضه در بازار یا فرایندهای صنعتی تبدیل می کند. این فرایند مستلزم همکاری و تعامل جدی مراکز آموزش عالی و سازمان های تحقیقاتی وابسته به دولت، شرکت های صنعتی، سازمان های مالی و سرمایه گذاری کارآفرینان و افراد علمی می باشد.
وی ادامه داد: عرضه ی یافته های پژوهشی در ارتقای کیفیت زندگی بشر، توسعه سطح رفاه جامعه و تحولات اقتصادی و اجتماعی نقش بسزایی ایفا می کند. تجاری سازی تحقیقات مستلزم تدوین سیاست ها و طراحی برنامه های اجرایی مناسب و کارآمد است. موانعی وجود دارد که اجازه نمی دهد فرآیند تجاری سازی به درستی اجرا شود.
آخرین مقاله ی این همایش دو روزه با عنوان " بررسی نقش عامل سوم در اعتمادسازی در تجارت الکترونیک: مدل بنگاه مصرف کننده" توسط مریم طاهری (دانشجوی کارشناسی ارشد علوم کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه علوم تحقیقات واحد همدان و کارشناس دفتر اسناد و منابع علمی موسسه تحقیقات و فناوری اطلاعات ایران) و اکبر غلامعلی (دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور مشهد و کارشناس دفتر اسناد و منابع علمی موسسه تحقیقات و فناوری اطلاعات ایران) ارائه شد.
طاهری گفت: عوامل سوم بی طرف و واسطه ها نقش موثری در انجام تعاملات تجاری دنیای سنتی داشته و در دنیای تجارت الکترونیک نیز دارند. در این میان اهمیت نقش عامل سوم در فضای سایبر و تجارت الکترونیک به جهت بالا بودن ریسک های بلاقوه، پیچیدگی ها و طبیعت مجازی آن حیاتی است.
وی در ادامه به ذکر اولویت های خدمات اعتماد قابل ارائه توسط عامل سوم، بر اساس میزان تاثیر آن ها بر ایجاد اعتماد مشتریان در تجارت الکترونیک مدل بنگاه مصرف کننده پرداخت.
پس از ارائه مقالات پرسش و پاسخی بین حضار انجام گرفت که در ساعت 13 به پایان رسید.
برنامه زنده اجرای موسیقی توسط دانشجویان در ساعت 14:15 برگزار شد.
میزگردی با حضور مجتبی اسدی، دکتر منصور تاجداران (عضو هیأت علمی گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه الزهرا)، دکتر میترا صمیعی (عضو هیأت علمی سازمان اسناد و کتابخانه ملی)، دکتر امیررضا اصنافی (عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی) و سپیده فهیمی فر (دانشجوی دوره دکتری کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه تهران) برگزار شد.
مجتبی اسدی در این پنل برای برگزاری بهتر این همایش ها به نکاتی اشاره کرد و بر لزوم وجود اصل مقالات حداقل به صورت الکترونیکی تأکید کرد. اطلاع پیامکی را روش مناسبی برای اطلاع رسانی دانست و آسیب شناسی حضور کم شرکت کنندگان در همایش های علمی را خواستار شد.
اسدی در پاسخ به سوال اطلاعات کالاست یا خیر گفت: اطلاعات را می توان کالا در نظر گرفت و آن را ارزشگذاری کرد و کتابداران باید همان اهمیتی را داشته باشند که ارائه دهندگان سایر کالا ها دارند. متاسفانه وقتی طرح پژوهشی انجام می شود از درآمد حاصل قسمتی به کتابخانه نمی رسد.
فهیمی فر گفت: در همایش ها درخواست طرح پژوهش به جای چکیده بهتر است.
اصنافی در ادامه گفت: در همایش ها ارائه مقالات به معنای پایان کار نیست بلکه آغاز تولید و پیاده سازی بحث های مطرح شده است. کم بودن استقبال به معنای این نیست که خوب نبوده است از این فرصت برای تعامل با افراد علاقمند استفاده می شود. یکی از نکاتی که به ذهنم رسید در کتابخانه ها تقاضا خود به خود تولید نمی شود من باید تقاضا را ایجاد کنم. برخی کتابداران دچار تحول هراسی هستند و نمی توانند خدماتشان را به خوبی ارائه دهند. ما باید دانش را از هر طریقی ارائه دهیم مثل استفاده از منابع اطلاعاتی رایگان.
اصنافی پیشنهاد داد: دبیران همایش های برگزار شده طی این سالها شیوه نامه ی برگزاری همایش را تهیه کنند.
دکتر صمیعی بیان کرد: دانشجویان در عرصه هایی وارد شده اند که مبحث روز است و متخصصین با این موضوعات در چالشند. اساتیدی که در برگزاری این همایش ها همکاری می کنند باید مثل اساتید راهنما باشند و اگر اشکالی در مقالات است داوری کنند همانطور که در برای نشریات علمی داوری صورت می گیرد. سطح این همایش از نظر نظم و مقالات در حد خوب بود.
تاجداران از کلیه دانشجویان برگزار کننده ی همایش تشکر کرد و این همایش را محصول تلاش آنها دانست.
در پایان حضار به پرسش و پاسخ پرداختند.
ساعت 16 مراسم اختتامیه انجام شد و طی آن مقالات "مدیریت بازاریابی کاربران کتابخانه ها با استفاده از سیستم مدیریت ارتباط با مشتری" نوشته مریم احمدخانی و فرحناز سلطانی و"راهکارهای تجاری سازی پژوهش های دانشگاهی در اقتصاد دانش محور" نوشته محبوبه خراسانی، رضا تاج آبادی و رضوان السادات میر اسدا...، به عنوان مقالات برتر انتخاب شد و از داوران و ارائه دهندگان و عوامل اجرایی قدر دانی شد.
دومین روز همایش «تجاری سازی خدمات وکالاهای اطلاعاتی؛ آری یا خیر» که در سالن دکتر تورانی دانشگاه الزهرا برگزار شد، در ساعت 17 پایان یافت.
گزارش: نجمه اسکندریان
۱. از توهین به افراد، قومیتها و نژادها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهامزنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیامها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمانها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.