کد خبر: 48953
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 08 شهریور 1403 - 08:14

داخلی

»

برگ سپید

آسایش، کتابی با مضمون ارتباط

منبع : لیزنا
 زهرا دهقان برنجی
آسایش، کتابی با مضمون ارتباط

درباره نویسنده

مت هیگ نویسنده‌ی کتاب آسایش است. او در کشور انگلیس و شهر شیفلد در سال 1975 به‌دنیا آمده‌ و دانش‌آموخته‌ی رشته‌های زبان انگلیسی و تاریخ از دانشگاه هال می‌باشد. او یک روزنا‌مه‌نویس و نویسنده است که هم کتاب‌های داستانی و هم غیرداستانی برای کودکان و بزرگسالان نوشته و اغلب کتاب‌های او در قالب داستانی- حدسی هستند. (ویکی پدیا، بی‌تا)

از کتاب‌های مورد توجه مت هیگ می‌توان به کتابخانه نیمه‌شب، دلایلی برای زنده‌ ماندن اشاره کرد. یکی دیگر از کتاب‌های او آسایش است که می‌خواهم به معرفی آن بپردازم.

معرفی کتاب

آسایش کتابی با مضمون ارتباط است. «ما همه چیز هستیم و به همه چیز متصل می‌شویم؛ انسان به انسان، لحظه به لحظه، درد به لذت و یأس به امید» (یادداشتی درباره‌ی ساختار کتاب، صفحه 11)

این کتاب با موضوعات سرگذشت‌نامه، قناعت، امید و خوش‌بختی نوشته شده‌است که به ما در کنار آمدن با شرایط و داشتن آرامش از طریق شناخت خود و شرایط پیرامونمان کمک می‌کند.

این کتاب در 216 صفحه و در چهار بخش نوشته شده؛ اولین چاپ این کتاب در سال 1400 و با ترجمه مهشید شبانیان؛ توسط انتشارات میلکان انجام شد.

محتوای کتاب شامل مطالبی است که نویسنده در دوران سختی یاد گرفته، اندیشه‌ها، تأملات، فهرست‌ها، سرمشق‌ها و دیگر مطالبی که خواسته به خود یادآوری کند یا چیزهایی که از دیگران یا از زندگی دیگران آموخته‌است. (مقدمه، صفحه 9)

بررسی کتاب آسایش

می‌خواهم بررسی کتاب را با جملاتی که در صفحات نخستین آن؛ با عنوان «یادداشتی درباره‌ی ساختار کتاب» آمده‌است شروع کنم.

«وقتی دوران سختی را می‌گذرانیم، به نوعی آرامش و آسایش عمیق نیاز داریم؛ چیزی خالص و بنیادین، پشتوانه‌ای محکم، تخته سنگی که به آن چنگ بزنیم. چیزی که از قبل در درون خود داریم، اما گاهی برای دیدن آن به اندکی کمک نیاز داریم.» (یادداشتی درباره‌ی ساختار کتاب، صفحه 11)

همان‌طورکه می‌بینید شما با خواندن این کتاب قرار است به آرامشی دست پیدا کنید که در دوران سختی به شما کمک کند تا از این شرایط گذر کنید. با این‌حال هنگام خواندن کتاب ممکن است با خود بگویید که برخی سخنان؛ گفته‌هایی امیدوارکننده اما واهی‌اند یا این‌که صرفاً خاطرات و دستورالعمل‌هایی هستند که نویسنده جهت به اشتراک گذاشتن علایق خود آن‌ها را بیان کرده‌است؛ هر چند که خواندن این کتاب خالی از لطف نیست؛ وقتی در ناامیدی و ناخوشی به‌سر می‌بری این کتاب به تو درس‌هایی می‌آموزد تا شرایط را بپذیری و گاهی به دلایل پشت آن شرایط و احساساتی که داری فکر کنی.

از آنجایی که نویسنده خود در شرایط سختی بوده بهتر از هرکسی می‌تواند شرایط خوانندگان را درک کند.

هر چند نیاز نیست تا حال بدی داشته‌باشی تا به‌سراغ این کتاب بروی؛ کافی است دلت کتابی را بخواهد که به زبانی ساده از همه چیز سخن گفته‌باشد.

نویسنده از مبهم بودن آینده و حضور در لحظه سخن می‌گوید و از ما می‌خواهد که ارزش و عزت‌نفسمان را در دیگران جست‌وجو نکنیم، به ما در مورد موضوعاتی می‌گوید که به‌راحتی آن‌ها را نادیده می‌گیریم.

او درمورد موضوعات زیادی سخن گفته‌ اما نکته‌ای که در این‌جا مورد توجه خوانندگان قرار می‌گیرد این است که هرکدام از موضوعات به‌صورت خلاصه بیان شده‌اند و همین مانع ایجاد خستگی و بی‌حوصلگی خواننده نسبت به مطالب کتاب می‌شود. البته همان‌طورکه گفته شد ممکن است نسبت به برخی مطالب این دیدگاه را داشته‌باشیم که چرا ما باید درمورد کوچک‌ترین کارهایی که حال نویسنده را خوب کرده بدانیم؟ و این همان نکته‌ی دیگر این کتاب است که به ما یاد می‌دهد که می‌توانیم همچون دیگران از کوچک‌ترین کارها لذت ببریم و درواقع حال خوب ما زمانی خود را نشان می‌دهد که بتوانیم از مسائل کوچک زندگی لذت ببریم.

 بخش‌هایی از کتاب

صبر داشته باش

تو خوب هستی. شاید احساس کنی انگار در کابوس به سر می‌بری، ذهنت ممکن است تو را آزار دهد، شاید فکر کنی قرار نیست از پسش بربیایی، اما زمانی را به یاد بیاور که احساس بدی داشتی و به اتفاق خوبی فکر کن که بعد از آن رخ داد. آن اتفاق خاص ممکن است دوباره تکرار شود و ممکن است دیگر تکرار نشود، اما اتفاقات خوب دیگری رخ خواهند داد، فقط صبر داشته باش.

هدف خودت بودن است

اگر قصد داری کسی غیر از خودت باشی، همیشه شکست خواهی خورد. خودت باش. مثل خودت نگاه کن، رفتار کن و فکر کن. خودت را در آغوش بگیر، تأییدش کن، گرامی بدار، دوستش داشته باش و اگر مردم به این دلیل مسخره‌ات کردند کوچک‌ترین اهمیتی نده.

سخن آخر

بعد از خواندن این کتاب از مت هیگ متوجه شدم که زندگی چقدر می‌تواند دوست‌داشتنی باشد و می‌توان از چه چیزهای کوچک و ساده‌ای لذت برد؛ امیدوارم شما هم این کتاب زیبا را بخوانید و از آن لذت ببرید.

منابع

بیوگرافی مت هیگ، آسایش، آدرس به لینک

مشخصات کتاب

هیگ، مت/ آسایش./ تهران: انتشارات میلکان، 1400.

نویسنده‌ی متن

من زهرا دهقان‌برنجی دانشجوی رشته‌ی علم اطلاعات و دانش‌شناسی از دانشگاه شهید چمران اهواز هستم. کتاب خواندن یکی از فعالیت‌های مورد علاقه‌ی من است و بیش‌تر از هرچیز کتاب‌های خودیاری و روانشاختی را می‌خوانم و امیدوارم که بتوانم بهترین کتاب‌ها را به دیگران معرفی کنم.

ممنون می‌شوم نظرتان را درمورد معرفی کتاب با من به اشتراک بگذارید.