کد خبر: 48962
تاریخ انتشار: دوشنبه, 12 شهریور 1403 - 09:26

داخلی

»

گزارش

در جدیدترین بازنگری دروس کارشناسی علم اطلاعات، هوش مصنوعی مورد توجه قرار گرفته است

منبع : لیزنا
بیست و سومین جلسه شبکه نخبگانی کمیته برنامه ریزی و گسترش علم اطلاعات و دانش شناسی با حضور کارفرمایان عمده دانش آموختگان رشته برگزار شد. 
در جدیدترین بازنگری دروس کارشناسی علم اطلاعات، هوش مصنوعی مورد توجه قرار گرفته است

 به گزارش لیزنا، در این جلسه، که 11 شهریور ماه 1403 از ساعت 10 به صورت مجازی بر بستر سامانه پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) برگزار شد، نمایندگان کارفرمایان عمده دانش آموختگان رشته علم اطلاعات و دانش شناسی حضور یافته و در جریان فرایند بازنگری دوره کارشناسی رشته قرار گرفتند. اعضای شبکه نخبگانی از دانشگاه های دارنده رشته علم اطلاعات از سراسر کشور هستند که با ابلاغ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری عضو شده اند. 

 دکتر عصمت مومنی، معاون سازمان اسناد و کتابخانه ملی، سید باقر میرعبداللهی، معاون برنامه ریزی، پژوهش و فناوری نهاد کتابخانه های عمومی کشور، دکتر محمدرضا قانع معاون موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام  (ISC)، دکتر فریبرز درودی معاون پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)، و دکتر سجاد محمدیان مدیر کل پژوهش و آموزش نهاد کتابخانه های عمومی کشور به عنوان نماینده کارفرمایان عمده دانش آموختگان رشته علم اطلاعات و دانش شناسی میهمانان این جلسه بودند. 

 در ابتدای جلسه  دکتر محمد حسن زاده مسول کمیته بازنگری و گسترش علم اطلاعات و دانش شناسی به فرایند بازنگری دوره کارشناسی و گرایش های کارشناسی ارشد و دکتری رشته اشاره کرد و توضیح داد: بازنگری دروس کارشناسی و کارشناسی ارشد با همکاری دانشگاه های محور و معین در حال انجام است. بازنگری دوره کارشناسی رشته علم اطلاعات به دلیل اهمیت آن و همچنین ضرورت ارائه آن قبل از بازگشایی دانشگاه  ها در مهرماه، در اولویت بازنگری قرار گرفته است.

دکتر حسن زاده پفت: این سومین بازنگری است که در طول 15 سال گذشته در خصوص سرفصل دروس کارشناسی علم اطلاعات و دانش شناسی انجام می شود. در طول این بازنگری های بالای 60 درصد دروس بازنگری و با درس های جدید جایگزین یا ارتقای داده شده اند. در بازنگری سوم که از بهار 1403 آغاز شده است، توجه به کارآفرینی، مهارت محوری، فناوری های نوظهور در دستورکار جدی کمیته قرار گرفته و علاوه بر توجه جدی در همه درس ها، به صورت اختصاصی درسی برای هوش مصنوعی در نظر گرفته شده است. 

 در ادامه جلسه، نمایندگان کارفرمایان عمده دیدگاه ها و انتظارات خودشان را از دانش آموختگان رشته علم اطلاعات و دانش شناسی بیان کردند. توجه به مواردی مانند استانداردهای مدیریت اطلاعات، سواد اطلاعاتی با رویکرد نوین، هوش مصنوعی، ارزیابی پژوهش، مطالعات خواندن، تخصص های نرم، شبکه های اجتماعی، تولید محتوا، بازاریابی اطلاعات و غیره از جمله درخواست های نمایندگان کارفرمایان مطرح شد. بعد از گفتگو و مباحثه، مقرر شد، دیدگاه کارفرمایان به صورت مکتوب ارسال شود، جلسات مشترک برای بررسی نیازمندی های کارفرمایان برگزار شود. 

 کمیته بازنگری و گسترش علم اطلاعات و دانش شناسی از سال 1385 با نگاهی نوین به همت دکتر جعفر مهراد و با حضورصاحبنظران در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فعالسازی شد. از آن زمان تاکنون همه سرفصل های کارشناسی، کارشناسی ارشد، و دکتری به صورت اساسی منطبق با نیازهای بازار کار مورد بازنگری قرار گرفته است. در دوره  جدید که از سال 1402 با مسولیت  دکتر محمد حسن زاده استاد دانشگاه تربیت مدرس آغاز شده است، با تصمیم معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، کمیته های برنامه ریزی و گسترش از طریق ایجاد شبکه های نخبگانی تلاش کرده اند ارتباط با جامعه خبرگان رشته را توسعه دهند. هم اکنون 16 نفر از دانشگاه های مختلف عضو شبکه نخبگانی کمیته بازنگری و گسترش هستند و با بهره گیری از ظرفیت جامعه حرفه ای به کمک به برنامه ریزی و گسترش علم اطلاعات و دانش شناسی می پردازند.